מדור חדש 5 דברים שלא ידעתם על פנסיה תקציבית

במשך שנים אנחנו שומעים את המושג "פנסיה תקציבית", אך לא יודעים במה מדובר, האם זה שונה מהפנסיה שלנו, מה הקשר של הצבא והמורים לזה, וכמה המדינה מוציאה על זה מדי שנה. הנה חמישה דברים שלא ידעתם ועושים סדר

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/21 18:47 ג באלול התשפא

5 דברים שלא ידעתם על פנסיה תקציבית
מחאת גמלאי הסתדרות המורים על תנאי הפנסיה שלהם ב-2019, , צילום: פלאש 90

1. הסערה הנוכחית סביב הפנסיה התקציבית פרצה בעקבות רצונו של הרמטכ"ל כוכבי להעניק על פי שיקול דעתו תוספת לפנסיה בתמורה לשנים בהם קצין או נגד לא היה בקבע. צה"ל נחשב לאחד המקומות עם הכי הרבה מועסקים שמקבלים פנסיה תקציבית (הרחבה בהמשך). בפועל גם התברר כי בעשורים האחרונים התוספת אותה דורש כוכבי מוענקת ל-98% מגמלאי צה"ל, ועולה למדינה יותר ממיליארד שקל בשנה. 

2. הפנסיה התקציבית כשמה כן היא - פנסיה שמשולמת מהתקציב השוטף של הגוף בו עבד הגמלאי. בשונה מפנסיה צוברת רגילה, בפנסיה תקציבית ההפרשות להבטחת הפנסיה נעשות רק בידי המעביד ולא בידי העובד.

ליברמן

שר האוצר ליברמן. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

3. הפנסיה התקציבית שכיחה בעיקר בקרב עובדי מדינה וגופים ציבוריים. חוץ מצה"ל, הארגונים העיקריים שעוד מעניקים פנסיה תקציבית הם המשטרה ושאר גופי הביטחון, עובדי הוראה, שופטים ועובדי חברת החשמל ומקורות.

4. ב-3 במרץ 1999 נחתם הסכם קיבוצי, למעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת בשירות הציבורי, שנתיים לאחר מכן ב-2001 נפסקה הקליטה למסלול הפנסיה התקציבית בשירות המדינה. רק 3 שנים לאחר מכן הפנסיה הצוברת הונהגה בצבא. יחד עם זאת, גופים כמו חברת החשמל ומקורות ממשיכים ליהנות ממסלולים פנסיונים דומים לפנסיה התקציבית.

עובדי חברת החשמל, מהנהנים הגדולים מהפנסיה התקציבית.

עובדי חברת החשמל, מהנהנים הגדולים מהפנסיה התקציבית. צילום: Dudu Greenspan/Flash 90

5. 840 מיליארד שקל - זה סך ההתחייבות לפנסיה התקציבית בסוף השנה שעברה על פי דו"ח החשב הכללי. רק השנה תשלם המדינה יותר מ־22 מיליארד שקל למקבלי הפנסיה התקציבית, והסכום ילך ויגדל מדי שנה עד שיגיע לשיא של כ־35 מיליארד שקל תוך 17 שנה, בשנת 2038. מתי תסיים המדינה לשלם את כל החובות על הפנסיה התקציבית? רק לקראת סוף המאה הנוכחית.

כוכבי משמאל. מסר חריף למפקדים

כוכבי ובנט, יקבל את הגדלת הפנסיות שביקש? צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון