סדרי ט"ו בשבט לכולם

קק"ל מקיימת בצל המלחמה ועד סוף חודש שבט את מסורת סדרי הט"ו בשבט לקהלים רבים ומגוונים בכל רחבי הארץ, ביניהם עולים חדשים, משפחות שכולות, חיילים פצועים בבתי חולים, משפחות שפונו מבתיהם ואף למשפחות החטופים בכיכר בתל אביב

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף קק"ל 29/01/24 08:02 יט בשבט התשפד

סדר ט"ו בשבט מהווה כבר שנים רבות חלק מרכזי ממגוון הפעילויות שקק"ל מקיימת לכבוד החג, בכל רחבי הארץ. בקק"ל מקנים לסדרים אלו חשיבות רבה בשמירה על המסורת, המורשת, החיבור לחג, למדינה ולאדמה. בצל הלחימה המתמשכת, נעשו השנה התאמות לתקופת המלחמה בה אנו שרויים; בקהלים, בתכנים בשירים ובברכות לשלום החיילים והחזרת החטופים.

בנוסף לסדרים שקק"ל מקיימת מידי שנה כמיטב המסורת לקהלים שונים ורבים במדינה, מצטרפים אליהם הפעם גם סדרי ט"ו בשבט מיוחדים ברוח התקופה - בבתי מלון למפונים רבים שפונו מבתיהם בפרוץ המלחמה, לחיילים השומרים עלינו בגבולות ואף לפצועים בבתי חולים. סדר ט"ו בשבט מיוחד נוסף שהתקיים השנה, התקיים בכיכר החטופים שבתל אביב, עבור משפחות החטופים וקהל נוסף שנכח במקום. הסדר המרגש אשר אורגן בשיתוף עם "התנועה המסורתית" הוקדש להחזרת החטופים והתקיים בליווי תפילות ושירים.

סדר טו בשבט ביד לבנים עפולה.

סדר ט"ו בשבט ביד לבנים עפולה. צילום: צילום יואב לין, מערך ההסברה קק"ל.

סדרי ט"ו בשבט לקהלים מגוונים

"במיוחד בעת הזאת של המלחמה ישנה חשיבות רבה לקיים את מסורת החג", ציינה יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל. "קרן קימת לישראל נוטעת גם ערכים ומארגנת סדרי ט"ו בשבט רבים לקהלים מגוונים ברחבי הארץ. בסדר ט"ו בשבט אנו מדברים בשבחה של הארץ שלנו ופירותיה והוא מסמל את חיזוק הקשר בין העם לארץ ומחבר אותנו למורשת. עובדי קק"ל ארגנו השנה סדרי ט"ו בשבט מיוחדים לתושבים שעדיין מפונים מבתיהם, לפצועים בבתי החולים, למשפחות שכולות ולקהלים רבים נוספים. כל סדר שנערך הוא מפגן של אחדות וחיבור לחג המיוחד הזה".

דודו אשכנזי, מנהל מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים בוגרים, אגף קשרי ציבור בקק"ל שיתף אותנו בהכנות לחג: "חודש שבט הוא החודש של קק"ל. כשהתחלנו לתכנן אותו השנה, עברה המחשבה האם ניתן לחגוג אותו בשמחה כמידי שנה, לאור ריבוי הנופלים והמצב הביטחוני הרגיש שמדינת ישראל נמצאת בו. לנו היה ברור שחג קק"ל חייב להיות חג שמח. לא ניתן לאויבים שלנו לנצח אותנו בכך שנשבית חג שלם. לכן החלטנו שהכל יהיה בשמחה, ובסימן של אחדות ואהבה. כולם ביחד".

סדר טו בשבט לעולים בחיפה.

סדר ט"ו בשבט לעולים בחיפה. צילום: איריס דיין.

פעילות לפצועים בבתי חולים

מעבר למענה המקיף שנותנת קק"ל מידי שנה לעריכת סדרי ט"ו בשבט במיקומים שונים רבים - קק"ל מקיימת השנה סדרי ט"ו בשבט לקהלים רבים נוספים שנפגעו מהמלחמה. "כבר מהיום השני למלחמה, קק"ל הגיעה לבתי החולים ולחיילים הפצועים. אנחנו משתדלים להגיע לכולם ולשמח אותם. לנסות להביא חיוך בתוך כל הכאוס. השבוע התחלנו במרתון סדרי ט"ו בשבט לחיילים הפצועים, הראשון היה בבית החולים ברזילי באשקלון, משם המשכנו לאיכילוב בתל אביב ולסורוקה בבאר שבע. בשבוע הבא נגיע לבית החולים הדסה הר הצופים, חר"פ צריפין, בלינסון ושערי צדק.

