ג'ון מדבד מתחרט: "דחיתי השקעה בחברה ששווה היום 300 מיליארד דולר"

מייסד ומנכ"ל קרן ההשקעות הענקית OurCrowd, נחשף בראיון מיוחד, עם הטיפים שהוא מעניק למשקיעים חדשים בתחום: "לא לפחד כלל", התכנונים לפנסיה וההשקעה הראשונה שנתן ליזם צעיר בשם נפתלי בנט

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/12/21 18:42 יט בטבת התשפב

ג'ון מדבד מתחרט: "דחיתי השקעה בחברה ששווה היום 300 מיליארד דולר"
ג'ון מדבד, מצטער על דבר אחד בלבד, צילום: חדשות כיפה

במבט הראשון זה נראה די מוזר. אדם בן 66, אב לארבעה וסב ל-11 נכדים, מנהל את קרן ההון סיכון הפעילה בישראל עם קרוב ל-2 מיליארד דולר, אבל למרות הכול - הוא מדבר באותה רמת התלהבות על ציונות, מדינת ישראל וירושלים, ממש כמו שעשה כשהיה בן 19 ולמד באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.

אבל זה ג'ון מדבד, מכיל ניגודים רבים ומגוונים שמשמשים יחד בערבוביה. מצד אחד ניסיון רב בעולם ההשקעות, ומהצד השני רצון ללמוד כל הזמן את הנושא הכי חדש בתחום ולהישאר מעודכן מאוד. עולה ותיק מארצות הברית שחזר בתשובה בסוף שנות ה-80, שמעיד על עצמו ככיפה סרוגה: "אוהב את המגזר וגאה להיות חלק ממנו".

מדבד נולד בסן דייגו קליפורניה ב-1955. לאבא שהיה מדען טילים ביום וגולש גלים בערב ולאימא מורה כחלק מרביעיית אחים. היה פעיל פוליטית מאוד במחאות הפוליטיות של שנות ה-60, דבר שליווה אותו גם לאוניברסיטת ברקלי שם למד. בעידוד ובמימון ההורים הוא הגיע לחופשת קיץ אצל הדודים בישראל ב-1973 וחזר לארצות הברית שבוע לפני פרוץ מלחמת יום כיפור. "זה עשה לי סוויץ' בהסתכלות היהודית שלי", הוא מספר. 

בעקבות מחאות בקמפוס שם שמע קריאות "מוות ליהודים", החל להיות פעיל דרך הסוכנות היהודית והפיץ תעמולה ישראלית-ציונית, כשבהמשך ניהל את מחלקת הסטודנטים בכל ארצות הברית.

הוא עלה לישראל ב-1980 הגיע לארץ ועבד כמורה דרך. באחד מהביקורים של אביו בישראל לצורכי עבודה בתחום הסיבים האופטיים, הוא התלווה אליו למפגש עם בכירי "רפאל". הוא לא הבין מילה ממה שנאמר בפגישה: "זה היה סינית בשבילי", הוא מעיד ומספר כי בסוף הפגישה אחד הבכירים שאל אותו מה הוא עושה בחיים: "סיפרתי לו והוא ענה - 'זה בזבוז, למה שלא תעזור לאבא שלך?'. מדבד חשב על זה והחליט לנסות. 

אחרי שניים וחצי עשורים בעולם ההשקעות וההייטק הישראלי, ומספר הנפקות מרשים, הקים ב-2013 OurCrowd. "רציתי שאנשים יקנו סטארטאפ כמו שהם קונים מנייה. כיום יש 200 אלף משקיעים עם כמעט 2 מיליארד דולר. אנחנו תומכים ביותר מ-300 חברות ויש גם קרנות, מעסיקים יותר מ-300 אנשים ב-15 ערים ברחבי העולם, כשלאחרונה גם באבו דאבי ויש 3-2 עסקאות בכל שבוע", מדבד אומר.

