יום חופש או שעות נוספות: כמה מרוויחים עובדים ביום הבחירות?

יום השבתון הישראלי הוא לא רק קלפי ועל האש בפארק. חלק מבעלי המקצועות נאלצים להמשיך ולספק שירותים כרגיל, כמה הם מרוויחים? האם מגיע להם יום חופש נוסף? ומה עם שעות נוספות? כל התשובות לכל השאלות

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/10/22 16:47 ו בחשון התשפג

יום חופש או שעות נוספות: כמה מרוויחים עובדים ביום הבחירות?
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חגיגת הדמוקרטיה הישראלית שכולנו נזכה לציין מחר (ג') היא לא מאורע נדיר במחוזותינו. חמש מערכות בחירות במשך שלוש שנים וחצי הפכו את העניין לשגרתי למדי, והפתקים הקטנים שנכניס למעטפות הכחולות מוכרים לכולנו. על אף הבנאליות של הרגע, זה הזמן להיזכר שעל פי חוק יסוד הכנסת, מדובר ביום שבתון של המשק, בו אין חובה לעבוד. אם בכל זאת נאלצתם לעבוד בתור ספקי שירותים חיוניים, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת.

כמה תרוויחו ביום הבחירות?

עובדים שיבחרו לעבוד ביום השבתון יקבלו שכר כפול או שביכולתם להמיר את זה לקבלת שכר רגיל ובתוספת יום חופש. השכר הכפול מוענק גם לעובדים בשירותים הציבוריים אשר מחוייבים לעבוד ביום זה על פי חוק. כמו כן, עובד שהועסק ביום הבחירות ושולם לו שכר כפול, יהיה זכאי לתשלום זכויות סוציאליות עבור שעות העבודה הרגילות. 

עבודה של שעות נוספות ביום הבחירות מחושב מתוך השכר הבסיסי של יום עבודה רגיל. מה שאומר שבשעתיים הראשונות הנוספות יקבל העובד שכר של 125% מהשכר הרגיל. בכל שעה נוספת יקבל העובד עוד 50% מהשכר המשולם ביום רגיל על שעת עבודה. וכמו כן העובד יקבל גם שעות חופשה כמספר שעות עבודתו.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מי מחויבים לעבוד ביום הבחירות   

יש מספר עבודות חיוניות אשר על פי חוק מותר להם לדרוש מהעובדים לעבוד ביום זה, מדובר בעבודות אשר נותנים שירות לציבור ביום זה. קודם כל עובדי הבחירות עצמם: ועדת הבחירות המרכזית, ועדת הקלפיות, ועובדי מפלגה.

בנוסף, עובדי התחבורה הציבורית, תחנות הדלק, והחניונים. יינתן שירות גם על ידי שירותי בתי החולים שיפעלו במתכונת מצומצמת כמו שנהוג בשבתות ובחגים. ועובדי החשמל והמים גם הם יתנו שירות לציבור הכללי.

לעובדים אלו אשר עובדים ביום השבתון יינתן שכר כפול על יום העבודה. בנוסף, עובד אשר לא הגיע ליום העבודה, בשל מחלה או חופשה זכאי לקבל שכר על יום זה. זכות זאת מתקיימת רק על עובד שאמור לעבוד ביום זה, ולא על עובד אשר נמצא ביום חופש כמובן.