קק"ל וילדי ירושלים נוטעים את המחר

לקראת ט"ו בשבט, קק"ל כינסה את ילדי ירושלים יחד עם ילדים מפונים מהדרום בפארק אסבסטונים המחודש שבקרית יובל לאירוע מרגש של נטיעות והרבה תקווה, דווקא עכשיו בעיצומה של המלחמה

חדשות כיפה בשיתוף קק"ל 21/01/24 09:34 יא בשבט התשפד

קק"ל וילדי ירושלים נוטעים את המחר
נטיעות בפארק האסבסטונים, צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל

לראשונה, לאחר שנים רבות, קק"ל החזירה עטרה ליושנה. כ-250 תלמידי העיר ותלמידים מפונים משדרות השתתפו ביום רביעי ה-17.1.24 באירוע נטיעות גדול וחגיגי שהתקיים בפארק האסבסטונים, המכונה גם גן העץ בשכונת קריית יובל בירושלים, בהשתתפות יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי וראש עיריית ירושלים, משה ליאון.

ט"ו בשבט השנה מצוין בצל מלחמת 'חרבות ברזל' ונטיעת העצים מקבלת משמעות
נוספת של תקומה וצמיחה מחדש - כך נולד הרעיון לקיים נטיעות בעת הזאת. תלמידים מבית ספר מנשה אלישר, בית ספר נווה עציון וכן תלמידים מפונים משדרות שלומדים במלון גרנד קורט (אשר קק"ל מימנה בתחילת המלחמה את שהותם), הגיעו לנטיעות ולפעילות ט"ו בשבט והתרגשו מכך מאוד.

מלבד הנטיעות, נהנו הילדים ממספר תחנות פעילות הקשורות לחג שכללו, בין היתר, הכנת אדניות אישיות בהדרכת מדריכים מתוכנית 'נוער בסיכוי' של קק"ל, תחנת צפרות, הדפס בוטני של עלים על בד יוטה וניידות חינוכיות של קק"ל שמדריכי החטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל הקימו עבורם במקום.

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי סיפרה על האירוע ותיארה: "היה מאוד מרגש לראות תלמידים ותלמידות מירושלים, עיר הבירה שלנו יוצאים לנטיעות בפארק האסבסטונים, בו יחד עם עיריית ירושלים קק"ל עושה מהפך. דווקא בגלל המלחמה, היה חשוב לנו להחזיר את המסורת שבה במסגרת בתי הספר, תלמידים יוצאים לנטוע עצים יחד עם קרן קימת לישראל. זאת מסורת ארוכת שנים שהשתרשה עוד הרבה לפני קום המדינה. זה רעיון מאוד חשוב, גם כי הנטיעה מחברת את התלמידים לאדמה, לארץ ישראל ולשורשים שלנו, וגם כי בזמן המלחמה יש לכך הרבה משמעויות. יש כאן מסר מאוד חזק שאנחנו נטועים חזק כאן בארץ, עם הפנים קדימה מתוך תקווה וצמיחה".

לצד הפעילות לחיזוק והעצמת המסורת של נטיעות במסגרת בתי הספר, מוסיפה עובדיה-לוסקי כי "בט"ו בשבט הקרוב קק"ל מאפשרת נטיעות במסגרת מיזם 'טע וסע'. ברחבי הארץ, הציבור הרחב מוזמן להגיע ולטעת במוקדים שונים ובנוסף מוזמן לאירועים נוספים שאנו מקיימים לטובת הקהל הרחב. למשל, סדרי ט"ו בשבט, שיתקיימו השנה גם בקרב מפונים בבתי מלון וגם בקרב חיילים פצועים בבתי החולים".

נטיעות בפארק קקל

נטיעות בפארק האסבסטונים. צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל

"לצערנו שטחי הנטיעה מצטמצמים בשנים האחרונות", מספר אבי מוסן, מנהל האגף לחינוך ולקהילה בקק"ל. "לכן, כל אירוע נטיעה שכזה מהווה חגיגה גדולה. הטקס היה מאוד מרגש. בתקופה הזאת בכלל, לראות ילדים שמגיעים לטעת ולהיות חלק מפעולה כל כך ציונית, זה מרגש ומשמח מאוד. למרות המלחמה, אנחנו עדיין עם הפנים קדימה. נטיעה היא אחת הפעולות הבלתי-אמצעיות והכי משמעותיות שיש בקשר ובחיבור אל הארץ".

