ט"ו בשבט קרב ובא - החגיגה במשתלות קק"ל כבר כאן

מאות אלפי שתילים מחכים בקוצר רוח במשתלות קק"ל ברחבי הארץ לקראת נטיעתם בט"ו בשבט הקרוב, ובתזמון מושלם של תחילת תהליך הפיכת מאות אלפי זרעים חדשים לשתילים לקראת ט"ו בשבט הבא. הסקרנים שרוצים לדעת כיצד הזרע הופך לשתיל וללמוד על התהליך המעניין - מוזמנים להצטרף ל"חגיגה במשתלה"

חדשות כיפה יוסף ארנפלד בשיתוף קק"ל 16/01/24 11:25 ו בשבט התשפד

ט"ו בשבט קרב ובא - החגיגה במשתלות קק"ל כבר כאן
שורות של צמחים במשתלת גילת, צילום: ואדים אוניצנסקי

ט"ו בשבט בפתח, מה שמסמן את הישורת האחרונה בהכנות לקראת חגיגת הנטיעות השנתית הגדולה. המקור למאות אלפי השתילים שניטעים בכל רחבי הארץ מידי שנה, הוא קרן קימת לישראל. במהלך 122 שנות פעילותה של קק"ל, היא הספיקה לנטוע למעלה מ-240 מיליון עצים ברחבי ארץ ישראל. בכל שנה מגדלת קק"ל במשתלות כ- 2.5 מיליון שתילים שניטעים ביערות שבניהולה ובשטחי המועצות השונות ברחבי הארץ. תהליך יצירתו של השתיל מורכב יותר ממה שנראה. לקראת ראש השנה לאילנות, יצאנו לשטח לבדוק כיצד נולד עץ.

משתלת קק"ל של מרחב מרכז באשתאול, מייצרת כ-300,000 שתילים בשנה. "חצי מתוכנית הייצור שלנו מיועדת ליערנים – שישתלו עוד יערות וירחיבו את היערות שלנו. כלומר, גם תחזוקה וגם הקמה. המחצית הנוספת של תוכנית הייצור שלנו – מיועדת לתוכניות של ט"ו בשבט", משתף רותם אטיאס, מנהל המשתלה. "זאת התקופה הכי עמוסה בשנה בשבילנו. אין לנו יום ואין לנו לילה. כל היום אנחנו מקבלים בקשות לשתילים ממועצות, עיריות, בתי ספר ועוד. כל ארגון או מוסד ציבורי – יכול להגיש בקשה לקבלת שתילים לפעילות ט"ו בשבט", הוא מדגיש.

במשתלות של קק"ל עוברים הזרעים תהליך מרתק עד שהם הופכים לשתילים. בקק"ל ישנו מדור זרעים, שמספק זרעים לכל המשתלות, על פי תכנית ייצור. "כך למשל, אם אנחנו צריכים 10,000 זרעים של אלון תבור – הם ילכו לעצים הכי גבוהים, הכי יפים ביער והכי מוצלחים שהם מכירים – ויאספו מהם את הבלוטים הכי יפים ויספקו לנו אותם. אם צמח האם חיוני – סביר להניח שגם הצאצאים שלו יהיו יפים", מדגים אטיאס. "יש זרעים שצריכים טיפול מיוחד, כמו 'רותם המדבר' שצריך טיפול בחומצה. זרעים אחרים, צריכים טיפול בקירור ונמצאים כמה חודשים במקרר כדי שיוכלו לנבוט. אנחנו בעצם מחקים בשבילם תהליכים טבעיים".

אטיאס מסביר שהזרעים צריכים לעבור טיפול מקדים, כדי שיוכלו לנבוט. "זה יכול לקרות לבד בטבע, אבל אם אנחנו רוצים להנביט אלפי זרעים ביום אחד – הם צריכים לעבור טיפול מקדים, שמבוצע במדור זרעים. לפני שעבדתי בקק"ל, אספתי זרעים בטבע, קראתי עליהם קצת באינטרנט – מי צריך טיפול קור או חום, שיחקתי עם זה קצת, התמקצעתי ולמדתי את התחום".

