סמוטריץ' בביקורת נוקבת על בנק ישראל: "עצות אחיתופל"

שר האוצר נאם בכנס יועצי המשכנתאות ואמר כי החלטות בנק ישראל בנוגע לריבית הפריים במשכנתאות הייתה טעות: "שגיאה קשה שפגעה באזרחים רבים" | על הרפורמה המשפטית אמר: "ניסיונות מכוונים לפגוע בכלכלת ישראל הן מחוץ לתחום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/23 22:53 ט בשבט התשפג

סמוטריץ' בביקורת נוקבת על בנק ישראל: "עצות אחיתופל"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"בנק ישראל טעה": שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השתתף היום (ג') בכנס יועצי המשכנתאות, סמוטריץ' טען בכנס, כיבנק ישראל טעה כאשר העלה את רכיב ריבית הפריים במשכנתאות: "ההחלטה לגבי העלאת רכיב ריבית הפריים הייתה טעות. בנק ישראל טעה. שגיאה קשה שפגעה באזרחים רבים. הסיכון שנלקח היה גבוה". ליועצי המשכנתאות אמר בהקשר זה: "אם היושבים פה נמנעו מלתת עצות אחיתופל כאלה מגיעות לכם מחיאות כפיים".

"ברור שהוא טעה בהערכה וזה בסדר, זה לא מדע מדויק"

סמוטריץ' הסביר את טענתו ואמר: "בנק ישראל לפני למעלה משנה העריך שלא הולכים להעלאת ריבית והגדיל מאוד את מרכיב הפריים בהלוואות במינוף גבוה שבהן ההון העצמי נמוך מאוד", סמוטריץ' הוסיף: "הייתה לכך תרומה להאצה בביקושים. ברור שהוא טעה בהערכה וזה בסדר, זה לא מדע מדויק וזה לא נבואה. הוא טעה בהגדלת רכיב הפריים כיוון שהמצוקה הגדולה של רוכשים רבים היום היא התוצר. המציאות היאשהיה פיתוי גדול להגדיל את רכיב הפריים שהיה נמוך מאוד".

בנק ישראל, הריבית עולה

בנק ישראל, הריבית עולה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הצעדים של הממשלה כבר בחוק ההסדרים הקרוב

סמוטריץ' התייחס לפעולות שהממשלה תידרש להם בתקופה הקרובה ואמר: "האתגר שלנו בשנים הקרובות זה לשמור על קצב התחלות הבנייה למרות הירידה במחירים, העליית הריבית והירידה בביקושים. כדי לעשות את זה נצטרך לטפל בקשיי האשראי ליזמים ולקבלנים, בפישוט ובקיצור הליכי התכנון והרישוי ובשמירת הכדאיות הכלכלית באזורי הפריפריה. את הצעדים האלו תראו כבר בחוק ההסדרים ובתקציב הקרוב".

אמיר ירון

אמיר ירון צילום: דוברות משרד האוצר

"ניסיונות מכוונים לפגוע בכלכלת ישראל"

סמוטריץ' הוסיף והתייחס גם לרפורמה המשפטים והסערה בימים האחרונים סביב האזהרות כי הרפורמה תפגע בכלכלה הישראלית: "אנו מדינה דמוקרטית וזה מצוין, דנים ומתווכחים וחלוקים ביחס לתפיסות הטוב למדינת ישראל. אוי ואבוי אם נפסיק להתווכח, כל אחד צריך להביע את דעתו ולהשפיע ולקדם. אבל משהו אחד חייב להיות מחוץ לתחום - ניסיונות מכוונים לפגוע בכלכלת ישראל כחלק ממאבק פוליטי. זה צריך להיות מחוץ ללקסיקון הציבורי שלנו".