הוועדה המליצה להפריד את הבנק מחברת האשראי, זה מה שהכריע סמוטריץ'

שר האוצר החליט שחברת "כאל" תופרד מבנק דיסקונט, וגם נגיד בנק ישראל נתן אור ירוק למהלך שהוסכם כמעט פה אחד על חברי ועדת היישום | סמוטריץ': "יתרום לצמיחת המשק", דיסקונט: "החלטה שגויה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 09:23 כו בטבת התשפג

הוועדה המליצה להפריד את הבנק מחברת האשראי, זה מה שהכריע סמוטריץ'
צילום: Miriam Alster/ FLASH90

החלטה דרמטית של סמוטריץ': חברת האשראי כאל תופרד מבנק דיסקונט אחרי ששר האוצר החליט לשנות בתקנות את השיעור הקבוע בהגדרה של בנק בעל היקף פעילות רחב. המהלך יצא לפועל לאחר שועדת היישום קבעה כי הוספת שחקן חדש לשוק האשראי תוביל להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות בשוק.

כמעט פה אחד

השר העביר את טיוטת התקנות לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שנתן את הסכמתו למהלך והתחנה הבאה תהיה אישור ועדת הכספים. סמוטריץ', קיבל את ההחלטה לאחר בחינה שכללה את המלצת ועדת היישום, שמיעת הגורמים המקצועיים במשרד, קבלת הערות הציבור בנושא ושמיעת נציגי בנק דיסקונט בשימוע בו הציגו את עמדתם באופן ישיר ובלתי אמצעי.

שר האוצר סמוטריץ

שר האוצר סמוטריץ' | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נציין כי ועדת היישום, ועדה מקצועית הכוללת נציגים מבנק ישראל, רשות התחרות, רשות שוק ההון ומשרד האוצר, המליצה לשר ברוב של 7 חברים מתוך 8 להפעיל את סמכותו לפי חוק ולהוריד את הרף הקבוע בחוק להגדרת "בנק בעל היקף פעילות רחב", באופן שיחייב את בנק דיסקונט להיפרד מאחזקותיו בחברת כאל.

סמוטריץ': "שוק אשראי תחרותי יתרום לצמיחת המשק", דיסקונט: "החלטה שגויה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בירך: "הפרדת כאל מדיסקונט תוסיף שחקן חדש לשוק האשראי שיתרום להגברת התחרות על משקי הבית והעסקים. צעד זה, בשילוב צעדים נוספים שנביא בקרוב, יוביל לשוק אשראי תחרותי ויתרום לצמיחת המשק". גם מנכ"ל משרד האוצר היוצא, רם בלינקוב, בירך: "זהו סיום הולם לכהונתי שהייתה רצופה ברפורמות שהובלתי בתחום הפיננסי, שיתרמו רבות להגברת התחרות במשק הישראלי".

בנק דיסקונט מסר בתגובה כי המהלך שגוי: "ההחלטה להפריד את כאל מדיסקונט, שעדיין טעונה את אישור ועדת הכספים של הכנסת, שגויה, ובוודאי שלא  תגביר את התחרות במערכת הבנקאית.
עם זאת, קבוצת דיסקונט תמשיך לייצר ערך משמעותי לבעלי המניות שלה גם נוכח החלטה זו".