מרכז הזרע של קק"ל, שמירת זרעים במקררים

מרכז הזרע של קק"ל, שמירת זרעים במקררים | צילום: ארכיון קק"ל

אחרי שהזרעים מגיעים למשתלות של קק"ל, הם עוברים הנבטה. "רוב הזרעים צריכים לנבוט באביב, אבל כיום בארץ יש רק שבועיים אביב וזה לא מספיק. יש לנו מדור מיוחד עם תנאי אקלים של האביב, עם 24 מעלות ו-70% לחות. תמיד חם ונעים שם. אנחנו זורעים את הזרעים במנבטות, אחרי שבועיים שהזרעים מתחילים לעלות מתוך המנבטה, הם עדיין לבנים וחיוורים. ברגע שהם קצת נבטו – אנחנו מוציאים אותם לחממה. שם הם תופסים צבע ומתקשחים קצת. אחרי שבועיים נוספים – אנחנו מפרידים אותם אחד אחד לתוך כלי ומעתיקים אותם לשטח – שם צריך לעשב ולרסס נגד מזיקים. יש לנו עובדת ותיקה שאצלנו כבר 40 שנה, שהעתיקה כ-7 מיליון שתילים במו ידיה לתוך כלים במקצועיות רבה".

אחרי כעשרה חודשים, השתילים מוכנים. מה שאומר שכבר בימים אלה, עובדים בחריצות רבה במשתלות קק"ל על הכנת שתילים לט"ו בשבט תשפ"ה. "היום זרעתי אלונים ומחר אני אמור לזרוע אלות מסטיק. אנחנו כבר מתכוננים לט"ו בשבט הבא", הוא מעדכן. "זאת אחת הסיבות לכך שמדובר בעונה הכי עמוסה אצלנו. אנחנו גם מחלקים שתילים וגם מייצרים שתילים בכמויות אדירות".

הביקוש לשתילים לקראת ט"ו בשבט הוא עצום. "בשנה שעברה הוצאנו 220,000 שתילים לקראת ט"ו בשבט", הוא מתאר בהתרגשות. "השנה זה יהיה קצת פחות בגלל המצב הבטחוני. חשוב להדגיש כי השתילים יוצאים מכאן בחינם. המשתלה שלנו לא מכניסה כסף, אלא מכניסה זרעים ומוציאה שתילים".

חג של כולם

על כל השלבים הללו של תהליך 'מזרע לשתיל' מלמדים מדי שנה לקראת ט"ו בשבט ובצורה חווייתית, חינוכית ומהנה במיוחד תלמידים וקבוצות שונות המגיעות לסיור ייחודי במשתלות קק"ל ברחבי הארץ. במסגרת פעילות "חגיגה במשתלה" קבוצות המגיעות להשתתף לומדות להכיר את מסלול חייו של השתיל – החל משלב איסוף הזרעים ועד לשלב יציאת השתיל מן המשתלה אל היער, נהנות מסיור בליווי מדריך קק"ל ושחקן מחופש באווירת החג, מסדנת יצירה מחומרים מן הטבע, מפעילות חווייתית של ניידת חינוכית, ומהפעלה מוסיקלית.

"ט"ו בשבט זה החג של קק"ל. במהלך כל השנה קק"ל מגדלת את הזרעים, נוטעת עצים ומטפחת את היערות, אבל בט"ו בשבט יש לנו הזדמנות לחגוג ביחד עם כולם", מרחיבה ניצן אייגר, רכזת תכנית מעוף במרחב מרכז, החטיבה לחינוך ולקהילה קק"ל. "בהתאם לכך, יש לנו מגוון פעילויות לכל המשפחה. אם זה נטיעות בשטח, פעילויות בכיתה, או כמובן פעילויות באחד משלושת המשתלות של קק"ל".

המטרה בפעילות "חגיגה במשתלה", שנבנתה על ידי המחלקה הפדגוגית בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל, היא לחשוף את התלמידים והמשפחות לכלל העשייה המבורכת שנעשית במשתלה ובקק"ל לאורך השנה כולה. אייגר ציינה "הערכים שאנחנו מקווים שילד יקבל באמצעות הפעילות, הם ערכים של חיבור לטבע, לאדמה ולשורשיות. המטרה שלנו היא לחבר את ההתרגשות מהזרע שהופך לשתיל. המחקרים קובעים שהשהיה ביער, התבוננות בטבע ירוק או על צמיחת שתילים – תורמת לרווחה הנפשית של אנשים. בוודאי בתקופת המלחמה, יש כאן ערך מוסף שאנחנו מביאים, בין אם זה תלמידים שחוו ירי רקטות ונאלצו להיכנס לממ"ד, ילדים שאבא שלהם מגויס, או כאלה שפונו מבתיהם ועד עכשיו נמצאים במלונות. יש כאן רווח כפול. גם לימוד ערכי-חינוכי וגם תרומה לרווחה ולחוסן הנפשי וממילא לחוסן לאומי".

