הריבית לא עלתה: בנק ישראל - זה מה שיקרה למחירי הדירות בישראל

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתנה ונמצאת בתוך תחום היעד. תחום הדיור: בנק ישראל צופה קשיים בהתמתנות מחירי הדיור והשכירות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/04/24 16:25 כט באדר ב'

הריבית לא עלתה: בנק ישראל - זה מה שיקרה למחירי הדירות בישראל
בנק ישראל , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית על כנה והיא תמשיך לעמוד של שיעור של 4.5% ו-6% בריבית הפריים. בהודעת הבנק ציינו כי גם בארצות הברית ובאירופה הבנקים המרכזיים הותירו את הריבית על כנה ומאותתים על כך שתוואי הורדת הריבית יהיה איטי והדרגתי יותר בהמשך ותלוי גם באינפלציה.

בנוסף ציין הבנק כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתנה ונמצאת בתוך תחום היעד. הציפיות לאינפלציה מהמקורות השונים לשנה הקרובה עלו ונמצאות בסביבת הגבול העליון. בהודעתו ציין בנק ישראל כי האינפלציה התמתנה בחלק ניכר מהמדינות, אך עדיין שוהה מעל יעדי הבנקים המרכזיים. עפ"י הערכות השוק אלו צפויים למתן את תוואי הורדות הריבית.

מחירי הדירות עלו, השכירות התמתנה

בשוק הדיור חלה עליה במחירי הדירות בחודשיים האחרונים, לצד המשך התמתנות שכר הדירה. בחודשים דצמבר 2023 - ינואר 2024 מדד מחירי הדירות עלה ב-1.2% ומחירי הדירות החדשות עלו ב-0.4%. עם זאת, בשנים-עשר החודשים האחרונים ירדו מחירי הדירות במצטבר ב-0.6%. בבנק אומרים כי מגבלות ההיצע בענף הבניה והצורך בפתרונות דיור למפונים עלולים להקשות על התמתנות מחירי הדיור והשכירות בהמשך.

פרוייקט נדל"ן, ארכיון

פרוייקט נדל"ן, ארכיון, צילום: Shahar Yaari,FLASH90

בחודש מרץ ניטלו משכנתאות בסך כ-6.2 מיליארדי שקלים, גבוה בהשוואה לחודשים האחרונים. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3% וקצב העלייה השנתי המשיך להתמתן והגיע ל-2.6%, לצד אלו, הפעילות בענף הבניה מתאוששת בהדרגה אך הענף עדיין אינו פועל במלוא הפוטנציאל.