יוקר המחייה ממשיך לעלות: החל ממחר – זינוק במחירי החשמל והדלק

רשות החשמל הודיעה כי תעריפי החשמל לשנה הקרובה יעודכנו ויעלו ב-5.7%. התעריף החדש יכנס לתוקף ביום 1 בפברואר 2022. הגורם העיקרי לעלייה: מחיר הפחם שזינק השנה ב-100 אחוזים | הלילה יעלו גם מחירי הדלק | ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/01/22 13:34 כט בשבט התשפב

יוקר המחייה ממשיך לעלות: החל ממחר – זינוק במחירי החשמל והדלק
ארכיון, צילום: יוסי וייס

רשות החשמל מפרסמת היום (ב') החלטה בהמשך לשימוע שנערך בנוגע לעדכון תעריפי החשמל לשנת 2022. בהתאם להחלטה, התעריף הכולל לצרכן ביתי מייצג יעלה בכ-5.7% וייכנס לתוקף מחר, ב-1 בפברואר. 

הגורם המרכזי לעלייה בתעריף החשמל הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה למעלה מ-100%. בשנת 2021, כ-23% מסך הייצור המשקי נעשה באמצעות פחם. עם זאת, החל מהשנה הקרובה שיעור הייצור בפחם צפוי לרדת בהדרגה עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו בשגרה בשנת 2026.

התעריף לשנת 2022 מגלם כבר הפחתה של כ-20% בכמות הפחם המשמש לייצור חשמל ביחס לצריכת הפחם בשנת 2021. בנוגע להפרש בין גובה התעריף שפורסם לשימוע ובין גובה התעריף שנקבע בהחלטה הסופית יצוין כי המשך התייקרות הפחם במהלך חודש ינואר הוא הסיבה הכמעט בלעדית להפרש.

העלייה במחירי הפחם באה על רקע משבר האנרגיה העולמי שהוביל לעליה במחירי הדלקים בכל העולם, לרבות מחירי גז טבעי, נפט וכאמור פחם. העלייה במחירי האנרגיה הביאה לעלייה משמעותית במחירי החשמל במדינות רבות, לדוגמא: בריטניה (34%) שוודיה (35%), בלגיה (18%), אוסטריה (14%) וגם כמה מדינות עם עליה מתונה יותר כמו צ'כיה (9%), איטליה (6%), וגרמניה (5%). בישראל כאמור העלייה מתונה יחסית, בין היתר בשל הצמצום בשימוש בפחם בשנים האחרונות.

ליברמן: נדרוש הסברים מהחברות הגדולות

ברשות החשמל מציינים כי ההשפעה של עליית מחירי הפחם התמתנה בשל ירידת שער הדולר, אך בסך הכול הביאה להתייקרות של כ-12% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. עליית מדד המחירים לצרכן וגידול בכמות האנרגיות המתחדשות המשולבות במשק, הביאו להתייקרות נוספת בעלות המוכרת.

בשל העלייה במחירי הפחם כאמור, תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ-10%, אולם מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח", שיועברו במלואם לצרכני החשמל במסגרת עדכון התעריף הנוכחי והורידו את העלות המוכרת. בנוסף נרשמה ירידה במחירי הגז שהושפעה בין היתר גם מהירידה בשער הדולר. כמו כן, הלילה יעלו גם מחירי הדלק ויזנקו למחיר של 6.71 ש"ח לליטר, עליה של 34 אגורות מחודש קודם.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס לעליית המחירים הצפויה בישיבת סיעת ישראל ביתנו ואמר, "צריך להבין שעליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם, למשל התייקרות החשמל בישראל ב-5.7% ולצורך השוואה בבריטניה ההתייקרות היא ב- 34% ובשוודיה 35%". עוד הוסיף כי בבחינת המאזנים של החברות הגדולות ניכרת רווחיות, ועל כן מדובר בניצול ציני, "אני ושרת הכלכלה נפנה לרשות התחרות, לרשות ההגבלים העסקיים, לוועדת המחירים ונפעיל אותן לדרוש הסברים מדוע החברות השונות החליטו להעלות מחירים".