לקראת עליית הריבית: אלה הדברים שאסור לכם לפספס

נגיד בנק ישראל צפוי להודיע היום על עליית הריבית במשק אחרי יותר משלוש שנים. בין הדברים שיושפעו מהצעד הם החזרי המשכנתאות וההלוואות מהבנק. אז לאיזה דברים צריך לשים לב? ארגון פעמונים מסביר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 11/04/22 11:23 י בניסן התשפב

לקראת עליית הריבית: אלה הדברים שאסור לכם לפספס
הריבית עולה, מה צריך לבדוק?, צילום: Nati Shohat/Flash90

לקראת ההודעה הצפויה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על העלאת הריבית בישראל, בארגון פעמונים מפרסמים שורה של עצות וטיפים למשקי הבית. בארגון מבקשים להדגיש שלצעד יש השלכה רחבה על חיי כולם בארץ ולכן צריך להבין מה המשמעויות של עליית הריבית.

1. לקחתם הלוואה מהבנק? כדי לכם לבדוק את ההחזר החודשי שעליכם להחזיר. הלוואות בריבית פריים או צמודות מדד יושפעו מעליית הריבית. לכן כדאי לכם להיות בטוחים בנוגע לתנאי ההלוואה ובעיקר ליכולות ההחזר שלכם.

2. יש לכם תכנון לבצע רכישות גדולות? מאוד כדאי שתשימו לב למחירים שככל הנראה יעלו. גם אם זאת תהיה עלייה יחסית נמוכה, זה עדיין יהיה משמעותי בצירוף לעליות המחירים בשאר התחומים כמו החשמל והדלק. קנו בשיקול דעת ורק אם אתם יודעים שתוכלו לשלם על הרכישה בלי ליצור בור כלכלי.

3. בעלי משכנתאות, שימו לב לעלות החודשית החדשה. יתכן שכדאי לבדוק אפשרות למיחזור או שינוי המסלול או להקטין את תקופת ההחזר. התייעצו עם אנשי המקצוע לפני שאתם מבצעים את השינוי. אם יתברר שיכולתם לקבל הצעה טובה יותר אל תצטערו. אין לזה סוף. ויתכן שלא כדאי לחכות עם קבלת ההחלטה ובביצוע שינויים, מאחר ויתכן שזה לא השינוי האחרון לתקופה הקרובה.

4. בנו תקציב משפחתי למעקב אחרי ההכנסות וההוצאות. תדאגו לכך שהכסף שאתם מכניסים ממקורות שונים גדול מההוצאות, כך תוכלו לצמצם את המינוס ולהחזיר הלוואות במידה ויש.