הכלי החדש שיעזור לכם לעקוב אחר יוקר המחייה ויעודד אתכם לאכול בריא

משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד הבריאות והמועצה לצרכנות משיקים "סל נבחר בריא" של 64 מוצרי צריכה מומלצים תזונתית. הסל יפורסם מדי רבעון וישמש ככלי להשוואת מחירים ויגביר את השקיפות עבור הצרכנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/21 20:14 יח בשבט התשפא

הכלי החדש שיעזור לכם לעקוב אחר יוקר המחייה ויעודד אתכם לאכול בריא
צילום: ללא

משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד הבריאות והמועצה לצרכנות השיקו היום (א') "סל נבחר בריא", של 64 מוצרי צריכה מומלצים תזונתית. הסל יפורסם מדי רבעון ויהווה כלי להשוואת מחירים ולהגברת השקיפות עבור הצרכנים, ישמש להשוואה בין רשתות המזון ויעודד הוזלת המחיר לצרכן. כמו כן, ישמש הסל ככלי מעקב נוסף עבור קובעי המדיניות במסגרת הפעילות הממשלתית להפחתת יוקר המחיה.

צילום: ללא


הסל הבריא מהווה כלי חשוב להשוואת מחירים ולהגברת השקיפות עבור הצרכנים, ישמש להשוואה בין רשתות המזון ויאפשר תחרות על מחיר הסל הבריא הנמוך ביותר. סל המוצרים הבריא מהווה נדבך נוסף ל"סל מוצרים נבחר", סל הכולל 68 מוצרים שנמצאו הפופולאריים ביותר בקרב משקי הבית בישראל, המפורסם בתדירות חודשית על ידי משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף המועצה לצרכנות, ואשר נמצא אפקטיבי בהפחתת מחירי המוצרים שנכללו בסל.

בנוסף, הסל ייתן המלצה תזונתית בהיבט של חוסן בריאותי, אשר מתחדד על רקע העלייה בתחלואה בעקבות השמנה ובהתאם להמלצות ועדת האסדרה להנגשת מזון בריא. עם פרוץ משבר הקורונה, הצורך בגיבוש סל מוצרי מזון מומלצים תזונתית מתחזק לאור מחקרים המעידים על כך שחוסן תזונתי מסייע בהתמודדות עם הנגיף.

הסל מבוסס על מזונות מומלצים לסמל הירוק וכולל ברובו מוצרים מהצומח, מהקטגוריות פירות וירקות, שמן זית אגוזים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים וקטגוריות מוצרים מן החי כגון חלב ומוצריו ותחליפיו, ביצים עוף ודגים.

המוצרים נבחרו על סמך המלצות התזונה החדשות של ישראל המבוססות על עקרונות הדיאטה הים תיכונית ואשר מומלצים לצריכה ברמה היומית והשבועית.

העלות הממוצעת של "סל בריא" עמדה ברבעון האחרון לשנת 2020 על 779 שקלים, כאשר הפער בין הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר, AM:PM, לבין הרשת שמכרה את סל המוצרים במחיר הזול ביותר, רמי לוי, עומד על 241 שקלים המהווים כ- 35%.

עלות הסל הממוצעת, רבעון רביעי, 2020

עלות הסל הממוצעת, רבעון רביעי, 2020צילום: ללא

ממוצע מחיר סל בריא ברשתות השיווק הנבחרות עומד על 719 שקלים לרבעון הרביעי בשנת 2020. מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר הינה שופרסל דיל, עם עלות ממוצעת של 745 שקלים. הרשת שמכרה את סל המוצרים הזול ביותר הינה רמי לוי עם עלות ממוצעת של 692 שקלים, פער של כ- 8% בין הרשתות. 

העלות נקבעה על פי מתודולוגיית סל מוצרים נבחר שמפרסם משרד הכלכלה: רשתות אשר עומדות בארבעה תנאים מצטברים בשנת 2019 - עלות "סל מוצרים נבחר" השנתית הממוצעת נמוכה מעלות "סל מוצרים נבחר" של כל הרשתות, אחוז החודשים בהם עלות הסל הנבחר של הרשת נמצע זול מהממוצע גדול מ-80%, לרשת לפחות עשרה סניפים ופריסה על פני שני מחוזות. במהלך השנה תבחן המתודולוגיה על בסיס נתוני סל מזון בריא.

עלות סל בריא ברשתות נבחרות, ממוצע רבעון 4, 2020

עלות סל בריא ברשתות נבחרות, ממוצע רבעון 4, 2020צילום: ללא

"זרקור על מחירי המזון הבריא"

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות משרד הכלכלה והתעשייה אומרת כי במשרד בוחרים "לשים זרקור על מחירי המזון הבריא, באופן שיאפשר תחרות על הסל הבריא הזול ביותר. ביחוד בתקופה זו של התאוששות ממשבר הקורונה חשוב לאפשר רכישת מוצרים בריאים במחיר שווה לכל נפש". במשרד הכלכלה קוראים לצרכנים להשוות מחירים ולבחור בסל המשתלם ביותר עבורם".

פרופסור רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות אומרת כי "חשוב שהרפורמה שנועדה לכוון את האוכלוסייה לבחור בריא יותר, תמשיך ונוסיף לה נדבכים נוספים. מגפת הקורונה הציבה בפנינו אתגרים רבים וחיזוק החוסן הבריאותי באמצעות תזונה בריאה היא מטרה חשובה לקידום בעת הזאת".

מהמועצה לצרכנות נמסר: "המועצה לצרכנות תמשיך לפעול על מנת לתת כלים לצרכנות נבונה ובריאה ולעודד את ציבור הצרכנים לבצע שינוי בהרגלי הצריכה ולחסוך בהוצאות סל המזון בדרך של השוואת מחירים החשובה במיוחד בתקופה זו של משבר כלכלי".

צילום: ללא

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן