הסוף למדפים הריקים: בוטל הפיקוח על מחירי החמאה

שרי האוצר והחקלאות סיכמו על ביטול הפיקוח, דבר שעתיד להביא להורדה במחירים, להספקה רציפה ולהגדלת המגוון של החמאה. מנתונים שנחשפו, פתיחת השוק לא פגעה בייצור המקומי אלא דווקא הגדילה אותו בכ-11%

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/11/21 18:04 יט בכסלו התשפב

הסוף למדפים הריקים: בוטל הפיקוח על מחירי החמאה
הסוף למדפים ריקים בסופר,, צילום: David Cohen/Flash90

כולם זוכרים ומכירים את התופעה שחוזרת על עצמה פעמיים בשנה, והכוונה היא לא לנדידת הציפורים אלא לתמונות של מדפי חמאה ריקים בסופרים. מדי תקופת חגים מספקים משרדי הממשלה השונים תירוצים שונים על הסיבה לכך, כשהדבר העיקרי שעומד מאחורי זה היא ההתבססות המשמעותית על המשק המקומי. כעת זה צפוי להשתנות.

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר חתמו היום (ג') על צו לביטול הפיקוח על המחירים על חמאה, זאת כדי לתת מענה למחסור במוצר הבסיסי. במרץ 2020 נקבע בהוראת שעה פטור מלא ממכס על חמאה, בעקבות זאת המחסור במוצרי חמאה נפסק, וצריכת החמאה גדלה בשנת 2020 ב-50%.

בנוסף, מגוון המוצרים גדל ב-30% והמחיר של החמאה שאינה בפיקוח ירד ב-11%. בנוסף, פתיחת השוק לא פגעה בייצור המקומי אלא להיפך - ייצור החמאה המקומית גדל בכ-11%. נוכח נתונים אלה החליטו השרים ליברמן ופורר לבטל את הפיקוח על מחיר החמאה.

לפני שלושה שבועות פרסם פורר טיוטת צו למתן פטור ממכס ביבוא שורה ארוכה של מוצרי חלב. הצו נועד להבטיח את אספקת הביקוש למוצרי חלב ולהוריד את יוקר המחיה, תוך שמירה על החקלאות המקומית ומתן ודאות לענף החלב בשנים הקרובות.