בהמשך ללימוד נושא הצמחים בשיעור מדעים, תלמידות כיתות ג' בבית ספר ממ"ד 'אהבת ישראל בנות' בבית שמש, הגיעו להשתתף בפעילות של קק"ל ויצאו נפעמות. "זה חפף לתוכנית הלימודים והיה מאוד מוצלח", מעידה אסנת קורן, מחנכת ורכזת טיולים בבית הספר. "בהמשך הגיעו גם תלמידות כיתות ה' כחלק מפעילות העשרה. הבנות נחשפו לתהליך הארוך שעובר הזרע מהרגע שמגיע לקק"ל עד שיוצא לשתילה ביערות בטבע".

תלמידים בפעילות קק"ל

תלמידות בפעילות קק"ל במשתלת אשתאול | צילום: אסנת קורן

קורן מתארת כי עצם ההמחשה בטבע של החומר הנלמד בכיתה, הייתה חוויה בפני עצמה. "יש כאן העשרה משמעותית. הן למדו על פעילות קק"ל לאורך השנה לשמירה על היערות. זה נותן לתלמידות את ההבנה שיש הרבה אנשים ששותפים לקיום העולם שלנו איך שהוא נראה ועובדים קשה כדי לעשות אותו טוב יותר. מעבר להבנה הפשוטה במהלך טיול בשטח, שיש מישהו ששתל את העצים הללו, יש מי שדואג להם. כשפוגשים סימונים על העצים, פתאום מבינים את המשמעות שלהם – שיש את קק"ל שדואגת לשמירה על יערות. זה מגביר אצל הבנות את הערך החשוב של השמירה על הסביבה והטבע. גם לומדים ממנו וגם נהנים ממנו".

סביב ט"ו בשבט במשך שבוע וחצי, צפויים לעבור כאלפיים מבקרים בכל אחת משלושת המשתלות של קק"ל. "האירועים מתקיימים תחת הכותרת "חגיגה במשתלה" גם כדי לתת שמחה וחגיגיות בתקופה הזאת וגם כי זה החג המרכזי שמוקדש לערכי האקלים והסביבה. חשוב לנו שכל מי שנכנס למשתלה, יצא עם תובנה שהיער הוא האוויר לנשימה של כולנו", מסכמת אייגר.

שתיל קק"ל

זרעים ושתילים ממשתלת קק"ל באשתאול | צילום: אסנת קורן

גם השנה נפתח רישום לפעילות "חגיגה במשתלה" ב-3 מוקדים שונים;

בצפון - במשתלת גולני: מיום ראשון 21.01.24 ועד יום חמישי 25.1.24.

בדרום - במשתלת גילת: מיום ראשון 28.01.24 ועד ליום חמישי 01.02.24.

במרכז - במשתלת אשתאול: מיום ראשון 07.01.24 ועד ליום חמישי 11.01.24 , ומיום שני 22.01.24 ועד ליום חמישי 25.01.24.

השתתפות בפעילות מותנה בהרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט.

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי: "ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, מחבר אותנו אל הארץ, אל השורשים ואל הטבע הארצישראלי. השנה אנו מציינים את ט"ו בשבט בצל מלחמת 'חרבות ברזל' ולנטיעת העצים יש משמעות של תקומה וצמיחה מחדש. בכל שנה מגדלת קרן קימת לישראל מיליוני שתילים שניטעים ביערות ובשטחי המועצות השונות ברחבי הארץ. לקראת חג האילנות אנחנו מזמינים את הציבור להגיע עם כל המשפחה ולקחת חלק במגוון אירועי נטיעות, חגיגות במשתלה, סדרי ט"ו בשבט, ופעילויות ביערות קק"ל בכל רחבי הארץ. דווקא השנה יותר מתמיד חשובה השתתפות הציבור".

קק"ל נוטעת את המחר ומזמינה אתכם לחגוג את חג האילנות עם מגוון אירועים ופעילויות, ביערות בפארקים ובאתרים שונים ברחבי הארץ (ללא תשלום). פרטים נוספים באתר קק"ל


בשיתוף קק"ל