היקף הסחר בהיתרי עבודה לפלשתינים זינק ל-1.25 מיליארד שקל בשנה האחרונה

בדיון מיוחד שנערך בוועדה לעובדים זרים, הוצגו הנתונים לפיהם היקף הסחר עלה ביותר מ-300 מיליון שקלים מ-2020. בארגון "היוזמה לצמצום הסכסוך" טענו בדיון כי "השינוי לא מחלחל לשטח. חייבת להיות אכיפה גם בטווח הקצר, אבל המשטרה לא אוכפת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/02/22 15:03 יג באדר א'

היקף הסחר בהיתרי עבודה לפלשתינים זינק ל-1.25 מיליארד שקל בשנה האחרונה
פועלים פלשתינים עוברים את הגדר לישראל, בהמשך ישלמו עבור היתר עבודה, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

מדיון בנושא סחר בהיתרי עבודה לפועלים פלשתינים שהתקיים היום (ב') בוועדה המיוחדת לעובדים זרים שהתקיים היום בכנסת, עולה כי היקף הסחר בהיתרים זינק מ-980 מיליון שקלים בשנת 2020 לכ-1.25 מיליארד ב-2021.

ד"ר חגי אטקס מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, הציג את הנתונים וטען כי השיטה כופה את הצורך בסחר, מכיוון שבין היתר יש עובדים בעבודות זמניות ולא קבועות אשר נאלצים להתנהג כ"שכירים קבועים" ונאלצים להסתמך על מעסיקים.

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת איבתיסאם מראענה הודיעה כי לא תרפה מהנושא: "כמעט כלום לא נעשה עד כה על ידי משרדי הממשלה והרשויות. מעבר לעוול הנורא ולרמיסת זכויות העובדים, זהו סיכון בטחוני שהטיפול בו לא סובל דיחוי. משרד הביטחון לא מגיב לפניות בנושא ולא מאפשר פגישות ודיאלוג. אני דורשת לראות תכנית עבודה מסודרת תוך שבועיים".

מנהל המחקר והמדיניות בארגון היוזמה לצמצום הסכסוך ג'ייסון סילברמן אמר: "השינוי לא מחלחל לשטח. חייבת להיות אכיפה גם בטווח הקצר, אבל המשטרה לא אוכפת". 

מנהל אכיפת מעסיקים ברשות האוכלוסין וההגירה, שמעון זיגזג הודה כי, "עד כה האכיפה היתה אקראית ולא מסודרת, בגלל מחסור במשאבים. נתחיל לפעול במישור הפלילי". 

"התופעה הצטמצמה, אך הטיפול דורש זמן. אין פתרון קסם", אמרה ראש ענף כלכלה במתפ"ש, מורן חדד: "אנחנו מקיימים שיח עם הרשות הפלשתינית, סוגרים מקומות של ספסרים. ייתכן שגם הרשות עצמה נהנתה מכך בעבר. שמענו על מקרים של לקיחת כספים גם שם. בנוסף הפצנו סרטוני הסברה רבים, בין היתר ברשתות החברתיות".

מתאמת המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים, עו"ד דינה דומיניץ אמרה כי, "יש עלייה במאמצי האכיפה בחודשים האחרונים. המשטרה לא הייתה מעורבת עד כה, לאחרונה הנושא הובא בפניהם והם משתפים פעולה".

לסיכום אמרה יו"ר הוועדה מראענה: "תוך שבועיים תוצג תכנית אכיפה אפקטיבית. על כלל הגופים להירתם למאמץ הבין משרדי הזה".​