בכולם אנחנו מקיימים סדר ט"ו בשבט במקום אותו בית החולים מקצה עבורנו. אנחנו מגיעים עם מפעיל מוסיקלי, שמים על השולחן יין תירוש אדום ולבן, פירות יבשים ומקשטים בעציצים, דגלונים כרזות ועוד. בסדרים הללו, אנחנו לא בהכרח מקפידים על הסדר המדויק, אלא באים במטרה להביא את החיילים הפצועים לשיר ולשמוח יחד איתנו. אחרי סיום הסדר, מי שלא הצליח להגיע אלינו מבחינה בריאותית – אנחנו עולים אליו למחלקות לשמח גם שם ותחושת הסיפוק מדהימה".

כאמור, סדר נוסף מיוחד התקיים ביום רביעי בערב ט"ו בשבט בסמוך לכיכר החטופים בתל אביב, בהשתתפות בני משפחותיהם וקהל נוסף שנכח במקום. "זאת הייתה שעה וחצי שאפשרה להם להתנתק מהמצב הקשה בו הם נמצאים, יחד עם חיבוק חם אוהב והרבה תפילות" ציין אשכנזי.

שלוש משאיות שמחה שעברו ברחבי הארץ

בשנים האחרונות יזמה קק"ל פרויקט שנקרא "משאית השמחה" במסגרתו משאית גדולה ומקושטת עוברת במוקדים רבים ברחבי הארץ כדי לשמח קהלים רבים ככל הניתן ולתת להם טעימה מאווירת החג.

המשאית מלווה במפעיל מוסיקלי שעורך מיני-סדר ט"ו בשבט, עם פירות יבשים, עציצים וחלוקת הפתעות שונות באווירת החג. "המשאיות עוברות השנה גם בקרב ריכוזים של משפחות מפונים וגם של בוגרים בעלי צרכים מיוחדים. בקרב מי שרק אפשר, קהלים שונים ומגוונים".

בנוסף לסדרים המיוחדים שצוינו, קק"ל מפעילה השנה סדרי ט"ו בשבט מהנים, עם פירות יבשים כמיטב המסורת, ברכות ושירים: לקהילות ביישובים, למשפחות של מגויסים, לעולים חדשים, לשוטרי משטרת ישראל, לחיילים ומגוייסי משרד הביטחון, לקשישים ולניצולי שואה, לקבוצות מתנדבים שפעלו במהלך המלחמה, לנוער ממרכזי מורשת קק"ל, ליהודי התפוצות במדינות שונות בעולם ועוד.

סדר קהילתי בטירת כרמל.

סדר קהילתי בטירת הכרמל. צילום: באדיבות קק"ל.

סדרים גם לחיילי צה"ל וארגוני השכול

"אנחנו עובדים ביחד עם ארגוני השכול; כמו יד לבנים, אלמנות ויתומי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה וגם עם עמותות שעוסקות בתחום איתם אנו עובדים בשוטף", מרחיבה אודיה ביליג, אחראית מיזמים קהילתיים ועולים חדשים, בחטיבה לחינוך וקהילה בקק"ל. "אנחנו מגיעים לבסיסי צה"ל, או למרכזי הפוגה – שם אנחנו מקיימים להם סדר ט"ו בשבט משולב בפעילות הפגתית מהקרבות ברצועת עזה ובצפון הארץ".

אתר קק"ל מכיל היצע ומגוון רחב של פעילויות לט"ו בשבט, ביניהם סדר ט"ו בשבט המסורתי, המחולק לגילאים שונים. המצגות שהכינה המחלקה הפדגוגית בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל כוללים מנעד רחב של מצגות שמלוות סדרים רבים, כדי שכל אחד יוכל לבחור מה שמתאים לו – כולל ברכות, שירים, הפעלות וכן הלאה. עוד הוסיפה ביליג: "אתר קק"ל מציע מצגות עם סדר לפי חלוקה לגילאים שונים וסדר מיוחד שנבנה לנוער ומבוגרים בצורת מעגל שיתופי".

סדר טו בשבט למשפחות בכיכר החטופים בתל אביב.

