ההודעה של חברת דירוג האשראי הרגיעה את משרד האוצר: "ישראל יציבה"

חברת הדירוג Fitch אישרה מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". החברה צופנה צינון במחירי הדירות והתמתנות של האינפלציה. השר סמוטריץ': "כלכלת ישראל חזקה ובעזרת השם תישאר כזו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/03/23 17:41 ח באדר התשפג

ההודעה של חברת דירוג האשראי הרגיעה את משרד האוצר: "ישראל יציבה"
סמוטריץ', נתון מעודד לכלכה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתון מעודד לכלכלה: בין כל האזהרות של מתנגדי הרפורמה, ניכרת האזהרה שקידום הרפורמה תפגע בכלכלה הישראלית, כאשר מידי פעם נשמעים קולות של חברות שמוציאות כספים מישראל, מחשש לאי יציבות הכלכלה. אבל היום (ד') חברת דירוג האשראי Fitch מפרסמת כי דירוג האשראי של המדינה אושר שוב בדרגת A+ וכי ישראל מוגדרת "יציבה".

Fitch צופה שצמיחת התמ"ג של ישראל תישאר איתנה בשיעור של 2.9 אחוז בשנת 2023, לאחר 6.4 אחוז בשנת 2022, למרות הטלטלה העולמית והידוק המדיניות המוניטרית שישפיעו על הצריכה הפרטית וההשקעות. הצמיחה תתבסס על המשך גידול הייצוא בסקטור היי-טק ובתעשייה הביטחונית, גידול אוכלוסייה חזק, ולאחר העברת התקציב גידול בהוצאות הממשלה. החברה צופה שהצמיחה תחזור לפוטנציאל ארוך הטווח, מעל 3 אחוז, בשנים 2024 ו-2025.

האינפלציה תתייצב בהדרגה, מחירי הדיור יירדו

החברה צופה שהאינפלציה תגיע לשיא ברבעון הראשון של השנה ותתייצב בהדרגה לכ-3 אחוז עד סוף השנה. ההאטה תתבסס על הנחיתה הרכה של המשק הישראלי, עם התקררות מגזר ההיי-טק שהביא לגידול חזק בשכר המגזר הפרטי.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון |

נגיד בנק ישראל אמיר ירון, צפירת הרגעה לכלכלה? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כמו כן, החברה צופה שהעלייה במחירי הדיור תתמתן לאור המצאות רכיב הריבית המשתנה במשכנתאות וקצב בניית דירות גבוה. לבנקים בישראל קיים הון מספק והם בעמדה טובה לספוג עלייה בשיעור ההלוואות הבלתי מתפקדות (NPL) קובעת החברה.

לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה על דירוג האשראי

החברה מציינת שלתחזית זו יש סיכונים שכן התקציב עוד נדרש לעבור את הכנסת וניתנו התחייבויות נוספות לציבור הבוחרים ויש סיכונים בצד ההכנסות. נושא נוסף שעלול להיות מכשול לדירוג האשראי של ישראל, הוא חקיקת הרפורמה המשפטית. החברה סבורה שהרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל, אך מסייגת וקובעת כי בשלב זה לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה בקנה מידה דומה.

ישיבת הממשלה, התקציב רחוק מלעבור

ישיבת הממשלה בה אושר התקציב, כלכלת ישראל "יציבה" צילום: mit Shabi/POOL

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "כלכלת ישראל חזקה ובעזרת השם תישאר כזו. אישרנו בממשלה בשבוע שעבר תקציב מצוין, אחראי, מרוסן ומוטה צמיחה ותשתיות, ולמרות האינפלציה העולמית הגואה אנו מצליחים לבצר את מדינת ישראל כאי של יציבות, כלכלה בצמיחה ומקום מצוין להשקעה".