הסוף למחסור בחמאה? ליברמן ופורר מקדמים פטור ממכס למוצרי חלב מיובאים

שר האוצר ושר החקלאות סיכמו על המהלך ופרסמו להערות הציבור את טיוטת הצו למתן פטור ממכס לשורה ארוכה של מוצרי חלב מיובאים, במטרה להוריד את המחירים הגבוהים ולהבטיח את האספקה הסדירה לאורך כל השנה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/11/21 16:45 כח בחשון התשפב

הסוף למחסור בחמאה? ליברמן ופורר מקדמים פטור ממכס למוצרי חלב מיובאים
הסוף למחסור במוצרי חלב?, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האם נפסיק לראות את מדפי החמאה בסופר ריקים? ייתכן מאוד שכן. בעקבות סיכום בין שר האוצר אביגדור ליברמן, ושר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר, פורסמה היום (ד') להערות הציבור טיוטת צו למתן פטור ממכס ביבוא שורה ארוכה של מוצרי חלב. הצו נועד להבטיח את אספקת הביקוש למוצרי חלב ולהוריד את יוקר המחיה, תוך שמירה על החקלאות המקומית ומתן ודאות לענף החלב בשנים הקרובות. 

בטיוטת הצו, שהוכן על ידי רשות המסים, מוצעים הצעדים הבאים: מתן פטור ממכס ליוגורטים ומעדנים, למעט אלה המיוצרים מחלב צאן. כיום, על יוגורטים ומעדנים מסוימים חל מכס בגובה 5.50 שקלים לק"ג אך לא פחות מ-60% ועל מעדנים אחרים מוטל מכס בשיעור של 25%.

צעד נוסף הוא מתן פטור ממכס לגבינות המכילות שומני חלב בשיעור שאינו עולה על 5%. כיום, על גבינות אלו מוטל מכס בשיעור של כ-8 שקלים לק"ג, בהתאם לסוג הגבינה. בנוסף תקבע מכסה חדשה פטורה ממכס, שתגדל בהדרגה ליבוא גבינות המכילות שומני חלב בשיעור העולה על 5%, למעט גבינות המיוצרות מחלב צאן. בשנת 2021 המכסה הפטורה תעמוד על 1,400 טון, בשנת 2022 המכסה תגדל ל-3,114 טון, ומשנת 2023 ואילך תהיה מכסה קבועה שתעמוד על 5,051 טון. 

בהתאם להערכות, יישום הצו יביא להפסד הכנסות המדינה ממסים בגובה של 2.7 מיליון שקלים בשנת 2021, 6 מיליון שקלים ב-2022 ו-9.7 מיליון שקלים בשנת 2023 ואילך.