ראיון מיוחד שלמה נס: "אני לא מתייעץ עם רבנים בשאלות עסקיות, אבל שמח לקבל מהם ברכות"

כמעט בכל פרשה כלכלית גדולה בישראל של העשורים האחרונים, אפשר למצוא את ד"ר שלמה נס. הילד האמריקאי, שעלה לישראל ולמד בישיבה חרדית כשיש לו טלוויזיה בבית, הפך להיות אחד מעורכי הדין המשפיעים בישראל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/01/22 18:52 יא בשבט התשפב

שלמה נס: "אני לא מתייעץ עם רבנים בשאלות עסקיות, אבל שמח לקבל מהם ברכות"
ד"ר שלמה נס, צילום: חדשות כיפה

כשאומרים על אנשים שהם משלבים בין עולמות, בדרך כלל מדברים על כאלה שחולשים על שני תחומים וזהו. אצל שלמה נס זאת דרך חיים. רשימת התארים של נס היא בלתי נגמרת, הוא עורך דין, רואה חשבון וד"ר למשפטים, שותף מייסד בכיר במשרד עורכי דין גדול, עמד בראש "פורום נס" של משרד הכלכלה להתמודדות העולם העסקי עם הקורונה, זכה לכינוי "המשקם הלאומי" אחרי שכיהן כנאמן בתיקים הגדולים היותר במשק הישראלי - קו-אופ, קלאבמרקט, בורגר ראנץ', אגרקסקו, קבוצת מעריב הם רק חלק מהרשימה הארוכה שצבר במשך השנים. נס מרצה בארבע אוניברסיטאות בנושאים שונים ואף מרכז את קורסי ההכשרה לדירקטורים בחברות ממשלתיות מטעם משרד האוצר: "רובם עברו אצלי", הוא אומר ומתייחס לראשי המשק הישראלי, ואם זה לא מספיק אז הוא גם אב לחמישה ילדים וסב לחמישה נכדים.

אבל התארים וההישגים המקצועיים לבדם, אין בהם כדי להציג את התמונה המלאה בנוגע לדרכו של נס לשלב בין עולמות. הוא נולד בארצות הברית לנפתלי וציפורה נס, בת לשושלת אדמו"רי קומרנה וקרלין, ואחרי שעלה לארץ למד בישיבת היישוב החדש בתל אביב: "בית הספר הטוב ביותר ללימודי גמרא בעולם אבל עם משמעת מאוד קשה", מעיד נס ומספר כי קיבל שם כלים נהדרים: "במשמעת העצמית, במחשבה וביכולת ללמוד".

עוד באותם ימים הרגיל את עצמו לעבור במהירות בין עולם אחד למשנהו, כשאחרי שעות הלימודים הארוכות בישיבה החרדית, הוא חזר הביתה וראה טלוויזיה, "עוד לפני שזה בכלל הגיע לישראל. לא ידעו איך לאכול אותי שם". עשה שירות צבאי כקצין אקדמאי ביחידה הכלכלית של חיל התחזוקה כמקים ומנהל של היחידה לביקורת מערכות המידע של מנהל התשלומים של צה"ל (מת"ש), משם המשיך ללימודים אקדמאיים, שם כאמור עשה חיל. 

שלמה נס,

שלמה נס, הקב"ה כיוון אותו צילום: סיגל סבן

קשה לו לומר מתי הבין שהוא מצליח בעולם שבחר, בגיל 28 כבר היה שותף במשרד רואי חשבון נחשב, ומספר שנים לאחר מכן מונה ליו"ר חברת החשמל לזמן קצר: "קדנציה מדהימה", הוא אומר. "הקב"ה כיוון אותי לזה". 

מה הבעיה הכי גדולה של המגזר הסרוג?

אני אוהב את המגזר הסרוג ומרגיש חלק, אבל הבעיות הכי גדולות שלו הן חוסר הפרגון וזה שלא מנסים להגיע לאחדות. לפני כמה שנים ניסינו להקים סיעה שתתמודד בבחירות ותגיע למועצת גבעת שמואל, סיעה שתאחד את כל הדתיים בעיר. קיבצנו את כל נציגי הדתיים, בחרנו שבעה אנשים שיהיו במועצה אבל הם לא הפסיקו לריב ביניהם. 

יש אנשים שאתה מתייעץ איתם?

בהחלט. בפן המקצועי, לשמחתי יש במשרדנו הרבה מאוד אנשי מקצוע מנוסים ומוכשרים. אני מאמין גדול בעבודת צוות ובכך ש"לא כל החכמה נמצאת במקום אחד", ונוטה להתייעץ איתם הרבה, דבר שלשמחתי מוכיח את עצמו מדי יום ביומו. כפי שמכירים אותי, אני אדם פתוח להשתכנע ולשמוע דעות שונות, ושוקל את הדברים בזהירות ובתשומת לב ראויה.

