חגים - זה הזמן לתכשיטים חדשים

אחת ההוראות שאני הכי אוהבת בהלכה העברית, היא לדאוג לתכשיט חדש בכל חג, כי כך מאפשרים לנשים (בהלכה לא התייחסו לגברים מתוכשטים...) לקיים את מצוות "ושמחת בחגיך"

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 08/04/19 11:03 ג בניסן התשעט

חגים - זה הזמן לתכשיטים חדשים
צילום: shutterstock

בעבר, כשנשים לא השתכרו בעצמן, היו אלה הבעלים שנדרשו לעשות זאת, ובשולחן ערוך אורח חיים נכתב במפורש שאפילו גבר שמצבו הכלכלי דחוק, לא פטור, וצריך לקנות לפי יכולתו (רוצים לבדוק? עמוד תקכ"ט סימן ב'). בימינו נשים יכולות לקיים את מצוות התכשיטים המשמחים בכספן שלהן, גם אם תמיד נחמד לקבל לקראת החג תכשיט מהבעל או הארוס. 

גם ענף התכשיטים עצמו, זוכה לחוות את "ושמחת בחגיך", כי לקראת החג הוא נהנה מתנועה ערה של קונים. ולא רק בחנויות של תכשיטי זהב ויהלומים: עור, פלסטיק, אבנים צבעוניות, חרוזים, שרוכי טקסטיל, אפילו כפתורים, הם לגמרי לגיטימיים. רואים זאת למשל בשרשרת חרוזי הפלסטיק, פיסות המתכת וציצות החוטים הצבעוניים, של רשת גולברי. 

בחרתי עוד כמה מותגים להוכחת התזוזה שהתחוללה מתחום ההשקעה הכספית בחומרי גלם יקרים, לכיוון של אופנתיות טרנדית ויצירתיות אמנותית מקורית. כמובן שלא חסרים גם תכשיטי יהלומים מסורתיים.

צילום: צ'אנגרי

 

אחת התכשיטניות הוותיקות והמקוריות, דורי צ'נגרי, שהתחילה בעיצוב טקסטיל אחרי סיום הלימודים בשנקר, וחוללה שינוי כאשר גייסה את כישוריה בתחום הזה ליצירת תכשיטים מפותלים דמויי כותרות פרחים ושורשי צמחים, מפיסות רקמה, עור, חרוזים, אבנים נוצצות, אריגות מחט וצבעוניות עזה של אדום, ירוק, צהוב ושחור. צ'נגרי המפורסמת בחדשנות מקורית, רכשה מוניטין בינלאומי, והשיקה באחרונה את קולקציית הקיץ החדשה שלה, המוכיחה כי כמו בעשרות שנות פעילותה הקודמות, תכשיטיה עדיין בעלי עוצמה תיאטרלית, כמעט אופראית.

יש לה עגילים ורבידי צוואר גדולים, בדוגמאות המזכירות מרצפות שיש בגיאומטריה של שחור ולבן, תכשיטים בסגנון אתני שארוגים לתוכם כפתורים צבעוניים, תכשיטים בגווני כחול וטורקיז, תכשיטים עם קריסטלים בירוק וזהב, ואפילו שילובים של צדפים וקריסטלים. כל התכשיטים הם מלאכת יד, וקל לזהות בהם את חותמה המיוחד, שלא מציית לתכתיב או טרנד אופנתי, אלא נאמן לעצמו. על אמנות משלמים כידוע, ולא מעט, וכך זוג עגילים יכול לעלות אצלה 600 שקלים ויותר, אבל הם גונבים את ההצגה ושווים את מחירם. 

מיכל נגרין

מיכל נגריןצילום: אפרת אלון

 

מעצבת ישראלית מקורית נוספת, הדוחסת לתוך תכשיט עושר של חומרים והשראות היא מיכל נגרין. בקולקציית הקיץ החדשה שלה, "חלום פרחוני" (Floral Dream), יש שרשראות באורכים שונים בהן משובצת אבן מרכזית וסביבה פרחים, גדילים, פיסות תחרה, בדים פיסוליים, אבנים צבעוניות, מתכת בציפויים שונים ושרוכים צבועים ביד. חלק מהתכשיטים הם בציפוי זהב אדום. נגרין מסבירה שהיא ממשיכה להיות מושפעת מציוריה של הציירת המקסיקנית האגדית פרידה קאלו ומשלבת גם מוטיבים מהתרבות האוקראינית. אבל מי שפרחים לא מדברים אליה תמצא תכשיטים בהדפסים גיאומטריים המזכירים את האמנות היפנית, ושילובים של שחור ולבן מחומרי גלם שונים. 90-990 שקלים.

