בעקבות המשבר: המהלך של סמוטריץ' להחזרת החלב למדפים

בעקבות המחסור בחלב במדפים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם להערות הציבור צו בדבר ביטול המכס על ייבוא חלב בהוראת שעה: "יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/23 21:15 יג בתמוז התשפג

בעקבות המשבר: המהלך של סמוטריץ' להחזרת החלב למדפים
מחסור בחלב , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתקופה האחרונה, לצד עלייה במחירים בכל רחבי הארץ, נוצר מחסור חמור בחלב ברשתות השיווק. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פרסם היום (א') להערות הציבור צו, המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר. זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות. 


 
כיום, על ייבוא חלב חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, מציע שר האוצר לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023.

ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ' צילום: Sraya Diamant/Flash90

"יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים. בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר על ידי הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה".

לדבריו, "המהלך הזה יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים ויגרום להורדה מיידית של המחירים. לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים", עוד אמר השר: "בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו".