מחקר חושף: למה יש יותר חרדים שמרכיבים משקפיים?

תופעת קוצר הראייה הולכת וגוברת בעיקר בחברה החרדית, עם פערים משמעותיים מהחברה הדתית או החילונית. מחקר שנערך בחוג לאופטומטריה במכללת הדסה יצא לבדוק מה הסיבה לכך

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 16:11 טז באדר התשפג

מחקר חושף: למה יש יותר חרדים שמרכיבים משקפיים?
צילום: Olivier Fitoussi /Flash90

מחקר חדש שנערך בחוג לאופטומטריה במכללת הדסה ירושלים יצא לבדוק את השכיחות של קוצר הראייה בשלושת הקבוצות השונות: חרדים, דתיים וחילוניים. התוצאות המפתיעות הראו כי בקרב החרדים השכיחות הייתה הגבוהה ביותר, ועמדה על 46%, לעומת הדתיים עם 25% והחילוניים עם 20%. גם הרפרקציה אצל החרדים הייתה שלילית יותר, כלומר המספר במשקפיים גדול יותר וכך גם קוצר הראייה.

קוצר הראייה לא נגרם מצפייה במסכים

התוצאות מפתיעות בעיקר בשל התפיסה כי הגורם הגדול למשקפיים הוא מסכי הטלוויזיה והמחשב, שלא נמצאים ברובם המוחלט של המשפחות החרדיות. מכאן עלתה התהייה מדוע דווקא בחברה החרדית יש יותר חובשי משקפיים, ולכן ד"ר עינת שניאור, ד"ר רביד דורון, ד"ר יונתן לוין, פרופסור אריאלה גורדון וד"ר ליסה אוסטרין יצאו לבדוק את הסיבה לכך.

חרדים עוסקים רוב היום בקריאה וכתיבה, ולא נחשפים לאור יום

מתוצאות המחקר ניתן להסיק כי חשיפה מועטה לאור יום מובילה לקוצר ראייה, וכך גם שעות קריאה וכתיבה מרובות. כידוע, בבתי הספר החרדיים תכנית הלימודים מורכבת בעיקר מלימודי קודש. ייתכן, על פי המחקר הנוכחי, כי יום לימודים ארוך הכולל קריאה מרובה בבית הספר, תורם לקוצר ראייה. התערבויות למניעת הופעת קוצר הראייה ולמניעת התקדמות קוצר ראייה באוכלוסייה זו עשויות להיות מכוונות להפחתת דרישות עבודה מקרוב ושעות הלימוד בבית הספר.