מועדים למצוקה - ראש השנה בראי תהליך העלייה

עולים חדשים מתמודדים, לעיתים לאורך שנים, עם תהליך הגירה, הסתגלות וקליטה הכולל קשיים במגוון תחומים. מזה תשעה חודשים פועל מוקד סיוע ייעודי לעולים ותושבים חוזרים. מכירים עולים חדשים? ספרו להם

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית של ער"ן 07/09/23 09:51 כא באלול התשפג

מועדים למצוקה - ראש השנה בראי תהליך העלייה
צילום: ער"ן

תקופת החגים מעוררת או מעצימה לא פעם תחושות מורכבות של בדידות, לחץ ומצוקה נפשית. תקופה זו מאתגרת במיוחד עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים המתמודדים עם בעיות רגשיות שונות, לרבות דיכאון וחרדה או שחווים משבר כגן משבר של עלייה וקליטה.

קשיים במגוון תחומים:

עולים חדשים מתמודדים, לעיתים לאורך שנים, עם תהליך הגירה, הסתגלות וקליטה הכולל קשיים במגוון תחומים המשפיעים על החוסן הנפשי והיכולת שלהם להתאקלם באופן מלא, ביניהם:

רכישת השפה העברית - עולים זקוקים למיומנות זו, לכל הפחות, על מנת לתקשר עם מערכות הממסד, ליצור קשרים חברתיים וכתנאי להביא את יכולתם וכישוריהם המקצועיים באופן דומה לאלו שהפגינו בארצות המוצא.

חסך בתמיכה חברתית - עקב העובדה כי חלק מהעולים נאלצו לעזוב את מעגלי התמיכה החברתיים שלהם כאשר עלו ארצה, יתכן ואין ברשותם רשת תמיכה חברתית חלופית. חסך בתמיכה חברתית עלול להביא לבידוד, תחושת אובדן, תסכול ודימוי עצמי נמוך ובמקרים מסוימים אף לדיכאון.

העדר קבלה חברתית - לעיתים קרובות, העדר קבלה על קבוצה חברתית (בלימודים, עבודה, אזור מגורים וכו') עלול להוביל לתחושת ביטחון עצמי נמוך ולחוסר תחושת שייכות.

דפוסים תרבותיים זרים - עולים מתאפיינים גם בהתנהגויות, רעיונות, מחשבות ודפוסים אשר נתפסים לעיתים כיוצאי דופן ושונים בעיני התרבות הישראלית. עולים אלו זקוקים לסיוע בגישור על ההבדלים בין הערכים התרבותיים שלהם לאלו של החברה הישראלית.

קטגוריזציה ותיוג אתני - באופן מצער, עולים נאלצים, לא אחת, ללמוד כיצד להתמודד עם קטגוריזציה ותיוג אתני או דתי.

קשיים כלכליים - רבות ממשפחות העולים מתמודדות עם קשיים כלכליים הנובעים מאבטלה בשל פערים בשפה המובילים לפגיעה ביכולות, ירידה בהכנסה וברמת החיים.

הפרעה פוסט-טראומטית - הגירה הנה מצב משברי מורכב הדורש התמודדות ממושכת. חלק מהעולים היו עדים להתרחשויות קשות וחוו את כורח הפרידה מהורים, קרובים או חברים. כתוצאה מחוויות מעין אלה, עולים עשויים לחוות סימפטומים פוסט-טראומטיים שונים, הכוללים בין היתר, הימנעות מקשרים בין אישיים, עצבנות, נדודי שינה והתקפי חרדה.

צילום: ער"ן

ימי חג, על האינטנסיביות והמורכבות שבמפגשים המשפחתיים, או לחלופין היעדרם, מציפים בכולנו לעיתים רגשות טעונים ומצוקה נפשית. קל וחומר כשמדובר בעולים ותושבים חוזרים. על שולחן החג הפנימי ערוכים זה לצד זה גם ציפיות שלא התממשו וכן דאגה ממה שצופן עבורנו העתיד. לצד אלה ניצבת גם תקווה לשינוי וכמיהה לקשר אנושי חם, רגיש ואוהב.

בדידות בחגים

בערב ראש השנה, אנו חוגגים את ארוחת החג עם קרובינו ולעיתים מזמינים גם מכרים ואף זרים כדי שלא יהיו לבד בחג. בעוד מדובר בהזמנה מבורכת וראויה לכל שבח, חשוב להבין כי לבדידות פנים רבות. בדידות יכולה להיות בלתי תלויה בהימצאותנו בחברת אנשים. מי מאתנו לא חווה רגעים בהם למרות שאנו מוקפים בבני משפחה וחברים אנו עדיין חשים בודדים?

בחברה המודרנית, המפגש של אדם עם עצמו, עם בדידותו ותחושת הריקנות שבו, אינו פשוט להכלה ולהתמודדות. מפגש זה הנו קשה במיוחד עבור עולים בעלי מעגלי תמיכה חברתית מצומצמים, המתבססים בעיקר על מסגרות פורמאליות של עבודה ולימודים. בעזרת הקשבה, אמפטיה ותמיכה, תקופת החגים, על אף הקושי, יכולה להוות מנוף להתבוננות פנימית, ללמידה אישית, לחיבור ולהשלמה וגם לנחמה.

צילום: ער"ן

אתם לא לבד – יש מי שמקשיב לכם, בשפה שלכם.

מזה תשעה חודשים שפועל מוקד סיוע ייעודי לעולים ותושבים חוזרים של משרד העלייה והקליטה בשיתוף עמותת ער"ן.

המוקד מעניק סיוע נפשי ותמיכה רגשית לעולים ותושבים חוזרים ע"י אנשי מקצוע ומטפלים מוסמכים. השירות מוענק בשפות: ספרדית, צרפתית, רוסית, אמהרית ואנגלית. ניתן לשוחח איתנו בטלפון כוכבית 3201 ובצ'אט (בלינק מטה), בימים א' עד ה' בין השעות 16:00 ל 21:00.

מרגע הקמת השירות ועד לסוף אוגוסט התקבלו במוקד למעלה מ- 1,500 פניות והצלחנו לסייע למאות עולים חדשים ותושבים חוזרים בכל רחבי הארץ. חשוב להוסיף שהפניות למוקד הנן ללא עלות ומתנהלות באנונימיות, השירות זמין עבור כל מי שזקוק או זקוקה לאוזן קשבת ועזרה להתמודד עם הקושי. גם במהלך חול המועד ער"ן כאן עבור אוכלוסיית העולים בחמש השפות.

מכירים עולים חדשים או תושבים חוזרים המתמודדים עם קושי ומצוקה, ספרו להם על השירות האנונימי של ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) והציעו להם לשוחח איתנו כדי שלא יישארו לבד להתמודד עם המועקה. למידע נוסף על השירות, לחצו כאן

צילום: ער"ן

ד"ר שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן ומחברת הספרים "עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר" ו "כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי" בהוצאת מטר.


בשיתוף ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית של ער"ן