9 דברים שלא ידעתם על פנסיה

אתם עוד רחוקים מהפנסיה אבל רוצים לדעת במה מדובר? עושים לכם סדר עם המקרים בהם מקבלים פנסיה (רמז - לא רק בגיל הפרישה), מתי החוק נכנס לתוקף, ממתי מתחילים להפריש לנו פנסיה ומה בכלל מקור השם?

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/10/21 11:52 ח בחשון התשפב

9 דברים שלא ידעתם על פנסיה
מה זה פנסיה בכלל? , צילום: shutterstock

1. המילה "פנסיה" במשמעות המוכרת לנו כיום, לקוחה מהשפה הרוסית. המקור הוא בלטינית - pensio(n) פירושו תשלום. כך מסביר הבלשן רוביק רוזנטל. תודו שלא ידעתם. 

2. אז מה זה פנסיה בתכל'ס? זה תשלום חודשי המשולם לעובד לאחר פרישתו מהעבודה או במקרים אחרים שיפורטו בסעיף הבא. מקבל הפנסיה קרוי גמלאי או פנסיונר.

3. איזה סוגי פנסיה יש? יש כמה, אבל האמת שרק שלושה מתוכם חשובים. הראשונה היא פנסיית זקנה שמשולמת החל מגיל הפרישה הקבוע בחוק. במידה ומקום העבודה שלכם הגדיר את גיל הפרישה מוקדם יותר, זה נקרא "פנסיה מוקדמת". השנייה היא פנסיית נכות שמשולמת במקרה של איבוד כושר העבודה. הפנסיה השלישית היא פנסיית שאירים שמשולמת לבני משפחתו של הזכאי במקרה של מותו.

4. בישראל שני מסלולים עיקריים המבטיחים פנסיה: פנסיה צוברת כפי שיש לרוב אזרחי ישראל ופנסיה תקציבית שקיבלו בעיקר עובדי מדינה וכבר דיברנו עליה כאן

5. זה נשמע מוזר אבל רק לפני 14 שנה, ב-1 בינואר 2008,  חוקק חוק חובת ביטוח פנסיוני לכל השכירים במשק, שהוחל גם על עובדים זרים. פנסיית חובה לעצמאים עברה רק ב-2016. 

6. הגעתם למקום עבודה חדש? אם זאת לא העבודה הראשונה שלכם וכבר קיים לכם הסדר פנסיוני, אז יתחילו להפריש לכם פנסיה רק אחרי שלושה חודשי העסקה, החל מגיל 21 לגבר ו–20 לאישה, והיא חלה רטרואקטיבית על אותם שלושה חודשי עבודה. אם זה הג'וב הראשון שלכם, למעשה אין לכם הסדר פנסיוני, ולפי החוק רק אחרי חצי שנה במקום העבודה יופרשו לכם דמי הפנסיה ולא תתבצע הפרשה רטרואקטיבית. 

7. אנחנו משלמים דמי הניהול לחברה שמנהלת לנו את קרן הפנסיה. יש שני סוגים של דמי ניהול: הראשון הוא "דמי ניהול מהפקדות": אחוז מסוים נגבה מהסכום החודשי המופקד לחיסכון הפנסיוני. השני הוא "דמי ניהול מצבירה" בו נגבה אחוז מסוים מהחיסכון הכולל שנצבר. 

תבדקו עם מומחה את מסלול ההשקעה וגובה דמי הניהול, צילום: shutterstock

8. אז למה דמי הניהול כל כך חשובים? כי אם תרחפו ולא תשימו לב, הסכום שתשלמו על דמי הניהול יכול להגיע לשליש מהפנסיה שלכם. נכון, בכל חודש מדובר בסכום קטן, אבל אחרי עשרות שנים, זה יכול להצטבר ולהפוך לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. תתקשרו לחברת הפנסיה והתמקחו איתם על גובה דמי הניהול, זה יחסוך לכם המון.

9. תהיתם מה הכסף שלכם עושה בינתיים? תדעו שהוא נכנס למסלול השקעה של חברת הפנסיה שלכם, כשלמעשה אתם יכולים לבחור את המסלול, ואם לא תעשו זאת באופן אקטיבי הכסף שלכם ינוהל במסלול "כללי" - בלי קשר לגיל או למשתנים אחרים הרלוונטים לכם. אחד הכללים הבסיסיים הוא שככל שמתבגרים ומתקרבים לגיל הפרישה, גובה הסיכון במסלול צריך לרדת ורבים לא מודעים לכך. אז תתקשרו לחברת הפנסיה, תתייעצו עם אנשי מקצוע ובחרו את רמת הסיכון הנכונה והמתאימה לכם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן