5 עצות שאסור לכם לשכוח אם חליתם בסרטן

ההתמודדות עם מחלת הסרטן היא קשה ומורכבת ודורשת השקעה כלכלית כבדה. מומחה הזכויות של עמותת יד תמר שמסייעת לחולים כבר 9 שנים מסביר אילו זכויות כל חולה סרטן צריך להכיר

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף יד תמר 07/02/24 11:41 כח בשבט התשפד

5 עצות שאסור לכם לשכוח אם חליתם בסרטן
חולת סרטן, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

התמודדות עם מחלת הסרטן היא קשה ומורכבת, פיזית ונפשית. לצד האתגרים הנפשיים והבריאותיים, במהלך תקופת המחלה החולים נדרשים להשקיע כסף רב אך אינם מודעים להטבות המגיעות אליהם לפי חוק שיכולות להחזיר חלק מהכסף לכיסם ולסייע להם לצלוח את תקופת המחלה בצורה הטובה ביותר שאפשר.

"יד תמר", ארגון המסייע בהצלחה לחולי סרטן בכל הגילים פועל כבר שנים בתחומים מגוונים שבהם נתקלים החולים האונקולוגיים כולל מיצוי זכויות. שוחחנו עם רן מלמד, מומחה הזכויות של יד תמר, כדי לגלול מה הן חמש הזכויות שיסייעו לחולים לצלוח את תקופת המחלה בצורה הטובה ביותר שאפשר.

1. להתייעץ עם מומחה

"ראשית, יש להתייעץ. לרוב, גם אם יש עורך דין במשפחתו של החולה לא תמיד הוא מכיר את הנושאים של ביטוח לאומי או חוק ביטוח בריאות ממלכתי. כדאי להתייעץ עם אדם שמבין ולא להסתפק בחיפוש בגוגל או באתרי זכויות כי לפעמים אופן כתיבת החוק והתקנות דורש מישהו שיסביר אותם".

עם אילו מומחים למשל כדאי להתייעץ?

"אני ממליץ באופן אישי על יד תמר כיוון שמיצוי הזכויות דורש גם ידע על אופן מימוש הזכויות ולא רק על עצם הזכאות. מרבית הזכויות אינן דורות תשלום ואם למשל תפנה לעורך דין כדי לקבל את הנכות שלך מביטוח לאומי תשלם כסף מיותר משום שהנכות של חולי סרטן, ודאי הנכות הזמנית בטווח של שנה מגילוי המחלה היא כמעט אוטומטית ולא צריך לשלם לאף אחד כדי לקבל אותה. אתה יכול באופן עקרוני ללכת בעצמך לסניף הביטוח הלאומי ולמלא את הטפסים או לחלופין למלא אותם באתר.

שיחה עם מתנדבים מקצועיים כמו שיש ביד תמר תספק את המידע בחינם וכך גם בתהליך מילוי הטפסים תוכל להיעזר במתנדבים או לעשות זאת בעצמך.

ליווי מקצועי ונפשי במסגרת עמותה אחת

עמותת יד תמר פותחת עבור החולה דלת נוספת בכך שהיא מאפשרת לקבל ליווי מקצועי ורגשי יחדיו. חולה שמתמודד עם קושי כלכלי ונפשי כאחד יוכל אמנם לקבל סיוע נפשי בעמותות כמו נט"ל אך לעיתים יש קשר בין הקושי הכלכלי והנפשי וא תמיד נט"ל ידעו איך להכווין או לאן להפנות. מוקד התמיכה של יד תמר יכול לספק מענה בשני המישורים כאחד. "המוקד שלנו פתוח מ-8:30 עד 15:00 אבל כשיש לנו משפחה של חולה ואנחנו מצמידים לה מלווה, הוא נמצא בקשר רציף עם המשפחה, בטח בחודשיים או בשלושת החודשים הראשונים עד שעושים סדר".