ג

ג'ון מדבד (בחולצה כחולה במרכז) והנהלת הקרן הראשונה שלו צילום: באדיבות המצולם

"רציתי להשפיע", מנכ"ל OurCrowd מספר, "אבל הגעתי מאוחר מדי בשביל להיות חייל או חקלאי. רציתי לתרום אז הקב"ה סידר לי להגיע להייטק, וטוב שכך כי כל הזמן ידעתי לספר את הניסים של ההייטק הישראלי, והייתי מהראשונים שהסבירו את זה לעולם".

אם אתה רוצה להשפיע, אז למה אתה לא הולך לפוליטיקה?

אין לי זמן וגם אני מרגיש שהעברית שלי לא טובה מספיק. אני לא רוצה להיות אחראי על החלטות גורליות כמו לשלוח חיילים למלחמה. אני יותר מתעניין כרגע בלהגדיל את כמות המשקיעים בשוק הישראלי, את כמות העובדים בהייטק ולמצוא פתרונות לבעיות האקלים והבריאות. אני מאוד מתעניין בפוליטיקה אבל כל אחד והייעוד שלו. יש לי חברים בפוליטיקה, יזהר שי, שר המדע לשעבר, הייתי המשקיע הראשון בסטרטאפ שלו, אראל מרגלית שהיה במפלגת העבודה וראש עיריית ירושלים לשעבר חבר הכנסת ניר ברקת הוא חבר. וגם מעריך מאוד את הנשיא שלו הרצוג.

איזה טיפים אתה נותן לאנשים שמתחילים עכשיו בתחום ההשקעות?

כל קודם – להיכנס. אם אתה יזם וחשבת פעם על מיזם או סטארטאפ – אל תהסס ואל תחכה, מעולם לא היה זמן טוב יותר להתחיל. יש מימון, יש כלים, יש אפילו השכרת עובדים וקניית לוגו. יש הרבה כסף שמחפש השקעות. וגם – לא לפחד כלל. אנחנו יודעים להתמודד עם סכנות וסיכונים בצורה טובה. זה טבוע בנו במשך אלפי שנה. אני הייתי המשקיע הראשון של ראש הממשלה נפתלי בנט בחברת סאיוטה ואנחנו בקשר עד היום.

מצליח לאזן בין עבודה למשפחה בזכות השבת

יש אנשים שאתה מתייעץ איתם?

"בוודאי. כל שבועיים יש לי שיחה עם האחים שלי בזום, ואני גם מתייעץ עם חברים שלי כל הזמן", הוא מודה ונזכר שלא דיבר עם עוד כמה אנשים אז הוא מזכיר לעצמו להתקשר אליהם בהמשך היום.

מה העסקה הכי טובה שעשית בחיים?

שהתחתנתי עם אשתי ג'יין.

ומה העסקה הכי פחות טובה?

"שלא הפסקתי לאכול", הוא צוחק, ומוסיף כי, "בנוגע להשקעות – אני לא מסתכל יותר מדי על השקעות שעשיתי ושלא הצליחו. השאלה היא מה היחס בין הניצחונות להפסדים וברוך ה' היחס הוא חיובי. אני כן מתחרט על דברים שלא עשיתי כמו עם מארק בניוף, שהיה לו רעיון בעולם התוכנה וויתרתי על ההשקעה הראשונה שהוא ביקש ממני. היום הוא הבעלים של סיילספורס.קום ששווה היום 300 מיליארד דולר.

איך אתה עושה כיף?

חופשות עם הילדים. היינו בקוסטה ריקה, הוואי, תאילנד, הרי האלפים, וגם בארץ באילת, עין גדי ובצפון. אנחנו חמולה ונהנים לבלות.

איך אתה מצליח לאזן בין העבודה למשפחה?

בזכות היהדות. ברגע שיש שבת וחגים, אז יש מסגרת שמגינה עליך. לפעמים אני מגזים ועובד יותר מדי אבל אני משתדל להיות עם המשפחה.

מתכנן לצאת לפנסיה?

ממש לא. אבא שלי לימד אותי שממשיכים לעבוד עד הסוף. הוא הגיע לישראל בגיל 65 כעולה חדש והקים חברת סטרטאפ. שבוע לפני מותו הוא עוד היה המדען הראשי של החברה שלו. הוא האמין בכל ליבו שהוא ימשיך בתפקיד.