שיא של 11 שנים: בנק ישראל העלה באופן חד את הריבית

בנק ישראל החליט היום (ב') להעלות את הריבית לשיעור של 1.25%, עליה שלישית בתוך שלושה חודשים | המטרה: החזרת האינפלציה לתחום היעד תוך שמירה על רמה גבוהה ככל שניתן של הפעילות הכלכלית - ללא פגיעה בשכבות החלשות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/22 17:07 ה בתמוז התשפב

שיא של 11 שנים: בנק ישראל העלה באופן חד את הריבית
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, צילום: Flash90

אם לא די בגל עליית המחירים שנוגע בתחומי המזון, הדלק והחשמל, בנק ישראל החליט היום (ב') להעלות את הריבית לשיעור של 1.25%, עליה שלישית ברציפות תוך פחות משלושה חודשים. אלא שהפעם מדובר בעליה הגבוה ביותר שנרשמה ב-11 השנים האחרונות. 1.25% - היא רמת הריבית הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2013. בפעם האחרונה בה בנק ישראל העלה את הריבית בשיעור של 0.5% הייתה במרץ 2011, מ־2.50% ל־3.0%.

"אינפלציה גבוהה פוגעת יותר בשכבות החלשות"

"תפקידנו המרכזי הוא לפעול להחזרת האינפלציה לתחום היעד תוך שמירה על רמה גבוהה ככל שניתן של הפעילות הכלכלית", אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת העיתונאים שנלוותה להחלטתו. "עליית האינפלציה הנוכחית נובעת בחלקה מגורמים חיצוניים למשק הישראלי, שאי הוודאות בגינם רבה, כגון המלחמה באוקראינה והמשך שיבושים בשרשראות האספקה העולמיות אך גם מתהליכי אינפלציה מקומיים על רקע הפעילות הכלכלית הערה במשק".

"לכן אנו ממשיכים לנקוט בתהליך של צמצום מוניטרי. אנו נחושים להחזיר את האינפלציה לתוך היעד ותהליך הצמצום המוניטרי נועד לממש זאת תוך לקיחת מכלול השיקולים וההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם. כמובן שבנקיטת מדיניות זו איננו לבד, מדובר במגמה עולמית. במדינות רבות אחרות חרגה האינפלציה מהיעד והבנקים המרכזיים נוקטים בתהליכים דומים. ראוי לזכור שסביבת האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. אך עם זאת אחזור ואדגיש: שמירה על יציבות המחירים היא אבן יסוד לפעילות כלכלית סדירה ולצמיחה בת קיימא. אינפלציה גבוהה פוגעת בוודאות ובפעילות הכלכלית ובאופן יחסי פוגעת יותר בשכבות החלשות".

הנגיד עדכן כי בנק ישראל הוריד את תחזית הצמיחה של ישראל ב-0.5% וכי החטיבה צופה כי התוצר יצמח בשנת 2022 בקצב של 5% ובשנת 2023 בקצב של 3.5%. "זהו אמנם קצב נמוך במעט מזה שהוערך בתחזית הקודמת, אך ברצוני להדגיש כי זו בהחלט צמיחה שמשקפת רמת פעילות כלכלית איתנה". עוד אמר הנגיד ירון כי התחזית מצביעה על כך שהאינפלציה צפויה לשהות מעבר לתחום היעד בסוף שנת 2022 אך בשנת 2023 היא צפויה לחזור אל תוך היעד ולהסתכם ב-2.4%.