אחרי שעשה אקזיט ב-400 מיליון דולר, הסרוג אלון ארבץ "התפנק" בסקודה

הרוויח בזכות הקורונה חברותות עם הילדים, חולם על טיול דתות במזרח וחושב שמרבנים עדיף ללמוד תורה ולא לקבל עצות עסקיות. זה אלון ארבץ, שבגיל 33 כבר נמצא אחרי אקזיט מטורף אבל מתעקש לנסוע לעבודה ברכבת

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/12/21 13:55 כו בטבת התשפב

אחרי שעשה אקזיט ב-400 מיליון דולר, הסרוג אלון ארבץ "התפנק" בסקודה
אלון ארבץ, אקזיט של 400 מיליון דולר, צילום: חדשות כיפה

מה אתם הייתם עושים אחרי אקזיט של 400 מיליון דולר? יוצאים למסע בזבוזים? קונים יאכטה או ג'יפ יוקרתי? ובכן אתם לא אלון ארבץ, ממייסדי ומראשי חברת הסייבר אינטסייטס שנמכרה בחודש יולי האחרון לענקית הסייבר האמריקאית ראפיד7, בסכום המוערך בין 350 ל-400 מיליון דולר. אז מה ארבץ עשה מיד אחרי ההודעה על החתימה האחרונה בהסכם הרכישה? לא תאמינו, נסע ברכבת ממשרדי החברה בתל אביב לביתו באור עקיבא.

ארבץ, בן 33, נשוי לסמדר ואב לשלושה ילדים, גדל ברעננה, בן בכור לשלוש אחיות, למד בישיבת התיכונית כפר בתיה ברעננה, משם המשיך לישיבת ההסדר בירוחם. אחרי שנתיים בישיבה התגייס לשירות קרבי בסיירת אגוז אך נפצע במהלך המסלול ועבר ליחידת 8200 שם סיים כקמ"ן מבצעי סייבר ונחשף לתחום לראשונה.

אחרי השחרור למד ארבץ בישיבת ההסדר בעתניאל, משם המשיך לתואר במשפטים, כשבמהלכו הקים יחד עם חברו גיא ניצן את סייבר סקול – חברה לסדנאות וקורסים בסייבר אותה מכרו בשנת 2015. בהמשך הקים את עמותת "כנפי כסף" שעוסקת בחינוך להתנהלות כלכלית נבונה בה הוא מכהן היום כדירקטור. ב-2015 הקים ארבץ יחד עם ניצן וגל בן דוד את אינטסייטס, חברת סייבר שמתמחה בזיהוי פרצות אבטחה. בשנה שעברה הוא גם נכלל ברשימת 40 הצעירים המבטיחים בישראל מתחת לגיל 40.

אלון ארבץ, החברה נמכרה אחרי 5 שנים ב-400 מיליון דולר

אלון ארבץ, החברה נמכרה אחרי 5 שנים ב-400 מיליון דולר צילום: חדשות כיפה

"אני חושב שזה היה תהליך מאוד ארוך של עליות וירידות, וכשהגיע רגע החתימה די ידענו שזה קורה", אומר ארבץ ומספר כי "לא היה רגע שאפשר להגדיר אותו כרגע שיא. ביום החתימה זה התפרסם בחדשות אבל לא התרגשתי כל כך. אחר כך היו רגעים מרגשים כמו יום ההודעה לעובדים. בסוף אלה אנשים שעשו איתך את כל התהליך הזה, נתנו מזמנם וממרצם כדי לגרום לכל הסיפור הזה להצליח. עם סבא וסבתא שלי הייתה שיחה מרגשת מאוד. בסוף אלה האנשים שהטמיעו אצלי את ערכי הלימוד והעבודה הקשה, כיף לעשות את הטלפונים האלה ולעשות אותם גאים. בסוף אלה הרגעים המרגשים ולא החתימה. התגובה של סבתא שלי הייתה: 'אלון, אתה חייב להמשיך לעבוד, זה חשוב מאוד'. אמרתי לה בצחוק שהיא כנראה לא מכירה אותי אם זה מה שהיא אומרת".

איך נוחתים אחרי ידיעה כזאת?

האמת שאחרי שדברים שוקעים, יש הרבה אי ודאות וגם לי לא היה פשוט עם זה ברמה האישית. יש חברה חדשה, מנכ"ל חדש, תהליכים חדשים ואנשים אחרים. התפקיד שלנו כמייסדים שמובילים את הספינה הזאת היא לייצר את הוודאות בסיטואציה הזאת. ללבן את כל הדברים מול ראפיד7, להבין לאן הולכים ולנסות לקבל החלטות כמה שיותר מהר. יש לנו משימה ענקית והיא להביא את המוצר הזה מ-400 לקוחות ל-1,000 ולהגדיל את ההכנסות ל-50 מיליון דולר.

אז אחרי המכירה ישנים יותר טוב בלילה?

"אף פעם לא הייתה לי בעיה להירדם", הוא צוחק, "אבל מטאפורית כן".

