"העצמאות תישמר": נתניהו תוקף את דרישת אלי כהן לפיקוח על הריבית

לאחר שנגיד בנק ישראל הודיע בפעם השמינית ברציפות על העלאת הריבית, הציע שר החוץ אלי כהן "לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל" | נתניהו הגיב לדברים, דחה את האפשרות ומזכיר כי את החוק לעצמאות בנק ישראל הוא בעצמו יזם

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/02/23 17:31 ל בשבט התשפג

"העצמאות תישמר": נתניהו תוקף את דרישת אלי כהן לפיקוח על הריבית
השר אלי כהן, נתניהו תוקף את הצעתו, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

נתניהו דוחה את דרישת השר כהן: נגיד בנק ישראל, אמיר ירון הודיע אמש (ב') על העלאת הריבית שתעמוד עתה על 4.25 אחוז. לאחר ההעלאה, ביקש שר החוץ אלי כהן משר האוצר סמוטריץ' לגבש מתווה שיאפשר לממשלה להתערב לבנק ישראל בהחלטות על הריבית, דבר שהחוק היום לא מאפשר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום לשר כהן והצהיר: "נבטיח את עצמאות הועדה המוניטירית בראשות הנגיד".

כזכור, אמש הודיע הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות נגיד הבנק ירון, על העלאת הריבית בפעם השמינית ברציפות. הוועדה קבעה כי הריבית תעמוד עתה על 4.25 אחוז כשמטרתם העיקרית היא להילחם באינפלציה הגואה ולהחזירה לרמה הממוצעת שלה. הנפגעים העיקריים מהעלאת הנגיד הם מחזיקי המשכנתאות וההלוואות שההחזרים החודשיים שלהם יעלו שוב. 

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם צילום: Flash90

השר כהן: " לא הייתה הצדקה להעלאת את הריבית"

כפי שהציע בעבר גם יו"ר וועדת הכספים משה גפני, שגם הוא מתנגד למדיניות העלאת הריבית של בנק ישראל, כתב אמש שר החוץ אלי כהן, כי הוא מציע לשר האוצר להקים וועדה שתפקח על מדיניות בנק ישראל. בציוץ בטוויטר כתב כהן: "ביקשתי מחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת את הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".

אלי כהן, נתניהו דוחה את הצעתו

אלי כהן, נתניהו דוחה את הצעתו צילום: onatan Sindel/Flash90

נתניהו מגיב לשר כהן: "עצמאות הנגיד תישמר"

תגובתו של השר כהן, קיבלה תגובות נגד רבות כאשר המוחים נגד האמירה הזכירו כי כל מטרת החוק, הוא שמדיניות הריבית של המדינה לא תיקבע על ידי פוליטיקאים, אלא תיקבע על ידי אנשי המקצוע של בנק ישראל. נתניהו עצמו  הגיב היום לשר כהן וכתב בטוויטר: "חוק 'בנק ישראל' עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הועדה המוניטרית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת" קבע נתניהו.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיב על דברי שר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר כי "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה היתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם היתה פגיעה בבנק המרכזי".

גם סמוטריץ' תוקף את הבקשה

סמוטריץ' הגיב בחריפות להצעתו של כהן וצייץ באנגלית ובעברית נגד המהלך. "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם" כתב סמוטריץ'.