סדר ט"ו בשבט למשפחות בכיכר החטופים בתל אביב. צילום: איריס אברהם

להפוך את סדר ט"ו בשבט למקום של תקווה

בעקבות המלחמה, התווספו לאתר ולמצגות של סדר ט"ו בשבט יחידות וקטעים שמתייחסים למצב שמדינת ישראל נמצאת בו כיום. שהמטרה, כפי שמתארת ביליג, היא "להפוך את סדר ט"ו בשבט למקום של תקווה, צמיחה, חוסן וחוזק קהילתי. ט"ו בשבט מציין את החיבור שלנו לארץ ישראל.

מאז תחילת המלחמה, הקרקע קצת נשמטה לנו מתחת לרגליים. דווקא עכשיו יש עניין מהותי לחזק את החיבור הזה, כדי לסייע לנו לצמוח להתגבר מהמשבר. לכן, הוספנו תפילות להצלחת חיילי צה"ל ולהחזרת החטופים. את הסדרים ניתן לקיים בליווי מפעיל מוזיקלי, מדריך קק"ל או באופן עצמאי. גם מורה יכולה לקבל הכשרה מקק"ל בצירוף של מורות נוספות, ולהעביר לבד בכיתה".

סדר טו בשבט לסטודנטים עם משפחות החטופים.

סדר ט"ו בשבט לסטודנטים עם משפחות החטופים. צילום: אודיה ביליג.

עד לפני כשנתיים וחצי עמד הרב גדעון שלוש, מנהל מחלקת מורשת בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל – בראשות קהילה גדולה בארצות הברית. כל שנה הוא חוגג את הזכות הגדולה לגור כאן, בארץ ישראל. "בתור עולה חדש, מאוד מרגש שאחרי כל כך הרבה שנים שהייתי מנהל קהילה בארצות הברית, בהם דיברנו הרבה על ט"ו בשבט ואכילת פירות משבעת המינים – ממרחק של 10,000 ק"מ, היום יש לי את הזכות לנשום את ארץ ישראל ולאכול כאן מפירותיה. אכילת תמר בחוץ אינה דומה לאכילת תמר בארץ ישראל. אני יכול להרגיש כך את קדושת הארץ. זה מאוד מיוחד ולא מובן מאליו".

דווקא בשעת מלחמה

במהלך סדרי ט"ו בשבט נהנים המשתתפים מפירות הארץ, משולבים בברכות, דברי תורה ואתנחתא מוסיקלית. "בסדרים שאני משתתף בהם, אני מדבר על החשיבות באמירת הברכה על אכילת הפירות, שמהווה תודה לבורא עולם. אני גם מספר על הקדימות של הברכות. זאת הזדמנות ללמד את המשתתפים ולחזק אותם באהבת הארץ. אני מספר את סיפורו של חוני המעגל שנטע לדורות הבאים ומעודד את הנוכחים לנטוע עצים – גם אם לא יראו את הפירות, הנכדים שלהם יהנו מהם. לא מדובר בדברים הלכתיים, אלא במנהג. כך שישנה גמישות רבה, העיקר להתחבר לקדושת הארץ".

הרב שלוש רואה חשיבות רבה בעריכת סדר ט"ו בשבט, דווקא בשעת מלחמה. "זה מחבר אותנו להיסטוריה ולמסורת שלנו. אנחנו לא הראשונים שחוגגים את ט"ו בשבט, אלא ממשיכים את שרשרת הדורות שהתחילה כבר בתקופת המשנה. במיוחד כשנהנים מפירות הארץ, בתוך הארץ. במיוחד בזמן מלחמה, כשאנשים מבקשים להעמיק שורשים ולהתחזק בשייכות לארץ, כשיושבים, חוגגים את סדר ט"ו בשבט, מברכים על הפירות ומשוחחים בשבח הארץ – זה נותן תקווה וללא ספק מעניק חוסן לאומי".

קיימת אפשרות להזמין מקק"ל מדריך לעריכת סדר ט"ו בשבט או להפעיל באופן עצמאי מסכת עשירה ובה קטעי מידע ומדיה שונים – מוזיקה, סרטונים וקריינות. לסדרי ט"ו בשבט בהיקפים גדולים (500 משתתפים ומעלה) אפשר לתאם מפעיל מוזיקלי. בנוסף, לא רבים יודעים שגם אפשר להזמין השתלמות מקדימה לעריכת סדר ט"ו בשבט עצמאי לחדר המורים.

אתם מוזמנים לערוך סדר ט"ו בשבט מהנה ובעל ערך חינוכי משמעותי בליווי המצגת
החגיגית שהופקה על ידי המחלקה הפדגוגית בקק"ל, ובה שירים, ברכות, סרטונים, ציטוטים מהמקורות, והסברים ועוד. לחצו כאן


בשיתוף קק"ל