תמורת ערבויות במיליונים: המדינה אישרה את הארכת הזיכיון לרותם אמפרט

ועדת הכספים אישרה את הצעת משרד האנרגיה להאריך את זיכיון חברת רותם אמפרט נגב בע"מ בשלוש שנים נוספות, תוך הכללת התניות שונות על שיקום אזור המכרות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/01/22 12:50 ג בשבט התשפב

תמורת ערבויות במיליונים: המדינה אישרה את הארכת הזיכיון לרותם אמפרט
מפעלי רותם אמפרט, יחוייבו לשלם, צילום: Talucho/Flash90

משרד האנרגיה מעדכן כי לאחר עבודה מאומצת, בשיתוף אגף החשב הכללי באוצר, אישרה היום (ד') ועדת הכספים של הכנסת את הצעת המשרד להאריך את זיכיון חברת רותם אמפרט נגב בע"מ בשלוש שנים נוספות. חידוש הזיכיון כולל התניות אותן דרש המשרד ובהן ערבות מתחדשת של החברה בסך 60 מיליון שקלים, ערבות כללית של חברת האם "כיל" שתתממש במקרה שחברת רותם תחדל מלהתקיים או לא תעמוד בהתחייבויותיה.

הערבות תבטיח את כלל הפעילות שמאושרת בזיכיון, לרבות שיקום נזקי תעשייה, שיקום מכרות הפוספט ואתרי הכרייה ועמידה בכל הוראות הזיכיון. אישור הזיכיון גם מבטיח את המשך ההעסקה של אלפי עובדים בנגב ובתעשיות הנלוות.

יש לציין כי רק לאחרונה סיים אגף התמלוגים במשרד האנרגיה ביקורת מקצועית מעמיקה בעניין התמלוגים ודרש תוספת משמעותית של 23.6 מיליון שקלים נוספים לשנים 2016 עד 2019, שהם 47% נוספים מהסכום לפי עמדת החברה. מדובר על הפרשי הגבייה ששולמו כבר על ידי החברה. 

בשנים 2010 עד 2020, סך התמלוגים מפוספטים ששילמה החברה למשרד, עמדו על 158 מיליון שקלים. כמו כן אישר המשרד תקנות שמאפשרות מיקסום של גביית התמלוגים בעתיד. הנושא הוגש לכנסת רק לאחר שהסתיימו הפעולות שדרשה שרת האנרגיה קארין אלהרר - שלפני ההגעה לוועדה לאישור הארכה, ידרוש המשרד  תשלום כל התגמולים ומיקסום הרווח לציבור, וכן העמדת ערבויות נאותות לשיקום הנזקים הסביבתיים.