אחרי שלוש שנים וחצי: בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון יכנס מחר מסיבת עיתונאים במהלכה הוא צפויה להודיע על העלאת הריבית במשק ל-0.25 אחוז, בדומה לנגידי בנקים רבים ברחבי העולם. מה ההשלכות של הצעד על הכיס של האזרח הקטן?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/04/22 16:30 ט בניסן התשפב

אחרי שלוש שנים וחצי: בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית
בנק ישראל, הריבית צפויה לעלות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע העלאות הריבית ברחבי העולם, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי להודיע מחר (ב') על צעד דומה במסגרתו הריבית בישראל תעלה לראשונה מזה שלוש שנים וחצי. לפי כלכלנים רבים, בנק ישראל צפוי לאותת על העלאות ריבית נוספות בהמשך השנה.

 

הערכות רבות גורסות כי הנגיד אמיר ירון מתכוון להעלות את את הריבית מ-0.1% ל-0.25%, כאשר ישנם גורמים בתחום שסוברים כי ישנה אפשרות שהריבית הבסיסית במשק תקפוץ בבת אחת ובאופן דרמטי לשיעור של 0.5%, כלומר, עלייה של 400% לעומת השיעור הנוכחי.

כאמור, בנקים רבים ברחבי העולם החלו במהלך של העלאות ריבית, כאשר בארצות הברית הועלתה הריבית לפני כחודש ברמה של רבע אחוז, ובכך הצטרפה לבריטניה שהעלתה בסוף 2021 את הריבית שלוש פעמים ברציפות.

איך העלאת ריבית משפיעה על המשק?

להעלאת הריבית יש מספר סיבות עיקריות: 

הסיבה הראשונה היא שגם הריבית על המינוס בבנק עולה וההלוואות מתייקרות, ולכן פחות כדאי להגיע למצב כזה, ולכן הצריכה במשק מתמתנת.

הסיבה השנייה נוגעת להתייקרות של המשכנתאות, דבר שיחייב את כל מי שלקח משכנתא ישנה לחשב מסלול מחדש בנוגע למסלולי ההצמדה וייתכן שאף למחזר את המשכנתאות ולשנות את הריבית.

העלאת הריבית תביא להתחזקות השקל, דבר שכמובן יחליש את שערי המטבעות הזרים ויפגע ביצואנים ויעזור ליבואנים. צעד שלילי יותר של העלאת הריבית הוא הירידה המתחייבת כמעט בוודאות בבורסה המקומית, בנוסף, העלאת הריבית עלולה לגרום לגדילה בתהליכי פשיטות רגל וחדלות פירעון.