מה אתה חושב לגבי אנשי עסקים שמתייעצים עם רבנים?

שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה, אבל אני עצמי לא מתייעץ איתם בשאלות עסקיות, אך בהחלט שמח לקבל ברכות.

בקורונה הגיש נס בג"ץ בשם הערים החרדיות על כך שלשכת הפרסום הממשלתית לא נתנה מספיק תקציב להסברה במגזר החרדי. "הסגר השני, ואני חותם על זה, נגרם בגלל שלא היו פרסומות במגזר החרדי, הם לא קיבלו כלום. יש להם חוסר מידע, ועד שהם הבינו מה קורה, אז הגל השני היה בשיאו. יש אפלייה לרעה של מגזרים וזה פוגע במדינה", טוען נס. "ככלל, המדינה מפסידה שהיא לא מערבת את המגזר החרדי בכלכלה שלה", טוען שלמה נס היום ומסביר כי, "זה יכול לתת בוסט עצום למערכת, צריך לראות איך משלבים ומקרבים אותם".

איך אתה מצליח לאזן בין המשפחה לעסקים? 

בהתחלה, כשהילדים היו קטנים, אשתי לאה עשתה את רוב העבודה ועד היום אנחנו לא מבינים איך היא עשתה את זה כשהיא הייתה גם ח"כית וסגנית שר עסוקה במקביל. היא הגיעה מאוחר בלילה ויצאה מוקדם בבוקר לכנסת. אבל כשעושים דברים טובים אז יש בזה ברכה והקב"ה מסייע.

מה התחביבים שלך?

יש לי אוסף דיסקים של מוזיקה ענק, בכל הסגנונות, אפילו רוק כבד, אבל לא ג'אז. יש לי גם המון דיסקים של סרטים שאספתי עם השנים. חלק גדול מהם קיבלתי מהאחים ליאון ז"ל ומשה אדרי אחרי שהם קנו את בלוקבאסטר. אבל אין לי כל כך זמן לראות אותם. 

היום אני מוכן לעשות קדנציה כשר אוצר

מה ההחלטה הכי טובה שקיבלת?

"שהתחתנתי עם אשתי", הוא אומר מיד, אך יחד עם ההישג הזה צריך לציין החלטה חריג בנוף שהוא קיבל לפני 15 שנים: "כשרצו לאחד כוחות בין הגורמים הכלכליים במגזר החרדי ולדאוג לרווחת הציבור בנושאים שונים, אז הקימו את פורום המנהלים של המגזר. הם התלבטו את מי לשים בראש ודווקא בכירי הרבנים אמרו להם לשים אותי בראש. הסכמתי רק כשהבנתי שזה רציני. באחד הכינוסים הגדולים שעשינו עם מאות מנהלים, מנכ"ל שטראוס-עלית שהיה שם לחש לי באוזן שיש לפורום הזה כוח של 40 אחוזים מהמחזור השנתי שלהם".

לאה נס, ההחלטה הכי טובה של שלמה

לאה נס, ההחלטה הכי טובה של שלמה צילום: באדיבות המצולמת

מה ההחלטה שאתה הכי פחות שלם איתה?

ב-2009 דיבר איתי יו"ר הליכוד וראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. הוא סבר שנכון למנות שר מקצועי במשרד האוצר בממשלתו הבאה וראה בי מועמד מתאים ומוביל. לבסוף, הרעיון למנות שר מקצועי לא יצא לפועל. ועם זאת, בראייה לאחור, אני חש שמדובר ב"פספוס", כי אני מרגיש שיכולתי לתרום ולשנות הרבה דברים בתפקיד הזה, שהיו מייטבים מאוד עם העם ועם המדינה. היום אני מוכן לעשות קדנציה כשר אוצר ולהוביל תהליכים בתחום העוני ולימוד התורה.

מה אומרים החברים בבית הכנסת? מרגיש ציפייה שתתרום כסף?

אני שמח על כך שיש לי את היכולת לתרום ולעזור. תרומה לקהילה מהווה חלק בלתי נפרד מאורחות חיי, וגם החברים בקהילה יודעים זאת. עם זאת, אני מאמין ב"מתן בסתר" ולא מאמין בהחצנת התרומות.

יש לך מחשבות על הפנסיה? חששות?

אני לא מצליח לדמיין את עצמי בפנסיה לא עושה כלום. אני מאמין שאוריד הילוך בגלל הגיל, אבל בטוח שלא אשב רגל על רגל.