מפתיע: כך תממן הממשלה את ביטול המכסים

לקראת הורדת המכסים ממגוון רחב של מוצרים דוגמת דבש, דגים, בשר וריהוט, ועדת הכספים אישרה את קרן מס רכוש כמקור תקציבי למהלך. "הקרן מצויה ביתרה מספיק גדולה להתמודדות עם אירועי קיצון", הבהיר יו"ר הוועדה קושניר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/03/22 16:00 כ באדר ב'

מפתיע: כך תממן הממשלה את ביטול המכסים
יו"ר וועדת הכספים אלכס קושניר, מקור תקציבי מפתיע, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע הודעת משרד החקלאות על הרפורמה בה יבוטלו מכסים ממוצרים רבים, דבר שיפגע בהכנסת המדינה, ועדת הכספים, אישרה היום (ד') את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים, לפיהן המקור למהלך יהיה מפתיע מאוד.

הורדת המכסים על בשר, שמן זית, דגים, דבש, חומרי בניין , ריהוט, מוצרי תעשייה וחומרי גלם לבנייה, יביא לירידה משמעותית בהכנסות המדינה, מהלך שמחייב מקור תקציבי. יו"ר הוועדה אלכס קושניר יזם והביא לאישור כי הכספים יקוזזו מקרן מס רכוש

"מידי שנה המדינה מפרישה 25% לקרן מס רכוש, שהיום מכילה 18 מיליארד שקלים", אמר קושניר והבהיר: "בתקנה זו אנו משנים את ההפרשה ל8.5% בלבד". 

מטרתה המקורית של הקרן היא לפצות אזרחים ישראלים ועסקים מקומיים בעת הצורך על אירועים ביטחוניים כמו מבצעים צבאיים. מבדיקת משרד האוצר נמצא כי במבצע "צוק איתן", שנחשב לגדול ביותר בשנים האחרונות, שולמו פיצויים מהקרן בסך מיליארד שקלים בלבד. 

"ההפחתה נועדה לממן צעדים מיידיים להקלה ביוקר המחיה ובהם הורדת המכסים הרחבה שיזם שר האוצר", המשיך יו"ר ועדת כספים וטען כי, "התקנות מצריכות התאמות תקציביות והדרך שנבחרה היא על ידי קרן מס רכוש, אשר מצויה ביתרה מספיק גדולה להתמודדות עם אירועי קיצון. אמשיך לקיים דיונים בעת הפגרה כדי להילחם ביוקר המחיה, ולאפשר לכמה שיותר יוזמות כלכליות שישפיעו על הכיס של כולנו – לעבור".