המדינה לכי"ל: שלמו מיליונים או שלא נאריך לכם את הזיכיון

המשרד להגנת הסביבה וועדת הכספים אישרו מנגנון בטוחות לשיקום נזקי הפסולת התעשייתית של מפעלי רותם אמפרט שנערמה במשך עשרות שנים והגיעה להיקף אדיר של 100 מיליון מ"ק - כתנאי למתן זיכיון המדינה להמשך כריית פוספטים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/12/21 21:29 יח בטבת התשפב

המדינה לכי"ל: שלמו מיליונים או שלא נאריך לכם את הזיכיון
מפעלי רותם אמפרט, יחוייבו לשלם, צילום: Talucho/Flash90

ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ אלכס קושניר, דנה היום (ד') בהמשך הזיכיון לכריית פוספטים של חברת רותם אמפרט נגב מקבוצת כי"ל. המשרד להגנת הסביבה הוביל למהלך משמעותי להבטחת שיקום סביבתי בהתאם לעיקרון "המזהם משלם", כאשר ועדת הכספים אישרה מנגנון בטוחות לשיקום נזקי הפסולת התעשייתית של רותם אמפרט, שנערמה במשך עשרות שנים והגיעה להיקף אדיר של 100 מיליון מ"ק ומזהמת את הקרקע ומקורות המים באזור - כתנאי למתן זיכיון המדינה להמשך כריית פוספטים.

המפעל רותם אמפרט אחראי לכ-80% מהפסולת התעשייתית המיוצרת בישראל מדי שנה ומחזיק אותה במאגרים בשטחי המפעל שהצטברו עד היום להיקף אדיר של למעלה מ-100 מיליון מ"ק. מאגרי פסולת שהמשך קיומם מסכן את הסביבה, ומדובר בשיקום ארוך טווח, יקר ומורכב.

המפעל כבר גרם בפעילותו לזיהום משמעותי של הסביבה כתוצאה מאגירת הפסולת התעשייתית האמורה. כמו למשל באירוע קריסת הדופן של אחת הבריכות התעשייתיות וזיהום נחל אשלים מתכולת הבריכה בשנת 2017 וכן זיהומים של נחלים ובריכות טבעיות - עין צין, עין עקרבים ועין בוקק. בגין אירועים אלו הוגשו כנגד רותם תובענות ייצוגיות (שבחלקן משתתפת המדינה) בהיקף של מאות מיליוני שקל כל אחת.

ח"כ תמר זנדברג

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג צילום: Hadas Parush/Flash90

בנוסף על הסיכונים הסביבתיים האמורים, התעורר בשנים האחרונות גם סיכון פיננסי משמעותי, שעניינו באי-הוודאות בכל הנוגע להמשך הכרייה והעשרה של סלעי פוספט במדינת ישראל וכפועל יוצא אי-ודאות ביחס לאופק הפעילות של חברת רותם אמפרט. לאור זאת התחדד הצורך להבטיח כי חברת רותם אמפרט תוכל לממן את השיקום שנדרש לבצע על מנת להבטיח שעלויות אלה לא יושתו בסופו של יום על תקציב המדינה.

בעבודה שהוביל המשרד להגנת הסביבה נמצא, כי יש כ-50 מיליון מ"ק של פסולת פוספוגבס רטובה, כ-50 מיליון מ"ק של פסולת פוספוגבס יבשה, 3.2 מ"ק של בוצה באגמי השפכים ו-1.4 מ"ק בוצת רפש פוספט. עלות השיקום של זרמים אלו הוערכה על-ידי המשרד בכ-325 מיליון שקל ומשך זמן השיקום הוערך בכ-20 שנה. מנגנון הבטוחות שסוכם מייצר בטוחה לשביעות רצון המדינה לכך שאכן יתבצע שיקום.

עיקרי מנגנון הבטוחות: 60 מיליון שקלים לשנתיים

ערבות בסך 60 מיליון שקל שנועדה לשקף את החבות של רותם אמפרט וכוללת הן את שיקום נזקי הכרייה והן את השיקום של נזקי הפסולת התעשייתית. ערבות זו - לאחר חילוט שלה ככל שלא יקוימו ההתחייבויות לשיקום -  תוכל להתחדש בסכום של 60 מיליון שקל נוספים.

תוקף הערבות הוא לשנתיים לאחר תום הזיכיון ויתחדש עד לסיום השיקום. הניסיון הבין-לאומי מלמד כי שיקום זה צפוי להימשך כ-20 שנה. מנגנון ההחלטות להפעלת הערבות ואישור ביצוע השיקום כולל התייעצות עם המשרד להגנת הסביבה כגורם האמון על נושא שיקום הפסולות התעשייתיות.

בצד הבטוחה הפיננסית המשרד להגנת הסביבה פעל לשלב כחלק מהזיכיון התחייבות מחברת האם כי"ל לביצוע השיקום במצב שבו חברת רותם אמפרט לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה בנושא זה, והכל בהתאם להיתרים ולרישיונות של המשרד להגנת הסביבה. חובת חברת רותם אמפרט והחברה-האם כי"ל לביצוע תוכנית השיקום, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, כתנאי לקבלת ההסכמה להארכת הזיכיון.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "הצלחנו במשרד להגנת הסביבה להוביל ליצירת מנגנון בטוחות תקדימי לצורך שיקום נזקי עבר היסטוריים בהיקף עצום, כדי להבטיח שעלויות אלו לא יושתו על הציבור, ולצורך עיגון העיקרון של 'המזהם משלם'. נמשיך לוודא שהאזור שבו פועלת חברת רותם אמפרט יושב למדינה עם סיום הכרייה באופן כזה שלא ישאיר נזקים סביבתיים ארוכי טווח".