זה הנזק הצפוי של גל האומיקרון למשק לפי בנק ישראל

בדיון שנערך בוועדת הכספים, העריך פרופ' אמיר ירון את עלויות גל הקורונה למשק בעקבות הבידודים: 123 מיליון שקלים ליום ומיליארד שקל ל-10 ימים. "מומלץ להמשיך במנגנוני פיצוי נקודתיים, שממוקדים בענפים שנפגעים", אמר הנגיד וקרא להכין תכנית חירום כגיבוי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/01/22 17:47 ח בשבט התשפב

זה הנזק הצפוי של גל האומיקרון למשק לפי בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במסגרת דיון בנושא 'תקציב בנק ישראל לשנת 2022', הציג נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שהשתתף בדיון באמצעות הזום, את תחזית הבנק בתקופת האומיקרון וסיפר כי, "ביצענו אומדן בבנק לפגיעה הכלכלית כתוצאה מיום בידוד, עברנו ענף ענף, חישבנו את שיעור העובדים שאינם יכולים לעבוד מהבית, כפול השכר היומי הנקי שלהם. הכפלנו את זכה במשקל של אותו סקטור ושיעור ההשתתפות, הוספנו את התוספת של הימנעות מצריכה, בהתאם לנתונים שיש לנו מהוצאת כרטיסי אשראי – והגענו לעלות יומית לבידוד של עובד, של משהו כמו 273 שקלים".

"אם אנחנו הולכים לתרחיש של 15 אחוז בדיקות חיוביות מתוך 30 אלף בדיקות", הוסיף הנגיד ירון, "מדובר ב-123 מיליון שקלים, אם לוקחים את העלות היומית הזו ואתה מדבר על גל של 10 ימים, אנחנו מדברים על סדרי גודל במונחי תוצר, של טיפה מעל מיליארד שקל בעשרה ימים, או 2 ומשהו מיליארד על 20 יום".

נגיד בנק ישראל המשיך ואמר כי "מרבית ההערכות מדברות על גל יחסית קצר – מספר שבועות, לכן בהערכות שנתתי לכם, העלות המשקית ביחס למאומת, מדובר בשלב זה לא באירוע בסדר גודל מקרו כלכלי. בתרחיש כזה מומלץ להמשיך במנגנוני פיצוי נקודתיים, שממוקדים בענפים שנפגעים. הסוגיה שלפתח כל מקבלי ההחלטות היא תרחישים יותר קריטיים שעלולים להפוך את הגל ליותר מקרו כלכלי – למשל פגיעה בשירות חיוני או פגיעה לא לינארית, כל התרחישים האלה ואנחנו לא שם כרגע, כבר יכולים להביא לפגיעה מאקרו כלכלית גבוה". 

לשם השוואה ציין הנגיד כי את הגל השלישי ואורכו מעריכים בבנק ישראל בעלות של "בערך 8-7 מיליארד שקל וזה כבר חצי אחוזי תוצר. חשוב מאוד להיות מאוד מאוד ממוקדים" אמר פרופ' ירון אך סייג כי "חשוב להבין שרמת אי הוודאות שלנו היא מאוד שונה מהנקודות שהיינו בבואנו ליישם את רשת הביטחון ובוודאי את קופסת הקורונה הראשונה שהייתה במרץ ואפריל".

"חשוב שהממשלה תיערך עם תכנית ב', עם כמה עקרונות שנקודת המעבר, אם צריך לעבור אליה, צריכה להיקבע על פי קריטריון מאקרו כלכלי. יש כל מיני קריטריוני סף שיותר ספציפיים לעסקים". 

הנגיד ציין כי הערכה היא שהגל הנוכחי מגלם פגיעה של 0.2-0.1 אחוזי תוצר, וכי כרגע לא מדובר בפגיעה מאקרו כלכלית, וסיכם כי התרחיש הבסיסי הוא שהגל יסתיים בסופו של דבר עם שיעור של 5.5 אחוזי צמיחה בתום 2022, "כאשר חלק גדול מהפעילות חוזר לאחר הגל, אבל צריך להיות עם היד על הדופק לאחר מכן".