שר החוץ הציע לגבש מתווה להפסקת עליות הריבית - כך סמוטריץ' הגיב

השר אלי כהן קרא לשר האוצר להתערב בפעילות של בנק ישראל כדי לבלום את עליות הריבית, שעורר את זעמו של סמוטריץ': "אעמוד כנגד אמירות פופוליסטיות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 21/02/23 08:41 ל בשבט התשפג

שר החוץ הציע לגבש מתווה להפסקת עליות הריבית - כך סמוטריץ' הגיב
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנק ישראל הודיע אתמול (ב') על העלאת ריבית נוספת והשמינית ברציפות בשיעור של 0.5 נקודות האחוז. בכך, שיעור הריבית הבסיסית בישראל יעלה ל-4.25% ושיעור ריבית הפריים יעלה בהתאם ל-5.75%. בתוך כך, שר החוץ, אלי כהן קרא לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' להתערב בפעילות של בנק ישראל כדי לבלום את עליות הריבית.

סמוטריץ' הגיב בחריפות להצעתו של כהן וצייץ באנגלית ובעברית נגד המהלך. "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם, כתב סמוטריץ'.

אלי כהן: "אין הצדקה להעלאת את הריבית", נגיד בנק ישראל: "שיתעמק בנתונים"

כאמור, השר אלי כהן ביקש מהשר סמוטריץ' לגבש מתווה כדי למנוע את עליות הריבית. "ביקשתי מחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת את הריבית, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", כתב כהן.

נגיד בנק ישראל, פרופ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיב על דברי שר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר כי "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה היתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם היתה פגיעה בבנק המרכזי".