באגף לחינוך ולקהילה בקק"ל מייצרים לאורך כל השנה מגוון פעולות משמעותיות שקשורות לציונות, אהבת הארץ ולנושאים הקשורים לחשיבות השמירה על הסביבה וקיימות. "כמו השמירה על השטחים הפתוחים, על היערות ועל הסביבה בישראל", הוא מסביר, "אנחנו מאמינים שבדרך כזאת של עשייה, בני הנוער וילדים יכולים להגיע למצב שהם הופכים להיות שגרירים שלנו. זה מוכיח את עצמו כל הזמן, גם במסגרות של תנועות הנוער, המכינות הקדם-צבאיות וגופים נוספים - אנחנו רואים איך אחרי פעילות משותפת במהלך השנה, הם הופכים לשגרירים שלנו בהמשך הדרך".

בנוסף ציין מוסן כי "נטיעת שתיל היא פעולה מרגשת ביותר שזוכרים אחרי שנים רבות", זאת פעולה אקטיבית ולא פסיבית ולכן היא בעלת משמעות חינוכית רבה. אין אחד שנוטע עץ ולא רוצה שיצמח ויצליח. התקווה והאופטימיות הזאת, יחד עם היציאה החוצה מובילים לשיפור ניכר במצב הרוח, שנצרך כל כך בימים אלה".

מעבר לנטיעות עצמם, מוסן מצביע על ערך חינוכי נוסף באירוע: השתתפות נוער בסיכוי. "בשנים האחרונות הקמנו בקק"ל מחלקה לנוער נושר, שנשר כבר מכל המסגרות החינוכיות הפורמליות. אנחנו לוקחים אותם, מכשירים ומטפחים אותם באמצעות תוכניות מעצימות שונות. באירוע הם פתחו תחנות של יצירת אדניות מעץ ושתילת שתילים לכבוד ט"ו בשבט - והפעילו את כל התלמידים שהגיעו. היה מדהים לראות איך הם יכולים כבר להחזיר ולהעניק בעצמם לקהילה".

נטיעות בפארק קקל

נטיעות בפארק האסבסטונים. צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל

מאיה מועלם, תלמידת כיתה ד' בבית ספר מנשה אלישר שיתפה בחוויה: "הגענו לנטוע עצים ולפעילויות יחד עם קק"ל בגן העץ, זה פארק שקק"ל חידשה והשקיעה בו ממש. מאוד נהנתי מהטיול לפארק, מהנטיעה ומהסדנא להכנת אדנית מעץ. כיף לנו שיצאנו לטייל בטבע ולחגוג את החג של העצים".

נטיעות בפארק קקל

נטיעות בפארק האסבסטונים. צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל

"קק"ל שינתה את פני המקום", מתארת תגל אדרי, רכזת תכנית מעוף במרחב מרכז, החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל. "מדובר בפארק ותיק שלאחר תהליך חידוש ממושך נותן מענה רב גילאי לתושבי האזור, עם מתקנים, טיילת ועוד. לקראת האירוע, הכינו בקק"ל מאות בורות לנטיעה. היה מרגש לראות מאות ילדי בתי הספר נוטעים עצים, בונים אדניות וחוגגים את החיבור לארץ ולאדמה".

כאמור, באירוע לקחו חלק ילדים בתי ספר משדרות, שפונו מבתיהם וכרגע נמצאים בבתי מלון בירושלים. כבר בימים הראשונים של המלחמה, קק"ל פינתה בעצמה משפחות מאזורי הלחימה שהיו מעוניינות בכך והעניקו להם את האפשרות לשהות בבתי מלון יחד עם מעטפת חינוכית, באמצעות פעילויות שונות של החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל.

"כבר בימים הראשונים בנות השירות שלנו הגיעו לבתי המלון וסייעו המון למפונים ולילדים", מוסיפה אדרי. "אנחנו מלווים אותם כל הזמן בפעילות חינוכית שיש לה המון ערך הפגתי. המשפחות המפונות ברכו את הפעילות של קק"ל שהבאנו להם לתוך בתי המלון והם מברכים גם את הפעילות הנוכחית. הם שמחו לצאת למרחב הפתוח ולטבע, להרגיש את העשייה המשותפת ולהרגיש את האדמה בידיים בנטיעות. לא רק להם היציאה לשטח עושה טוב, גם לשאר בתי הספר הרבים שיוצאים לנטיעות ופעילויות נוספות עם מדריכי קק"ל. ההשפעה החיובית של פעילויות מסוג זה משמעותית ביותר ומשפיעה על הצמיחה האישית והלאומית כאחד".

קק"ל נוטעת את המחר ומזמינה אתכם לחגוג את חג האילנות עם מגוון אירועים ופעילויות, ביערות בפארקים ובאתרים שונים ברחבי הארץ (ללא תשלום). פרטים נוספים באתר קק"ל.