2. לערוך בדיקה מקיפה וכוללת על הזכויות - גם בביטוחים חיצוניים

חלק מהזכויות מגיעות מביטוחים חיצוניים שניתנים למימוש במקרה של מחלת סרטן. בדיקה מקיפה על הביטוחים הקיימים יכולה להעלות ביטוחים נוספים מעבר לזכויות הבסיסיות של קצבת נכות וביטוח לאומי. "יש למשל את 'הר הביטוח' ו'הר הכסף'. אלו מערכות שהממשלה ומשרד האוצר בנו ושם מרוכזים כלל הנתונים לגבי ביטוחים וכספים בבנקים שיש לבן אדם".

"לעתים רבות קורה שאדם מחליף מקומות עבודה מבלי להעביר את חשבון הפנסיה שצבר". אז לפני שאתם מבקשים הלוואה מהבנק, בדקו אם קיים כספים או ביטוחים שנשכחו באמצעות הר הביטוח והר הכסף. רן מציין כי ניתן לקבל כספים אלו במהירות ולעתים מבלי לשלם עליהם מס. בין הזכויות שניתן למצות מלבד קצבת נכות וביטוח לאומי רן מונה גם את זכויות שקשורות לרמת ההכנסה של המשפחה: סיוע בשכר דירה, קצבת ניידות וקצבת עזרים.

3. לבדוק אילו ביטוחים יכולים להתקבל כקבועים

"כשמגלים סרטן מקבלים כמעט באופן אוטומטי נכות זמנית לתקופה של שנה אבל הרבה פעמים הנכות הזאת הופכת בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי לנכות קבועה" מסביר מלמד. "אם המחלה נעלמה ולא השאירה אף סכנה או צורך, סביר שהנכות הזמנית לא תוארך. אולם, במקרה שהמחלים מתמודד עם אי אלו דברים - צריך לבקש להפוך את הנכות לקבועה".

4. עירוב ייעוץ משפטי במקרה של דחייה

רן מסביר כי ישנם מקרים בהם יש לשקול את עירובו של ייעוץ משפטי. "במקרה שביטוח לאומי דוחה את הבקשות. אנו יודעים כי ערעורים מוגשים על למעלה מ-60% מהדחיות קודם כל לוועדה של ביטוח לאומי ואחר כך לבית המשפט ובערך 80% מהערעורים מתקבלים". למעשה דחייה של בקשה על ידי ביטוח לאומי אינה סוף פסוק ובמקרים כאלו, לעיים, התערבות של עורך יכולה לסייע.

אולם, לפני שפונים לעורך דין, מלמד מציין שתי תזכורות: "עורכי הדין בדרך כלל מקבלים את התשלום רק לאחר שהם זוכים לך בתיק ושכר הטרחה שלהם מוגבל בחוק. הם לא יכולים לקחת ממך כמה כסף שהם רוצים ויש לזכור זאת". גורמים חיצוניים כמו עמותת יד תמר יכולים להוות גורם מייעץ שניתן לסמוך עליו בטרם הפנייה לעורך הדין וגם ללוות תוך כדי הייעוץ.

"הקשת של הסיוע שניתן לקבל היא מאוד רחבה. אם זה בטיפולים רפואיים שאתה יכול לקבל מביטוח לאומי או ממשרד הבריאות או סיוע שהרשות המקומית נותנת לחולי סרטן שהם תושבים שלה" אומר רן. "החוכמה היא ליצור לכל אדם את החליפה של הזכויות המגיעות לחולה".

5. פטור ממס הכנסה וסיוע בשכר דירה

חולי סרטן שמחליטים לעבוד זכאים ברוב המקרים לפטור ממס הכנסה לפחות במשך השנה הראשונה בעיקר כשהם זכאים למאה אחוזי נכות. אנשים לא יודעים על זה ולא מבקשים את הפטור הזה וחבל. כמו כן, אם חלה ירידה בהכנסות עקב המחלה ניתן לבקש סיוע בתשלום שכר דירה מהמדינה.


בשיתוף יד תמר