כסף מזומן והעלמות מס: הכוכבים הגדולים של הפשיעה הכלכלית נחשפים

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מפרסמת את הדו"ח לשנת 2022 ממנו עולה גידול בזיהוי אירועי הלבנת הון המקושרים לעבירות מסים והונאה, במקביל לזיהוי גובר של שימוש במזומן

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/09/23 09:09 ג בתשרי התשפד

כסף מזומן והעלמות מס: הכוכבים הגדולים של הפשיעה הכלכלית נחשפים
צילום: shutterstock

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור חושפת את נתוני הפשיעה הכלכלית בשנת 2022. מהדו"ח עולה גידול בזיהוי אירועי הלבנת הון המקושרים לעבירות מסים והונאה, במקביל לזיהוי גובר של שימוש במזומן, הלוואות ואמצעי אשראי, נותני שירותים פיננסיים ("צ'יינג'ים") ופעילות בין-לאומית למטרות הלבנת הון.

על פי הדו"ח, עבירות ההונאה, מרמה וזיוף עמדו בבסיס עבירות הלהנת ההון ועמדו על 23% מהעבירות. עוד עולה מהדו"ח זיהוי גובר של פשיעה פיננסית הקשורה לעבירות המסים, ובתוכם שימוש בחשבוניות פיקטיביות שעומדות על 21%. 13% מסך העבירות מיוחסות לחברות או ניהול ארגוני פשיעה.

כספומט

כספומט, השימוש במזומן מככב ברשימה. צילום: pixabay

פעילות בין לאומית וכסף מזומן: דפוסי הפעולה הבולטים ל-2022

דפוסי הפעולה הבולטים להלבנת הון בשנת 2022 היוו גם את הדפוסים הצומחים ביותר להלבנת הון בשנתיים האחרונות: פעילות בין-לאומית (20%), פעילות במזומן (17%), פעילות באמצעות צ'יינג'ים (14%) ופעילויות הלוואה ושימוש באשראי (12%).

פעילות נותני השירותים הפיננסיים (ה"ציינג'ים") נמצאת במגמת עלייה מובהקת, כפי שניתן ללמוד מכ-91,000 דיווחים על פעילות בלתי רגילה שהעבירו לרשות – עליה של כ-291% בחמש השנים האחרונות. בהמשך למגמה רב שנתית, גם השנה חל גידול ניכר במספר ה"דיווחים על פעילות בלתי רגילה" הכולל - בשנת 2022 התקבלו כ-170,000 דיווחים על פעילות בלתי רגילה, גידול של כ-52% יחסית ל-2020.

הצטת העסק המיוחסת לכנופיה

הצטת עסק, נתוני הפשיעה הכלכלית. צילום: דוברות המשטרה

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, אמר בהתייחס לדו"ח: "הנתונים, המשתקפים מהדו"ח השנתי של הרשות, מצביעים על הגידול המתמשך בהיקפי פעילותה ועל איכות הפעילות המתבצעת בתחום. נמשיך לפעול למיגור תופעות עבריינות כלכלית, לטובת הציבור בישראל והכלכלה הישראלית". ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, עו"ד עילית אוסטרוביץ-לוי הוסיפה: "תמכנו בעשרות חקירות כלכליות, בישראל ובעולם, שהובילו לכתבי אישום, תפיסה וחילוט כספי עבריינים בהיקף עצום, כפי שניתן לראות במגוון הפרשיות שמפורסמות בדוח זה".