יצליחו להוזיל מחירים? המהלך של סמוטריץ - האיום של ברקת

ברקע גל עליות המחירים, הודיע שר האוצר על הקמת וועדה בראשות מנכ"ל האוצר לשעבר שתמליץ על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים הגדולים. שר הכלכלה דורש מהחברות הגדולות במשק "להציג דוחות כספיים ותמחור" | למרות כל אלה: גם מחיר הלחם עולה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/05/23 20:42 א בסיון התשפג

יצליחו להוזיל מחירים? המהלך של סמוטריץ - האיום של ברקת
המחירים ממשיכים לעלות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחירים רק עולים: זה כבר הפך לעניין שבשגרה, מידי שבוע מעלות עוד ועוד חברות את המחירים ויחד עם עליות הריבית, מעמד הביניים הישראלי קורס תחת הנטל. שרי האוצר והכלכלה הודיעו היום כמעט במקביל, על שתי יוזמות חדשות במטרה להילחם ביוקר המחיה והמחירים המאמירים. במקביל, התרחש מאבק בין השניים על התייקרות מחירי הלחם, ברקת סירב לחתום על הצו שייקר את הלחם, מה שגרם לוועדת המחירים באוצר לעקוף את שר הכלכלה, מהלך שייקר את הלחם ב4.9 אחוז החל ממחר (ב').

אסם, דיפלומט ויוניליוור: המהלך של שר הכלכלה

מוקדם יותר היום, בצעד תקדימי, הוציאו במשרד הכלכלה מכתב לכמה מהחברות הגדולות בשוק המזון בהם נדרשו החברות לחשוף את דוחותיהם הכספיים ואף לפרט את עלויות הייצור ונתוני הרווח. את הנתונים, ייאלצו החברות לספק תוך 21 ימים. ד"ר יונתן בצלאל, המפקח על המחירים במשרד, שיגר את המכתבים.

שטראוס

שטראוס, העלתה מחירים פעמיים תוך שבועיים צילום: Michael Giladi/Flash90

החברות שקיבלו מכתב ויידרשו לחשוף את הדוחות והנתונים שלהן תוך 21 יום הם: דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי.

"להיכנס חזק מאד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות"

בהמשך, הודיע גם שר האוצר על מהלך שמטרתו להילחם ביוקר המחיה בישראל ומלחמה במונופולים הגדולים במשק. במסגרת ההחלטה שאושרה ותקודם כעת, תוקם ועדה ציבורית בראשות מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שמואל סלבין. הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה.

יוניליוור, עוד הפסד. אילוסטרציה

יוניליוור, גם היא ברשימה. אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

במקביל, יוקם צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות. "הוועדה הציבורית שהקמנו תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק מאד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק הייבוא" אמר שר האוצר סמוטריץ'.