מפתיע: נמצא פתרון יצירתי למשבר החיטה בישראל

לאור המשך הלחימה באירופה והיותן של רוסיה ואוקראינה שחקניות מרכזיות ביצוא החיטה לישראל, משרד החקלאות במתווה ייבוא חלופי של חיטה למאכל לישראל דווקא מארצות הברית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/05/22 16:28 א באייר התשפב

מפתיע: נמצא פתרון יצירתי למשבר החיטה בישראל
חיטה, פתרון מפתיע למשבר, צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

בשל המשך הלחימה באירופה, ההישענות של השוק הישראלי על רוסיה ואוקראינה עם ייבוא של כמחצית מכמות החיטה למאכל בימי שגרה, ונוכח עליית מחירי הסחורות וחסמים נוספים לייבוא שנוצרו בעקבות המצב, הנחה שר החקלאות עודד פורר את עובדי משרדו, לגבש מתווה למציאת מקורות אלטרנטיביים לייבוא חיטה למאכל, המשמשת את התעשייה והחקלאות הישראלית. 

כאסטרטגיה לטווח הארוך, ובמטרה להבטיח ייבוא רציף של חיטה למאכל, ישראל הוכרה על ידי ארצות הברית כמדינה זכאית להשתתפות בתכנית האשראי ליצוא, המאפשרת גמישות בתשלום היבואנים לרכישת חיטה וגרעינים ממקורות אמריקאים. במסגרת זו, מחלקת החקלאות האמריקאית מספקת עד 18 חודשי ערבות אשראי עבור המוסדות הפיננסיים אליהם מועבר התשלום ליצואנים.

הערבות מכסה 98% מהקרן וחלק מהריבית. כדי לקדם את הנושא, בימים הקרובים יקיים משרד החקלאות, בשיתוף משרד החוץ, כנס וירטואלי ליבואני חיטה ישראליים ולמועצות ייצור בארצות הברית, על מנת לחזק את הקשרים המקצועיים בין הגורמים, ולעודד שיתופי פעולה בייבוא חיטה לישראל במסגרת התכנית.

שר החקלאות עודד פורר אמר: "ביטחון המזון מורכב מיצירת מגוון רחב של מקורות ליצור ויבוא מזון לאזרחי ישראל ובמסגרת זאת, לאור המשבר באוקראינה, הנחתי את משרד החקלאות להרחבת פוטנציאל השווקים מהם ניתן ליבוא חיטה למאכל. לשמחתי העבודה הקשה נושאת פרי ובימים אלה המתווה קורם עור וגידים".