מעצמת אנרגיה עולמית: ישראל תייצא גז טבעי לאיחוד האירופי

שרת האנרגיה קארין אלהרר, חתמה על מזכר הבנות בין ישראל, מצרים והאיחוד האירופי לקראת ייצוא גז טבעי למדינות האירופאיות ולמשך חמש שנים. האיחוד יעודד חברות אירופאיות להשקיע בפרויקטים באזור במטרה להאיץ את העברת הגז הטבעי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/06/22 12:44 טז בסיון התשפב

מעצמת אנרגיה עולמית: ישראל תייצא גז טבעי לאיחוד האירופי
אסדת לוויתן, צילום: אלבטרוס

שבועיים אחרי שהחליטה על המשך חיפושי הגז הטבעי בים התיכון, זאת בעקבות לחץ אירופאי שנבע ממשבר האנרגיה הגדול, היום (ד') חתמה שרת האנרגיה קארין אלהרר, על מזכר הבנות המאפשר ייצוא של גז טבעי ישראלי אל מדינות האיחוד האירופאי.

מזכר ההבנות מכיר בתפקיד המרכזי שימלא הגז הטבעי במשק האנרגיה בקרב מדינות האיחוד האירופי עד 2030. לפי המזכר, בשנים שלאחר מכן, השימוש בגז הטבעי במדינות החברות באיחוד האירופי צפוי לפחות עד לעמידה במחויבות לכלכלה מאופסת פליטות של מדינות האיחוד ב-2050.

האיחוד יעודד חברות אירופאיות להשקיע בפרויקטים של חיפוש גז

על פי מזכר ההבנות, הצדדים החתומים עליו יפעלו יחד כדי לאפשר אספקה סדירה של גז טבעי למדינות החברות באיחוד האירופי ממצרים, ישראל ויעדים אחרים, וזאת באמצעות תשתיות הנזלת גז טבעי הקיימות במצרים. יש לציין כי מחויבות זו כפופה לשמירה על הביטחון האנרגטי ויכולת האספקה לשוק המקומי בכל אחד מהצדדים החתומים, ולא תימנע מישראל ומצרים מלייצא גז טבעי ליעדים נוספים.

מזכר ההבנות כולל מספר צעדים שיאפשרו את האצת יישומו. בהם, סעיף לפיו יעודד האיחוד האירופי חברות אירופאיות להשתתף בהליכים תחרותיים ולהשקיע בפרויקטים של חיפוש והפקת גז טבעי בישראל ובמצרים. כמו כן, תנוסח תכנית לניצול מיטבי של תשתיות, בחינת הצורך בהקמה ופיתוח של מתקני הנזלה חדשים, וניסוח מפת דרכים להשלמת והאצת קבלת האישורים הנדרשים ליישום מזכר ההבנות. תוקפו של ההסכם הוא מיום חתימתו ולמשך שלוש שנים, לאחריהן יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות. 

"צעד נוסף בדרך למיצובה של ישראל כמעצמת גז טבעי"

במשרד האנרגיה הבהירו כי "חתימה זו על מזכר ההבנות הינה צעד נוסף בדרך למיצובה של ישראל כמעצמת גז טבעי, שתאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים, ומשם למדינות נוספות באירופה, הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי. ייצוא הגז הטבעי משמש כמנוף מדיני ותורם לישראל מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי. למהלך זה גם משמעות כלכלית עצומה למשק האנרגיה המקומי ולכלכלה הישראלית. בנוסף, צעד זה, כמו עוד מהלכים רבים שמקדם משרד האנרגיה, מסייע לישראל ולמדינות כמו מצרים להפחית את השימוש בדלקים מזהמים כמו פחם ונפט, ומוריד באופן דרמטי את זיהום האוויר באזור".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר אמרה: "זהו רגע אדיר בו ישראל הקטנה הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי. מזכר ההבנות יאפשר לישראל לייצא בפעם הראשונה גז טבעי ישראלי לאירופה והוא מרשים אף יותר בהסתכלות על שורת ההסכמים המשמעותיים עליהם חתמנו בשנה האחרונה, וממצבים את ישראל ואת משק האנרגיה והמים הישראלי כשחקנית מפתח בעולם".

מאיגוד הגז הטבעי נמסר אחרי החתימה על מזכר ההבנות: "אנו מברכים על חתימת ההסכם החשוב הזה, שיסייע לאירופה להתמודד עם משבר האנרגיה החמור אשר פוקד אותה. הגז הטבעי הישראלי אשר מספק יציבות מחירים במשק וזוכה לשבחים מבכירי תעשיית הגז הטבעי בעולם יתרום כעת גם למדינות נוספות ובכך לביטחון האנרגטי הגלובלי. ישראל יכולה להתגאות במאגרי הגז הטבעי שלה, המבצרים את מעמדה באזורנו כגורם מקרב מבחינה ביטחונית ומדינית, ובונים בסיס לשיתופי פעולה בין לאומיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן