איריס שטרק: "לקח לי שנים לקנות לעצמי טבעת בלי להתלבט אלף פעמים"

חברה בארבעה בתי כנסת, עושה שלושה אימוני כושר בשבוע ומבקרת כל יום אצל אמא. זה רק חלק מלו"ז היו"ר לשעבר של נמל אשדוד והנשיאה לשעבר של לשכת רואי החשבון, שלא יודעת לעצור אף פעם. "הבעיה הכי גדולה של הרווקים שהם מחפשים סטיגמות", וגם למה סרבה להצעה של נתניהו להיות מבקרת המדינה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/02/22 10:06 ח באדר א'

איריס שטרק: "לקח לי שנים לקנות לעצמי טבעת בלי להתלבט אלף פעמים"
איריס שטרק, רצה כל הזמן, צילום: חדשות כיפה

"כל אדם צריך להטביע חותם. אי אפשר לחיות בעולם הזה בלי להיות בעל משמעות", המשפט הזה של איריס שטרק נוכח בכל צומת בחייה. אם זה בהחלטה לקנות את משרד רואי החשבון מהבוס שלה, דרך ההסכמה לכהן כאישה הראשונה בתפקיד יו"ר חברת נמל אשדוד וכהונה במשך 7 שנים בהתנדבות כיו"ר ליגת העל בכדורסל נשים, ועד שימוש כדירקטורית בחברת החשמל, בזק, הבנק הבינלאומי, בנק מסד ועוד. "צריך לקחת את הכישרונות והערכים שלך ולהיות במוקדי קבלת החלטות, מקומות שאתה יכול להשפיע על רבים", אומרת שטרק.

שטרק נולדה במושב חמד ב-1961 ועברה בגיל חודש לגבעתיים. היא נשואה למשה אותו הכירה דרך חברים משותפים ולהם שבעה ילדים. לפני מספר חודשים היא סיימה את קדנציה של שלוש שנים כנשיאת לשכת רואי החשבון וחזרה למשרה מלאה במשרד רו"ח המשותף לה ולבעלה.

"אי אפשר לחיות כמו עובר אורח בעולם הזה. נכון, כסף הוא אמצעי חשוב ולגיטימי אבל לא מטרה. אנחנו חייבים לדעת להחזיר לחברה. זה חלק מהמוטו שלי – לשנות מציאות", מבהירה שטרק.

יש אנשים שאת מתייעצת איתם לפני החלטות מסוימות?

יש לי אנשים שאני מעריכה. יש את ענת אוחנה, יועצת התקשורת שמלווה אותי מאז 2004 בנמל אשדוד. בעלי משה, את הבן שלי יואל שהוא שותף מנהל במחלקת המיסים במשרדנו ואת עו"ד אייל נייגר שהכרנו עוד בדירקטוריון בזק לפני שנים.

ומה את חושבת על אנשים שמתייעצים עם רבנים?

כשנכנסנו לעסקת רכישה של המשרד שלנו לא היינו עם יותר מדי כסף. הלכנו לרב גריינימן ז"ל שהיה אחד הרבנים שגם הבינו בעולם העסקי. הראנו לו את כל התכניות ונכנסנו לעומק. יום אחד ב-5 בבוקר בעלי הלך אליו כי הוא לא קיבל נשים והוא נתן את ברכתו בתנאי אחד: לא לקחת הלוואות עם ריבית, "תממנו את זה דרך חברים וממי שיסכים לתת לכם הלוואות בלי ריבית", הוא אמר. תוך יומיים השגנו הכל. אני תמיד עושה קודם את כל השיקולים העסקיים ואז הולכת להתייעץ. אבל זה לא בא במקום העבודה המקדימה. אם מישהו זקוק לברכה מרבנים אז אני מכבדת את זה.

"כסף זה אמצעי אבל הוא גם יוצר איכות חיים"

מצליחה לאזן בין המשפחה לעבודה?

