לבנק לא אכפת שיש מלחמה: כך תצילו את הכיס שלכם

כרמי אור, יועצת כלכלית, יחד עם צוות הבוגרים שלה התגייסו לכתוב מדריך מקוצר לניהול כלכלי בשעת משבר: "כנראה כבר לא נחזור להיות מי שהיינו קודם. לא כעם ולא כפרטים"

חדשות כיפה כרמי אור 10/10/23 12:51 כה בתשרי התשפד

לבנק לא אכפת שיש מלחמה: כך תצילו את הכיס שלכם
צילום: shutterstock

אני לא יודעת מתי ואם בכלל נצא ממה שקורה פה מאז שבת בבוקר. כנראה כבר לא נחזור להיות מי שהיינו קודם. לא כעם ולא כפרטים.

אני כן יודעת שלא משנה מה קורה, החיוב של המשכנתא שלי יורד היום. וגם החיובים על כל מה שקניתי בכרטיסי האשראי בחודש האחרון וגם החיוב לצהרון ולגן ולספוטיפיי ועוד ועוד.

ואני גם יודעת שהבנק שלי הוא לא חבר ולא ממש אכפת לו כמה בכיתי בלילה האחרון או מי מהילדים שלי משרת באיזו יחידה.

אז לטובת כלל הציבור, ישבתי בזום עם בוגרות קורסי ההכשרה שלי, יועצות מושחזות לכלכלת המשפחה (היועצים הגברים במילואים) ובנינו מדריך מקוצר לניהול כלכלי בעת משבר ופתחנו חמ"ל לשאלות כלכליות אישיות שהתחילו לזרום כבר מאתמול.

למרות שזה נראה הכי לא קשור למציאות עכשיו, אני בטוחה שיש פה כאלה שהדברים יסייעו להם...

כרמי אור. צילום: באדיבות המצולמת

1. המצב חרא אבל יש פה המון עוצמות שמתגלות. בואו נעשה טוב ונאמין בטוב שיש.

2. אין יכולת לאמוד את נזקי המלחמה או להגיד מתי נחזור למשהו שדומה לשגרה ולכן ממש חשוב לא להזניח את מה שדחוף.

3. אז מה דחוף? תבדקו מה המצב בחשבון. אם החשבון בגירעון, תמצאו מאיפה למלא אותו בכסף להוצאות שהולכות לרדת בימים הקרובים.

4. הלוואה היא הפתרון הכי זמין אבל הוא מאוד יקר. יש גמ"חים שנותנים הלוואות ללא ריבית, אחד הבנקים המסחריים הציע היום סכום של אלפיים שקלים בהלוואה ללא ריבית – תבדקו את הבנק שבו אתם מנהלים את החשבון. אולי יש בני משפחה שישמחו לתמוך בכם באופן חד פעמי או שמקום העבודה שלכם יכול לאשר הלוואה נוחה יחסית. אבל שוב – הלוואה זה פתרון זמין וצריך לדעת איך מחזירים. זה לא קסם.

5. אפשר לעצור הפקדות לחיסכון. אולי אפילו כדאי להשאיר כרגע כסף זמין לשימוש.

6. אפשר גם, במקרה ממש דחוף ועם התייעצות אעם אחת מיועצות המשכנתאות בצוות שלנו, להקפיא את המשכנתא ו/או את ההלוואות לתקופה קצרה. כדאי מאוד מאוד לדעת את המחיר של זה לפני שמחליטים על הפעולה.

7. שכירים ושכירות – תכינו גיבוי למקרה שבו המשכורת לא נכנסת או מתעכבת מסיבות שונות (נזילות של המעסיק, בעיית כוח אדם שיטפל בהעברה וכל דבר אחר). בשביל זה קיים האפס החדש (מי שמכירים את השיטה שלי, אני מנחה להשאיר בעו"ש פלוס בגובה עלות בסיסית של חודש אחד).

8. עצמאיות ועצמאים – עוד יותר מאתגר – אבל את זה אנחנו יודעות ויודעים כבר. מי שלא למדו לקח בקורונה וחיים "על הקצה" יידרשו לפעולות משמעותיות ועצירת חיובים שיכולים למוטט את העסק (חיובים שונים על מערכות, ייעוץ ארוך טווח, פרסום ממומן וכדומה) ואולי אפילו עצירה מוחלטת של העסק.

9. קחו בחשבון שגם גבייה מלקוחות תהיה מאתגרת.

10. מותר להתבאס על ביטולים! התבטלו לי השבוע ארבע הרצאות ושתי פגישות עם לקוחות. זה היה אמור להיות אחד החודשים הכי עמוסים בשנה אחרי תקופת חגים ללא עבודה.

11. זה הזמן להשתמש בקרן חירום. ואם אין לכם כזו, אז שימו משימה דחופה לשש אחרי המלחמה. אין מספיק מילים לתאר את חשיבות הקרן הזו.

12. אל! תחכו למענקים. אל! תבנו על עזרה מגופי הממשלה. אולי הסיוע יגיע ואולי לא.

13. משקיעי ומשקיעות נדל"ן – תבדקו מה קורה עם השכירות. אולי החודש לא ישלמו לכם. לא מרוע לב אלא מדוחק נקודתי או גיוס או טרגדיה. היו סבלניים ושימו לב שאתם לא גוררים חוב בגלל זה.

14. מי שנפגעו ברכוש – פנו לחברת הביטוח. אל תחכו שהמדינה תממן חברת הביטוח אמורה לשלם על הנזק וזה התפקיד שלה לעמול אח"F מול מס רכוש כדי להשיב לעצמה את עלות מימון הנזק.

15. תשקיעו בליווי רגשי, בתמיכה, בעזרה שאתם צריכים, שהילדים והילדות שלכם נזקקים לה. אבל שימו לב שזה מתוך מה שיש ולא תתמוטטו מזה.

16. תתרמו ביד רחבה אבל אחרי שראיתם מה מתאפשר לכם. תזכרו - גם לתת זמן וכישורים זו תרומה ענקית.

17. הפתרון היעיל ביותר הוא להעריך כמה כסף תצטרכו בחודש הקרוב למחייה שוטפת ולהבין מה חיוני ודחוף ומה לא. מה שצריך היום זה בבחינת "מערה, מעין ועץ חרובים". קורת גג, משהו לאכול ומים זורמים. אנחנו לא באמת רוצים ורוצות לחיות ככה כל חיינו, אבל אם זה מה שנדרש כרגע כדי לשמור על המשאבים, אז זה ממש חשוב להתכנס לצורך.

18. ברור שיש מלא רצונות לפיצוי רגשי ופחמימות מנחמות אבל חבל שזה יתקע אותנו כלכלית כי אין לנו מושג כמה זמן יימשך המצב. אין לנו מושג האם ייכנס שכר או יתקבלו מענקים – קריטי לנהל שגרה חכמה עד כמה שאפשר.

19. זה הזמן לעצור רכישות. נכון, נהיה קר והילדים צריכים בגדים ארוכים אבל עכשיו יותר כדאי להיות בתודעה של שימוש במה שקיים. גם אם זה טיפה קטן עליהם, גם אם נבקש בקבוצות של אמהות לא אוגרות – יש מלא שפע ואפשר להיות יצרתיות ויצירתיים סביב זה.

20. אין לכם עבודה – גשו לסופר הקרוב, למפעל הקרוב, לחקלאי הקרוב – יש מחסור בידיים עובדות. כל עבודה מכבדת את בעליה...