העבודה פחות הולכת איתך הביתה בגלל שיש לך גם פחות משקל על הכתפיים?

"בכל מקרה אני עובד חצי מהשבוע מהבית. אבל עדיין עובד עם אמריקאים, בשעות שלהם ואפילו יותר כי אנחנו חברה אמריקאית עכשיו. ככה זה הייטק.

כשאתה עולה לתורה בבית הכנסת, אתה מרגיש שמצפים ממך לתרום?

האמת שמאז האקזיט אני חושב שעליתי לתורה פעם אחת, אז אני לא יודע לענות על זה ספציפית. באופן כללי אני לא מרגיש שיש ממני ציפייה כלשהי לתרום במיוחד. לאחרונה יש רצון בבית הכנסת לעשות שיפוץ ולא פנו אליי, מיוזמתי פניתי ואמרתי שאני רוצה לסייע. אז אין לי תחושה שמשהו השתנה מאז האקזיט, הכל אותו דבר.

ממשיך לנסוע ברכבת למשרד כל יום, ארבץ

ממשיך לנסוע ברכבת למשרד כל יום, ארבץ צילום: חדשות כיפה

מה הייתה הקנייה הראשונה שלך אחרי האקזיט?

הקנייה הכי משמעותית שלי הייתה רכב. לא הלכתי על רכב פאר או מותג יוקרה, קניתי סקודה קודיאק. זאת הייתה הזדמנות טובה להתחדש ולהוציא את הסכום הזה עם פחות לבטים ומה יהיו ההשלכות של זה על התקציב המשפחתי. אבל לא קניתי רכב יוקרתי כמו ב.מ.וו או משהו כזה. זה לא אני. 

החלטה עסקית שאתה מצטער עליה?

אני לא בן אדם שמצטער על פספוסים, אני משתדל להיות שלם עם ההחלטות שלי. היו לנו כישלונות במהלך הדרך. הייתה לנו הזדמנות ענקית עם אחת מחברות האשראי הגדולות בעולם לקחת את המוצר שלנו לכל הלקוחות שלהם, והכנסנו את החברה לטירוף סביב הסיפור הזה. זה גם הסיח את דעתנו המון ובסוף העסקה בכלל לא קרתה. למרות שלמדנו מזה המון היה לזה מחיר גם ברמה האישית. הייתי בחופשה עם אשתי וחזרתי מוקדם יותר לארץ כדי לקדם את זה.

אנשי עסקים שמתייעצים עם רבנים? עדיף שילמדו מהם מידות

איך אתה מאזן בין המשפחה לעבודה?

בתחילת הדרך של סטארטאפ אי אפשר להגיע לאיזון שתרגיש איתו בנוח. אני מרגיש שזה מאוד תובעני גם מבחינת זמן וגם מבחינה נפשית. בתחילת הדרך היו ויתורים הדדיים. הרבה פעמים הרגשתי שאני צריך לפצות איפה שאני יכול והיו גם רגעים חשובים של הילדים והמשפחה שפספסתי. עם הזמן כשהחברה גדלה ויש יותר אנשים ואפשר לפזר את האחריות אז יותר קל לאזן.

"הקורונה שיפרה את מצבנו בטירוף", מודה ארבץ בחצי התנצלות. "אני לא צריך לעשות כל יום נסיעה למשרד, אני יכול לראות את המשפחה יותר. פעם לא הייתי מגיעה לשעת השכבה במהלך השבוע ועכשיו אני בבית, וגם אם אני עובד עד שבע בערב אני יכול לקלח אותם, להאכיל ולשים אותם במיטה. וזאת פריבילגיה שלא הייתה לי לפני הקורונה". לדבריו בזכות הקורונה יש לו חברותא קבועה עם הילדים: "עם הגדול אני לומד את שמואל ב' ועם הבת השנייה פרשת שבוע. לפני הקורונה בכלל לא הייתה לי הזדמנות כזאת".

אנשים שאתה מתייעץ איתם לפני צעד משמעותי בחיים ובעבודה?

קודם כל עם אשתי, כל הזמן. היא יודעת לאפס אותי, להזכיר לי סיטואציות דומות שאפשר ללמוד מהן וגם לתת לי פרספקטיבה מאוד רחבה. השני זה אבא שלי שכבר המון שנים בהייטק וכבר ראה הכול אז אני מתייעץ איתו בהחלטות יותר גדולות, כמו גיוסי כספים וכח אדם וגם עבודה מול דירקטוריון. יש לו ניסיון והוא יודע לתת עצה טובה אז אני לגמרי מוכן להישען עליו.

מה דעתך על אנשי עסקים שמתייעצים עם רבנים?

אני חושב שאם לאנשי עסקים יש זמן עם רבנים, הם צריכים לנצל אותו ללימוד תורה, לספוג קצת יראת שמיים, ללמוד מדרך הארץ והמידות שלהם ולהשאיר את העצות העסקיות לאנשים אחרים. 