זה אתגר מאוד גדול. התחלתי להתמודד אתו מזמן, כי כבר בגיל צעיר היו לי שישה ילדים, עם עסק עצמאי ופעילות בלשכת רואי חשבון ובדירקטוריונים שונים. זה האתגר של הבית המודרני. איך לאזן בין הרצונות להשקיע במשפחה ולהתפרנס. הקושי וייסורי המצפון מלווים אותי. היום אני משתדלת להקדיש את סופי השבוע למשפחה ולהיות אימא כמה שאפשר. היום כמעסיקת נשים, אני מבהירה שהקריירה צריכה להיות לצד הצרכים המשפחתיים. אני רוצה להיות יותר טובה ועושה מאמצים אבל זה לא קל. אני לא דורשת מהעובדים אצלנו שעות נוספות, השעות אצלנו מאוד גמישות בשביל זה. בבית חינכנו שהילדים הם לא נטל של האישה אלא זכות של שני בני הזוג.

איך מחנכים ילדים לכסף ועולם עסקי? מה את עשית?

זה כישורי חיים. צריך לדבר על כסף, על השוואה בין אלטרנטיבות ועל עוד דברים רלבנטים. תמיד דיברנו על זה עם הילדים וזאת השפה בבית. כן גם על מיסים, תקציב וריביות. הסברנו גם על התנהלות כלכלית נבונה כמו השוואת מחירים, איזון ושאסור לחיות על חשבון העתיד. ההנכחה של העולם הכלכלי בבית מלווה אותנו בהכל. נכון, כסף זה אמצעי אבל הוא גם יוצר את איכות החיים. הדברים האלה צריכים להיות בתודעה של כל אחד. אסור להתבייש לדבר על זה.

שטרק, סבתא נועזת

שטרק, סבתא נועזת צילום: חדשות כיפה

את מרגישה ציפייה מקהילת בית הכנסת לתרום?

אנחנו חברים בארבעה בתי כנסת ובכולם משלמים דמי חבר ונתינה זה חלק מהחיים שלנו. לאורך כל השנים אנחנו חושבים שצריך לתת וזה לא קשור למה מצפים מאיתנו. הבן שלי יאיר מדריך כושר עצמאי
וכבר מההתחלה הוא שם הוראת קבע לתרומה לעמותה והתרגשתי מזה.

איך את מרגישה לגבי הפער בין העולם העסקי בו את מובילה לבין העולם הדתי שבו את נמצאת מאחורי המחיצה?

אני לא מרגישה מקופחת. את הדרך שלי פילסתי בעזרת עשייה ובגלל זה אני מאוד פעילה בקידום נשים כי אני חושבת שנשים לא מקבלות את המקום הראוי להן. אני חושבת שאם נשכיל להבין שאין פער בין העולמות האלה רק נרוויח. אני משתמשת בכלים והערכים של היהדות המון בעולם העסקי. קידוש השם שלנו הוא בנורמות שלנו במקומות אחרים.

מה סדר היום שלך?

הדברים היחידים שקבועים הם האימונים שלוש פעמים בשבוע והביקור היומי אצל אימא שלי. אין יום שאני יכולה להגיד שהוא שגרתי. כל הזמן יש ישיבות, כנסים ופגישות. אני כל הזמן מתחדשת ומשלבת תחומי עניין חדשים ולא מפחדת ללמוד. אין יום שאני מחכה שייגמר.

את ישנה טוב בלילה?

"כשאני מגיעה למיטה שום דבר כבר לא יכול להפריע לי", היא צוחקת.

מה עם תחביבים?

ספורט, קוראת המון ספרים, לוקחת מספריות רחוב ברעננה. זה מקסים. סרטים וסדרות טובות. הילדים גם ממליצים לי על כל מיני דברים שהם ראו.

"נתניהו פנה אלי וביקש שאהיה מבקרת המדינה - סירבתי"

מה ההחלטה הכי טובה שלקחת בחיים?

אני חושבת שכל אחת מההחלטות שקשורות לעשייה ציבורית שלקחתי, כל אתגר שנעניתי לו היה טוב. אבל נראה לי שההחלטה הכי הכי טובה הייתה התפקיד בנמל אשדוד, זה היה מהפך עבורי. התנתקתי מהמשרד והלכתי למקום עם אתגרים וזה שינה אותי מאוד, גם בעולמות התוכן וגם במה שגיליתי על עצמי. זה נתן לי המון הכרה ביכולות העצמיות ובהבנה שהכל ניתן לשינוי.

ומה ההחלטה הכי פחות מוצלחת?

אני אף פעם לא מסתכלת לאחור, תמיד במבט קדימה ורק מסכמת מה יכולתי לעשות יותר טוב. עם זאת, זמן קצר אחרי שמוניתי לנשיאת לשכת רואי החשבון, פנה אליי ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו וביקש ממני להיות מבקרת המדינה. מכיוון שרק נבחרתי והרבה אנשים נתנו בי אמון, החזרתי תשובה שלילית כבר למחרת.