עיצוב אמנותי ואישי בסגנון שונה מציגה שרון פדריני במותג CHANDALLY. שרון בת להורים ישראלים שהיגרו, ילידת ניו יורק, היא נכדתם של צורפים תימנים, שיצרה תכשיטים מודרניים בסגנון ארכיטקטורה אורבנית, עד שהסבים שכנעו אותה לבוא לארץ וללמוד אצלם את סודות העיצוב בפיליגראן, כדי שמורשתם לא תיעלם.

הפיליגראן דמוי הסבכה הדקיקה והמפותלת, היא טכניקה בת מאות שנים שאפיינה את התכשיטנים היהודים בתימן. שרון חזרה לניו יורק ושילבה את הפיליגראן בתכשיטי הזהב והיהלומים הא-סימטריים והפוסט מודרניים שלה. לפני כשנה וחצי עשתה עליה לישראל עם בעלה ושני ילדיה, פתחה חנות עם בית מלאכה בדיזנגוף בתל אביב ושם ניתן לראות את הקווים הדקים והמסולסלים בסינרגיה עם השפעות של פיסול מודרני. התוצאה מעניינת והמחירים הלא זולים הגיוניים בשביל מי שיודע להעריך יצירת אמנות מקורית.

שאנדלי

שאנדליצילום: נילי פרג

מגנוליה

מגנוליהצילום: סיון לוי

 

אבל גם לבעלי תקציב מצומצם לא חסר היצע חדש בתחום התכשיטים. רשת מגנוליה למשל, מפתיעה בימים אלה עם תליון דמוי מפתח סול מוסיקלי, הצדעה לאירוויזיון. התליון כולל חישוק כסף עם הכיתוב ISRAEL 2019"" וזירקון כחול. מחירו 159 שקלים. 

מיליוני הפרפרים שחלפו בארץ בשבועות האחרונים, תופעה חריגה בהיקפה, השפיעו על רשת PANDORA לעצב פרפרים מכסף מצופים בזהב, טבעות, עגילים, תליונים, שגם הסוגר שלהם הוא דמוי פרפר. המחירים: 149-295 שקלים.

צילום: פנדורה

 

חובבי קריסטלים ימצאו ברשת פלאנט תכשיטים משובצים באבני סברובסקי דמויי שמש, בקולקציה שגם נקראת "אור שמש" (Sunshine). בין היתר בולט סט של עגילים צמודים, בצבע צהוב. טווח המחירים ברשת: 350-7980 שקלים.

רוני קאהן, שפתחה ב-8 הקניונים הגדולים במרכז הארץ, רשת הנושאת את שמה,RONI KHAN  ומייבאת תכשיטי מעצבים מארצות שונות, השיקה קולקציה אביבית של תכשיטים גדולי ממדים מפלדת אל-חלד מצופה בזהב וכסף, מעור ודמויי עור, תכשיטים צבועים בעבודת יד, בגווני אדמה חומים. הסגנון הצעיר של רבים מאלה מתבטא במראה של חישוקים, צ'וקרים, ושרשראות כפולות ומשולשות. 50-400 שקלים. ניתן להשיגם גם באתר רוני קאהן. 

צילום: סברובסקי

קאהן

קאהןצילום: אייל קרן

 

מותג התכשיטים הבינלאומי BLOOM, השיק תליונים דמויי חרקים מעופפים, פרפרים ושפיריות, מזהב 18 קראט ויהלומים איכותיים.2,200-4,800 שקלים. 

בלום

בלוםצילום: אלכס קוצ'רנקו

צילום: הבורסה לתכשיטים

 

זהב ויהלומים מככבים גם בתכשיטים החדשים של רשת הבורסה לתכשיטים, בתוספת אבני חן צבעוניות. למרות שיש ברשת תכשיטים בסגנון הקלאסי של יהלום גדול וסביבו יהלומים קטנים, בולט במבחר החדש הקו המוביל באחרונה בעולם של דגמים המתרחקים מהמראה הגיאומטרי המסודר, אל שיבוץ יהלומים באי-סדר כאוטי. תכשיטי התפזורת, אומרים בבורסה לתכשיטים, מושכים את עין הצופה בן ימינו, ומוסיפים גוון בועט ומרדני, שהולך טוב גם עם הצבעים העזים של אבני החן (אדום, כחול, ירוק וצהוב). שני מחירים לדוגמה: טבעת יהלומים ואבן אמרלד, זהב 14 קראט עולה 1,590 שקלים, וזוג עגילי יהלום עם אבן אודם בזהב 14 קראט עולה 2,490 שקלים.