משבר הקורונה: כמה ישראלים נאלצו לצמצם את ההוצאות על מזון?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים של התמודדות הישראלים מול משבר הקורונה. כמה נאלצו לצמצם הוצאות, כמה אזרחים ממלאים אחר ההנחיות,כמה נפגעו גם נפשית, וכמה אמון יש לציבור בהנהגה שמנהלת את המשבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/20 16:36 ה באב התשפ

משבר הקורונה: כמה ישראלים נאלצו לצמצם את ההוצאות על מזון?
צילום: Yossi Aloni/Flash90

יותר ממחצית מהישראלים, 55%, חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם, בהם 21%, שהם כ-1.2 מיליון ישראלים, מעידים כי הם או אחד מבני ביתם צמצמו את כמות האוכל עקב המשבר הכלכלי. את הנתונים פרסמו היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבדקה את החוסן הלאומי של הישראלים בתקופת משבר הקורונה.

בקרב 41% מהנשאלים חלה החמרה במצבם הכלכלי בעקבות משבר הקורונה, כאשר חלקם נאלצים לוותר על חלק מהארוחות במהלך השבוע, או צמצום בכמות האוכל הכוללת. בחברה הערבית המצב אף גרוע יותר שם העידו  49% כי מצבם הכלכלי החמיר. מדובר בעלייה ביחס לסקר דומה שנערך בחודש מאי.

אך לא רק כלכלית המצב עגום, גם בפן הבריאותי,  8.5%, שהם כ-478.6 אלף ישראלים, בגילאי 21 ומעלה, החמיר בתקופת משבר הקורונה. ובקרב בני 65 ומעלה השיעור גבוה יותר - 13%. שני שליש מהציבור חושש להידבק בנגיף ו-38% חוששים מפגיעה במצבם הבריאותי מסיבות אחרות. גם בתחום בריאות הנפש נראה כי המצב די חמור. 26%, שהם כ-1.5 מיליון מתושבי ישראל, מבני 21 ומעלה, מעידים כי מצבם הנפשי החמיר בתקופת המשבר. מדד הלחץ והחדה עולה גם הוא ביחס לגל הקודם כש-42% מהאוכלוסייה, שהם כ-2.4 מיליון ישראלים, מעידים כל עלייה.

 יותר מ-80% מהנשאלים מעידים כי הם מקפידים על ההנחיות, אמנם 19% מתוכם סוברים כי ההנחיות לא כל כך ברורות, או שאינן ברורות בכלל. הדבר מוביל בין היתר לפגיעה באמון הציבור בממשלה המנהלת את המשבר. 47% בלבד עוד מאמינים בממשלה, ירידה מ-69% שהביעו אמון בסקר הקודם. האמון במשרד הבריאות עוד נותר מעט גבוה, 62%. לעומת משרד האוצר בו האמון נמצא על 45% בלבד.