מה הדבר הכי יקר שקנית חוץ מבית או רכב?

אני לא כל כך קונה דברים. אולי איזה תכשיט יפה. לקח לי המון שנים להרשות לעצמי להיכנס לחנות ולקנות טבעת בלי לשקול את זה אלף פעמים. אני אוהבת לקנות פה ושם אבל אין לי את התאווה הזאת.

שטרק עם מבקר המדינה הנוכחי מתניהו אנגלמן

שטרק עם מבקר המדינה הנוכחי מתניהו אנגלמן צילום: שלומי יוסף

מה היית עושה עם עוד שעה ליממה?

קשה לומר. היא בטוח הייתה מתמלאת מהר. מניחה שעוד קצת מכל דבר. בסוף הזמן הוא רק עניין של תעדוף. 

מתחברת לעולם של הפרשות חלה וסעודת אמנים?

אני שמחה להיות חלק מחוויות כאלה. כל חוויה שמחזקת אנשים אני מכבדת. זאת חלק מהחוויה המשותפת של נתינה.

יש לך מחשבות על פנסיה?

לא יודעת מה זה המונח "פנסיה", בינתיים אני רק מעלה הילוכים. אני מרגישה לגמרי בשיא ובעשור הקרוב יהיו לנו הרבה פעילויות. אני לא נמצאת ב"מוד" של מנוחה, להיפך, אני מאוד מהירה ורוצה שכולם ירוצו בקצב שלי.

"הציבור הדתי חייב להפסיק להתנהל לפי סטיגמות"

איזה מין סבתא את?

נועזת מאוד. מרגישה מחוברת. שלוש הנכדות הגדולות יחגגו השנה בת מצווה, ואני מאוד שותפה לכל המחשבות שלהו וקבענו טיול של שלושה ימים בתל אביב שהן מארגנות. אני אוהבת איתן לקנות בגדים ולגלות שיש להן העדפות. אני סבתא שמשתדלת.

מה הבעיה הכי גדולה של המגזר הדתי?

צריך לדעת להפסיק להתנהל לפי סטיגמות. אמנם השתפרנו בזה, אבל אנחנו צריכים הרבה יותר לפעול באהבת חינם, להוריד את השיח הקיצוני והשנאה. צריך להכיל יותר. אסור שיהיה שיח קיצוני אלא שיח מכיל.

ההפגנה מול ביתה של שקד. תל אביב, הערב

"חייבים להוריד את השיח הקיצוני", הפגנת הימין מול ביתה של שקד, ארכיון  צילום: יוסי זליגר

הצטרפתי לארגון הידידים של צוהר ודיברתי עם הרב סתיו על כך שיש לנו דור שלם שלא מוצא זוגיות, לא רק דתיים אלא גם חילונים, ואמרתי לו שאני מוכנה להיות שותפה פעילה בחשיבה על איך אנחנו עוזרים בעולם המודרני, עם הרשתות החברתיות למצוא זוגיות מתאימה. אני רואה בזה אתגר גדול.

מה הבעיה של הדור הזה שיש בו הרבה רווקים?

רוצים גם לימודים וגם קריירה וסדרי עדיפויות אחרים ואז דוחים את גיל הנישואים. אחר כך כבר לא כל כך יודעים מה רוצים, מתרגלים ללבד ולגחמות האישיות. הרווקים היום מחפשים סטיגמות ושמים את עצמך במרכז ולא את הזוג. נישואין זה לדעת להתפשר, זה גם לדעת לתת ולא רק לקבל. זה חלק מכישורי החיים שאנשים מאבדים כחלק בגלל ההתרגלות בלהיות לבד. צריך לדעת להתמודד עם הבעיה הזאת באומץ. זוגיות מחזקת את הקריירה, העניין של הקמת בית היא כוח וככל שעובר זמן אז זה נהיה קשה יותר. יש אשליה מאוד גדולה לגבי הרומנטיקה, כי נורא מבלבלים אותנו ברמת הציפיות שלנו למצוא איזה סערה, אבל בסוף זאת פשוט חברות ושותפות לדרך וזה שונה לגמרי ממה שרואים בסרטים.