נתוני זיהום האוויר: זה המפעל שעולה למדינה שלושה מיליארד שקלים בשנה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני זיהום האוויר לשנת 2022 מהם עולה כי חלה עלייה של 3.5% בפליטת גזי החממה בשנה האחרונה. מהדו"ח עולה כי עלות הזיהום הגיעה ל-14 מיליארד שקלים. מי המפעל היקר ביותר?

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/23 11:21 כ באלול התשפג

נתוני זיהום האוויר: זה המפעל שעולה למדינה שלושה מיליארד שקלים בשנה
מפעל, ארכיון, צילום: Moshe Shai/FLASH90

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (ד') את נתוני זיהום האוויר לשנת 2022. על פי נתוני הדו"ח, בעשור האחרון חלה הפחתה של עשרות אחוזים בפליטות מזהמים לאוויר. עם זאת, בניגוד לתחזיות, בשנת 2022 נרשמה עלייה של 3.5% בפליטת גזי חממה לאוויר בישראל, מדובר בנתון הגבוה ביותר של פליטת גזי חממה מאז שנת 2012. המקור העיקרי לעליות בגזי החממה: ייצור חשמל, תחבורה וגזי קירור.

נוסף לתחלואה ומוות, זיהום האוויר גובה גם מחיר כלכלי כבד. על פני נתוני המשרד להגנת הסביבה, המחיר שגבה זיהום האוויר בשנת 2022 מסתכם ב-14 מיליארד שקלים, מרביתם - 8.5 מיליארד שקלים, מפליטת גזי חממה. על 76% מהנזק הכלכלי, אחראים כחמישה עשר מפעלים בלבד, שישה מתוכם - תחנות כוח של חברת החשמל.

המפעלים המזהמים שעולים לנו הכי הרבה

במקום הראשון נמצאת, תחנת הכוח "אורות רובין" בחדרה עלתה למדינה על פי הדו"ח, כשלוש וחצי מיליארד שקלים. במקום השני תחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון עם עלות כוללת של כמיליארד וחצי שקלים. אל המקום האחרון מבין חמישה עשר המפעלים הגיעו מפעלי ים המלח, עם עלות של 252 מיליון שקלים בלבד במהלך שנת 2022, תחנת החשמל "אורות יוסף" בנאות חובב עם עלות של 264 מיליון שקלים.

תחנת הכוח בחדרה

תחנת הכוח בחדרה צילום: Mila Aviv/Flash90

מלבד תחנות הכוח של חברת החשמל, מהדו"ח עולה כי מפעלי המלט "נשר" עלו למדינת ישראל בשנת 2022, כמעט מיליארד שקלים, מחצית מהסכום - כתוצאה מפליטת גזי חממה ואילו בתי הזיקוק בחיפה עלו כ- 430 מיליון שקלים, מתוכם, 311 מיליון כתוצאה מפליטת גזי חממה.