תמשיכו לחפש: זה הסכום הדמיוני שישראל חסכה בגלל הגז הטבעי

כ-65 מיליארד שקלים חסך המשק הישראלי בשנה האחרונה בלבד בשל המעבר לשימוש בגז טבעי, שמחירו בישראל ממשיך להיות נמוך משמעותית בעולם | נתניהו שהיה ממובילי הסכם הגז כתב: "טוב שלא נכנענו לפופוליזם והתעקשנו להוציא את הגז מהאדמה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/04/22 15:58 כג בניסן התשפב

תמשיכו לחפש: זה הסכום הדמיוני שישראל חסכה בגלל הגז הטבעי
אסדת הגז לוויתן, סכום עצום נחסך למשק הישראלי, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

לפני מספר חודשים הודיעה שרת האנרגיה קארין אלהרר כי הורתה להשהות את חיפושי הגז הטבעי במים הטריטוריאליים של ישראל למשך השנה הקרובה - ועוררה סערה.  בסקירה מקצועית שמפרסם היום (א') משרד האנרגיה, נראה כי אסור לישראל לוותר על הרחבת שוק הגז הטבעי, זאת ברקע משבר האנרגיה החמור בו נמצאות רבות ממדינות העולם.

על פי הערכת רשות הגז הטבעי, החיסכון המשקי בעלויות אנרגיה בשנים 2014-2021 הנובע
משימוש בגז טבעי במקום בדלקים אחרים במשק האנרגיה, מוערך בכ-116 מיליארד שקל. הערכה זו
מתייחסת לחיסכון כלכלי בלבד ואינה מגלמת את התועלות הסביבתיות במעבר לגז טבעי
אשר הינו דלק נקי יותר, וכן אינה כוללת את הכנסות המדינה ממיסוי.

עיקר החיסכון הוא בסקטור החשמל ומוערך בכ-81 מיליארד שקל והיתרה בסך 35 מיליארד בסקטור התעשייה. מכלל החיסכון, 64.8 מיליארד שקל רק בשנת 2021 עקב מחירי הדלקים הגבוהים באופן חריג בעולם כולו בשנה זו, אל מול מחירי הגז הטבעי היציבים בישראל.

כמעט 65 מיליארד שקל בשנה

כמעט 65 מיליארד שקל בשנה צילום: משרד האנרגיה

בסך הכולל, בשנת 2021 סופקו ממקורות הגז הטבעי בישראל כמות המהווה גידול של 4.5% בהשוואה לשנת 2020. בראייה רב שנתית, הגידול השנתי הממוצע בצריכת הגז הטבעי בישראל מאז שנת 2013, אז החל מאגר תמר את פעילותו, ועד סוף שנת 2021 עמד על 7.7%. הצמיחה בשנים האחרונות איטית מהצמיחה בשנים שמיד לאחר תחילת ההפקה ממאגר תמר עקב התקרבות השוק לבשלות, וההטמעה המהירה של השימוש בגז טבעי בתחילת הדרך.

מגמת הגידול בייצוא למדינות מצרים וירדן, שהחלה בשנת 2020 עם תחילת ההפקה ממאגר לוויתן, נמשכה גם בשנת 2021 . הייצוא גדל בשנת 2021 ב-68% לעומת שנת 2020, כאשר הייצוא למצרים גדל ב-96% והייצוא לירדן גדל ב-46%. מרבית הגז הטבעי שהופק ממאגר לוויתן מופנה לייצוא, כאשר 86 אחוזים מכלל הייצוא של הגז הטבעי בשנה האחרונה הוא ממאגר זה.

ייצוא הגז למדינות השכנות

ייצוא הגז למדינות השכנות צילום: משרד האנרגיה

בניגוד לירידה המשמעותית במחירי הגז הטבעי בעולם בשנת 2020, שנת 2021 התאפיינה בעליות חדות ותנודתיות גבוהה במחירי האנרגיה בזירה הבינלאומית, ובמחירי הגז הטבעי בפרט. המשק הישראלי לעומת זאת, המאופיין בהסכמי גז טבעי ארוכי טווח, לא הושפע כמעט מעליות המחירים העולמיות ורמת מחירי הגז הטבעי בישראל נשארה יציבה ונמוכה. 

מחירי הגז הטבעי בישראל ממשיכים לרדת

מחירי הגז הטבעי בישראל ממשיכים לרדת צילום: משרד האנרגיה

באירופה, מחירי גז טבעי הגיעו לשיא בדצמבר 2021 . כך לדוגמה, מחיר הספוט הממוצע
של גז טבעי בדצמבר במרכז הסחר TTF שבהולנד עמד על 38 דולר. באסיה מחירי הגט"ן בעסקאות ספוט הגיעו לשיא בדצמבר, בדומה למחירי גז טבעי באירופה, ונסחרו סביב 38 דולר ל- mmBTU
בממוצע. ביפן, המחיר הממוצע ליבוא גז טבעי נוזלי, אשר כולל מחירים בעסקאות ספוט
ובחוזים ארוכי טווח, עמד בחודש דצמבר על כ 15- דולר ל- mmBTU . בגרף שלהלן ניתן
לראות את המחירים המקבילים בשנה הקודמת.  

לעומת זאת בישראל המשיכו מחירי הגז הטבעי לרדת בשנת 2021 . זאת עקב הגידול בהיצע
הגז הטבעי והגברת התחרות במשק הגז הטבעי לאחר חיבורו של מאגר לוויתן ב-2020. 

מחירי הגז הטבעי בעולם,

מחירי הגז הטבעי בעולם, צילום: משרד האנרגיה

נתניהו שמח: "טוב שלא נכנענו לפופוליזם"

בעקבות פרסום הנתונים והחיסכון המשמעותי למשק הישראלי, אמר יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שבתקופתו כראש ממשלה נחתם הסכם הגז כתב: "טוב שלא נכנענו לפופוליזם והתעקשנו להוציא את הגז מהאדמה".

שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ הוסיף: "חסכנו כ-65 מיליארד שקלים בזכות המעבר לגז הטבעי. כל זה רק ב-2021, לא כולל את הכנסות המדינה מהגז, ולא כולל את רווח של כולנו מהפחתת הזיהום. איזה מזל שהתעקשתי להעביר את מתווה הגז ולהוציא את הגז מהים. איפה הם היום כל הצעקנים שמחו על "שוד הגז".