קורא לחברות הייטק לתרום יותר לחברה, משרדי אינטסייטס

קורא לחברות הייטק לתרום יותר לחברה, משרדי אינטסייטס צילום: חדשות כיפה

מה החלום שלך?

אני חולם לעשות טיול דתות באסיה. אחת התובנות שלי מעבודה בחברה גלובלית שיש בה עובדים מגוונים מכל העולם היא שלאנשים דתיים מתרבויות שונות יש יותר במשותף מאשר עם חילונים מהמערב. יש שיח משותף סביב ההודיה לאלוהים על מה שיש לך ולדעת שהכל זה 'בעזרתו'. מאוד מסקרן אותי להיכנס לעומק במפגש עם דתות אחרות, בעיקר אסיאתיות כי עוד לא נחשפתי אליהם ונראה לי שהם יותר רוחניים.

הבעיה של המגזר הדתי היא הרצון להישאר ציבור אחיד

טיפים לאנשים שנכנסים לעולם היזמות?

קודם כל, אל תחפשו דברים מגניבים או מהפכניים. נסו לזהות משהו שבאמת מפריע לאנשים ביום יום ושאתם חושבים שישפר את חייהם בצורה משמעותית - ומשם תתחילו. זאת הדרך הכי טובה בעיניי לצאת לדרך.

טיפ שני – קחו צעד צעד. לא צריך לפתור את כל הבעיות ביום הראשון. תחשבו כל הזמן מה הצעד הבא ואיך אתם פותרים אותו. אם הצעד הוא להבין איך המוצר יהיה ומה הוא יכלול – אז בשלושה חודשים הקרובים תתמקדו בזה. אחר כך אתם רוצים לדעת איך לשכנע לקוחות לקנות – אז תהיו בפוקוס על השאלה הזאת. כשאתם מנסים לפתור את הכול בבת אחת, אז בסוף לא פותרים כלום, אתם מתוסכלים ובגלל זה גם מאבדים את הדרך. אני יזם עם רגליים על הקרקע, מציאותי יותר, אבל יש גם כאלה עם יותר דמיון.

הטיפ האחרון הוא פשוט להאמין בעצמכם, ובהיגיון הבריא שלכם. צריך לקבל החלטות מאוד קשות בצמתים שמעולם לא הייתם, בסיטואציות שמעולם לא חוויתם ואתם צריכים לקחת את כל הנתונים שלכם – חווית הלקוח, המגבלות בטכנולוגיה, המצב בשוק, ולקבל החלטה ולסמוך על עצמכם. היו לי שלבים בדרך שהייתי צריך לקבל החלטה מאוד גדולה עם השפעה אסטרטגית על החברה ואני זוכר שעמדתי מול עצמי ואמרתי: "איך אני יכול לקבל החלטה כזאת בכלל? אף פעם לא הייתי בסיטואציה כזאת, מאיפה היומרה לקבל החלטה עם השפעה כזאת על החברה?". אבל בסוף צריך להבין שמה שיש זה ההיגיון הבריא שלכם. אפשר להתייעץ ולאסוף את הנתונים, אבל בסוף הכדור אצלך וצריך על בסיס הבנת הסיטואציה לקבל החלטה לקפוץ למים ולהגיד לכולם – אחרי".

יש משהו בעולם ההייטק שאתה לא אוהב והיית משנה?

בגלל שהתנאים מאוד טובים והפריון מאוד גבוה, יש לנו אחריות בהייטק לתרום בחזרה לקהילה ולחברה ולא רק במיסים. ברמה הבסיסית - ליצור תרבות של תרומה, אפילו בכסף, שאדם שמרוויח מאוד יפה ומצליח לחסוך כל חודש, שיתרום משהו מזה לחברה או למטרה שחשובה לו. החברות עצמם לייצר יותר פעילויות של תרומה לקהילה, לקדם אוכלוסיות שלא מצליחות בדרך כלל להשתלב בהייטק - לעזור להם עם השילוב, זה מגזר עם תנאים גבוהים, אחד הדברים שעשיתי בתקופה האחרונה הקמתי מיזם שנקרא "step to tech", לבוגרי צבא. אנחנו עושים להם יום בהייטק לצד מישהו בתפקיד שמעניין אותם וזה פותח להם דלת עם נטוורק בהייטק וגם גורם לחברות להכיר אותם. זאת רק דוגמה אחת לתרומה לקהילה של חברות הייטק. 

מה בעינייך הבעיה הכי גדולה של המגזר הדתי?

הבעיה הכי גדולה של המגזר הדתי היא שהוא מנסה לשמור על עצמו כמגזר אחיד, ואני חושב שעם הזמן נוצרים בו המון גוונים, וזה בסדר. לא צריך לאחות את כולם בכוח לציבור אחד מגובש. כל אחד יכול למצוא את הציבורים והמעגלים שנוח לו איתם ושאליהם הוא מתחבר. כדאי להשקיע הרבה יותר מאמצים בלאחד את עם ישראל בכללותו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן