אחרי 3.5 שנים: הריבית תעלה ברבע אחוז

למרות התחזיות, בנק ישראל החליט להעלות את הריבית ב-0.25% בלבד, לרמה של 0.35%, לראשונה מאז ההעלאה הקודמת ב-2018. בין הנימוקים: האינפלציה הנמוכה יחסית בישראל ביחס לשאר העולם ואיתנות הכלכלה המקומית

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/22 16:04 י בניסן התשפב

אחרי 3.5 שנים: הריבית תעלה ברבע אחוז
בנק ישראל, הריבית עולה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום (ב') כי בניגוד לתחזיות שצפו העלאה גדולה של הריבית, בסופו של דבר הוחלט להעלות אותה ברבע אחוז בלבד מ-0.1 אחוז לרמה של 0.35%, זאת שלוש שנים וחצי מאז ההעלאה הקודמת. יש לציין כי מאז הוחלט בינואר להשאיר את הריבית ללא שינוי, עלה מדד המחירים לצרכן של חודש פברואר ב-0.7%.

בבנק ישראל מנמקים את העלאה הקטנה ביחס לעולם, בכך שאמנם האינפלציה בישראל עלתה בחודשים האחרונים, אך היא עדיין נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית העולם. היא מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב-12 החודשים האחרונים על 3.5%. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה עלו ומצויות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות בתוך תחום היעד.

מחירי הדיור ממשיכים לעלות

מחירי הדיור ממשיכים לעלות צילום: בנק ישראל

מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-0.5%, התחזק מול האירו בכ-3.8% והתחזק במונחי השער האפקטיבי ב-1.8%. חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 5.5% ובשנת 2023 בשיעור של 4%. מגמת עליית מחירי הדירות ממשיכה להאיץ ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-13%. 

היקף המשכנתאות ממשיך להיות גבוה

היקף המשכנתאות ממשיך להיות גבוה צילום: בנק ישראל

גם למלחמה באוקראינה ועליית התחלואה בסין יש השפעה על הכלכלה העולמית, כשהשיבושים בשרשראות הייצור העולמיות, ממשיכים ומגבירים את לחצי האינפלציה ואף מובילים להאטה מסויימת בקצב הפעילות הכלכלית הגלובלית.

במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה כי בשלו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים עם ההכרזה על העלאת הריבית כי, "אנו ממשיכים לראות משק ישראלי איתן, שמחק כמעט לחלוטין את השפעות המגיפה. פער התוצר נסגר למעשה וגם שוק העבודה התאושש כמעט במלואו, תוך שנרשם שיעור תעסוקה גבוה לצד ביקוש ער לעובדים. הצמיחה החזקה בולטת במיוחד בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. אלו תוצאות שמאפיינות משק דינמי, עם יכולות התאמה והכלה של מצבים ואתגרים שונים. ניתחנו גם כמובן את התפתחות האינפלציה - שעולה בעולם וגם בישראל, את ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים, מצב התחלואה והמצב הגיאופוליטי. על כל אלו ועוד ארחיב מייד. גל הקורונה האחרון, לימד אותנו שהנגיף עודנו כאן וילווה אותנו עוד בהמשך. אך ניתן לומר כעת במידה גבוהה של בטחון כי המשק הסתגל למצב החדש, והציבור למד כיצד להתמודד עם הנגיף ועם התחלואה וכיצד לקיים לצידם משק פעיל וצומח".