הקמת עסק בישראל: כל הטיפים והכלים הדרושים

יש אנשים שחולמים לפתוח עסק משלהם ורק מחכים להתחיל בתהליך ויש אנשים שחשים שמדובר בצעד נכון אך חוששים להתחיל, כי סך ההתעסקות הראשונית מוציאה את הרוח מהמפרשים.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 20/02/19 10:19 טו באדר א'

הקמת עסק בישראל: כל הטיפים והכלים הדרושים
צילום: shutterstock

בין אם אתם מתחברים לטיפוס הראשון או לשני, ובין אם העסק שלכם וירטואלי או ממשי, קיימים מספר דברים שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון - טיפים חשובים שבעלי ניסיון כבר למדו, ולו בדרך הקשה. מכאן שאם מבקשים עוד בדקה הקרובה לעשות את הצעד הראשון – המאמר הזה עבורכם.

שלב ההתכנסות
לפני שנתחיל לפזר המלצות הכרחיות כגון: בדקו מיקום הקמה, או רכשו מחנות לציוד משרדי רשימה שלמה של כלי ארגון וכתיבה, נמליץ לעצור ולהביט פנימה - לבחון ולהגדיר במדויק את מהות וייעוד העסק, מאפייני קהל היעד, אופי השירות, ערך מוסף, לאלו הוצאות קבועות יש לצפות, לאלו ספקים ואנשי מקצוע ראוי לחבור, מהו ההון הראשוני שיש להוציא, איזה סכום עומד לרשותכם ומאלו אפיקים ניתן לגייס את ההון החסר (הון עצמי, הון זר, מימון חיצוני וכדומה). רק לאחר שמסיימים לאפיין, עוברים לבניית תכנית עסקית.

בניית תכנית עסקית
עבור לא מעט אנשים המונח "תכנית עסקית" מרתיע ביותר, ועל כן נציין שאומנם מדובר בשלב מהותי שדורש הרבה ידע וניסיון, אך הוא גם בלתי נמנע - מסייע לדעת מול מה עומדים להתמודד ואף כיצד. כך למשל תכנית עסקית מתמקדת בתכנון פיננסי - כגון הוצאות שוטפות וחד פעמיות. מבקשים פירוט? הוצאות העסק צריכות לכלול תשלומים לספקים ועובדים, הוצאות שיווק, רכישת ציוד, עלויות הקמה ודמי שכירות, כאשר מנגד יש להכניס למשוואה רווחים עתידיים ותקבולים צפויים.  

הנה טיפים חשובים בנושא:

  • מרגישים שהולכים לאיבוד? זה השלב להיעזר ביועץ / מלווה עסקי.
  • הציפו יתרונות לצד חסרונות.
  • הגדירו יעדים.
  • בחנו דרכים להשגת היעדים.
  • התחילו לאתר דרכי שיווק אידאליות ספציפית עבורכם.
  • ערכו רשימה של נכסים וציוד שיש להשיג.
  • בנו ציר זמן הגיוני, כולל אבני דרך משמעותיים.

רישום מסודר
חשוב ביותר להגדיר נכונה האם העסק שלכם הנו עוסק פטור (אינו משלם מע"מ), עוסק מורשה (גובה ומקזז מע"מ), או חברה בע"מ (ישות עצמאית אשר משלמת תשלומים ואגרות). לאחר שמבינים זאת, יש להירשם כחוק בשלושת המוסדות הבאים: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. פה נחדד שלפני שניגשים להירשם, מומלץ לוודא שמגיעים עם סך המסמכים אשר עשויים להיות נחוצים.

להלן טיפים חשובים עבור התנהלות חכמה מול רשויות המס:

  • אל תמהרו לחתום על מסמכים. אם אינכם בטוחים, התייעצו עם גורם מוסמך.
  • חתמתם על מסמך מרשות המיסים? שמרו כל מסמך והעתק.
  • התייחסו בכובד ראש אל הצהרות הון ואל הדו"ח השנתי. כמו כן, אם ניתן עברו השתלמות בנושא, או פשוט היעזרו בבעל מקצוע.
  • בהנחה ומעכבים תשלום, יש לקחת בחשבון שהיתרה תכלול הן הצמדה והן ריבית.
  • הקפידו לשלם את התשלומים השונים בזמן.

פתיחת חשבון עסקי
סיימתם עם שלב רישום העסק? מצוין! עתה פתחו חשבון לעסק, כאשר מומלץ שהחשבון העסקי יהיה נפרד מהחשבון הפרטי, ולו על מנת שאם הדברים לא יתקדמו כמתוכנן, תפגעו כמה שפחות. כמו כן, אם מבקשים להימנע מאי נעימויות ומבזבוז זמן, יש להגיע מוכנים לפגישה בבנק הן עם מסמך מאושר מידי עו"ד (או לחלופין מידי רו"ח) עבור זכויות חתימה, והן עם העתק תעודת רישום ותקנון החברה.

יוצאים לדרך
לבסוף נציין שפתיחת עסק אינו אחד מהמקרים שפשוט יש לאזור אומץ ולקפוץ למים, אלא יש לעשות שיעורי בית מקיפים, להבין למה נכנסים, להיעזר באנשי מקצוע, בתכנות ייעודיות ובציוד משלים. בנוסף, אם זקוקים לדחיפה, ניתן להיעזר בקורסים ייעודיים. טיפים אחרונים לתחילת הדרך? הימנעו מחובות, תשאפו לחסוך, הבינו מהי הוצאה חכמה, היו קשובים ללקוחות ותמיד תהיו עם היד על הדופק.

בהצלחה!