"הרבה אנשים לא רוצים קבלה": התירוצים של הישיבות והעמותות לרשות המיסים

ביקורת ניהול ספרים בעמותות וישיבות בבני ברק וברמת גן חשפה מקרים של אי רישום תשלומי הורים ותרומות באלפי שקלים. התירוצים שהעניקו הנציגים לאנשי רשות המיסים היו מגוונים ויצירתיים במיוחד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/02/22 12:37 כא באדר א'

"הרבה אנשים לא רוצים קבלה": התירוצים של הישיבות והעמותות לרשות המיסים
רשות המיסים, מבצע בישיבות ועמותות במרכז, צילום: FLASH90

מחלקת ביקורת ניהול ספרים בפקיד שומה תל אביב ערכה לאחרונה מבצע ביקורת, שהתרכז במוסדות ללא כוונת רווח בערים תל אביב, רמת גן ובני ברק. במהלך המבצע נערכו ביקורות ב-38 מלכ"רים, ובהם ישיבות, מדרשיות, ועמותות מתחום הבריאות והרווחה. בשבע מתוך 38 המוסדות שבוקרו נמצא אי רישום הכנסות. כמו כן נמצאו שתי הפרות של חוק המזומן בהיקף כולל של 121,770 שקל.

בביקורת בעמותה בבני ברק המפעילה גן ילדים, נמצא כי תשלומי הורים בצ'קים ובמזומן, בסכום כולל של 72,000 שקלים, לא נרשמו בספרים שלא תועדו בשום דרך. עוד התגלה במהלך הביקורת כי העמותה נסגרה בסוף שנת 2021 ומנהלה ממשיך להפעיל את הגן כעוסק פטור. כשנשאל המנהל מדוע לא נרשמו התשלומים, השיב כי טרם הספיק לעשות זאת.

בישיבה בבני ברק נמצאו תרומות בצ'קים והעברות בנקאיות בסכום כולל של 77,400 ₪ שלא תועדו בשום צורה ולא הוצאו בגינן קבלות. לשאלה מדוע לא נרשמו התרומות ולא הוצאו קבלות, השיב נציג העמותה כי "הרבה אנשים לא רוצים קבלה. מצטבר לי בסוף המון נייר של קבלות ואנשים לא רוצים".

בעמותה ברמת גן, המפעילה מדרשייה, מצאו המבקרים שלושה צ'קים בסך של 2,055 שקלים כל אחד, שנועדו עבור תשלום לצהרונים ולא נרשמו או תועדו. כשנשאלה נציגת העמותה מדוע לא נרשמו התשלומים, השיבה כי "היה לנו חודש מטורף בגלל הקורונה ולכן לא התעסקתי עם רישומים רבים". 

המבקרים נשלחו גם לערוך ביקורת בעמותה ברמת גן. כאשר הגיעו למשרדי העמותה קיבל את פניהם עו"ד שטען כי הוא חולק את המשרד עם העמותה, וכי נציגיה מגיעים למשרד רק בשעות הערב. המבקרים ערכו ביקורת יזומה לעו"ד ובמהלכה נמצא בחשבונו סכום של 27,300 שקל אשר בגינם לא נמצא רישום בספרים או בכל תיעוד אחר. עורך הדין טען בתגובה כי לא שם לב לכך. 

מבצעים אלו נערכים כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן