ירושלים עולה על דרך המלך

ירושלים עוברת תנופת פיתוח של כבישים ודרכים, ונתיבי תחבורה. במהלך השנה החולפת נחנך הציר המהיר לצפון ירושלים ונפתח כביש 16, הכניסה החדשה לדרום ירושלים. גם הקו הירוק של הרכבת הקלה מתקדם ומבשר מהפכה ירושלמית. היעד הוא: להגיע הכי מהר, הכי נוח והכי בטוח מכל נקודה לכל נקודה ברחבי ירושלים

חדשות כיפה בשיתוף עיריית ירושלים 29/09/22 15:07 ד בתשרי התשפג

ירושלים עולה על דרך המלך
הרכבת הקלה , צילום: דניאל אוחיון

לאחר שנות עבודה ותכנון מרובות, הולכות ונשלמות תכניות התחבורה שמשנות את פניה של ירושלים. העיר מצויה בעיצומה של מהפך תחבורתי גדול היקף ומימוש חזון של הענקת תחבורה מהירה ויעילה לכמיליון תושבי עיר הבירה ולמבקריה. כבר השנה יוכלו באי העיר לעשות שימוש בכניסה החדשה לעיר, כביש 16 מסיבוב מוצא היישר לדרום ירושלים, ומהמת"צ המהיר המוביל מהכניסה לעיר ועד לשכונות צפון ירושלים, שני פרויקטים שנחנכו במהלך השנה החולפת.

לאחר שנים של קיפאון, ומערכת תחבורה מיושנת מתחוללת בירושלים תנופת בנייה בהשקעה של מיליארדי שקלים. משרד התחבורה ועיריית ירושלים באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה ובביצוע חברת מוריה לפיתוח ירושלים, מובילים חזון של תחבורה יעילה ומהירה יותר לירושלים בשילוב מספר פרויקטים שיחוללו את השינוי לקראת השנים הבאות. עם מערך תחבורה מודרני, שישרת את ציבור הנוסעים בנוחות, במהירות ובבטיחות בפרקי זמן קצרים, שכיום נשמעים דמיוניים. עם רחובות משודרגים ותשתית תחבורתית ופיזית מעולם אחר.

נת"צ ברחוב ירמיהו

נת"צ ברחוב ירמיהו צילום: באדיבות מוריה

רואים את העתיד

בחצי היובל האחרון זינקה האוכלוסייה של ירושלים מ-650 אלף לכמיליון תושבים והיא הייתה לעיר הגדולה בישראל. וההערכה שקצב הגידול הזה יישמר ויביא את העיר בעוד שני עשורים לאוכלוסייה בת 1.4-1.5 מיליון, קצב הגידול המהיר ימשיך להוביל לעומס תחבורתי ופקקים חסרי תוחלת. כדי להביא פתרון שיחלץ את ירושלים מהפקקים ויקדם את פני העתיד, נוצרה תכנית רשת רכבות קלות אשר בעתיד תכלול לפחות עשרה קווים שירשתו את העיר מקצה אל קצה.

כבר היום, פועל בהצלחה חסרת תקדים הקו האדום של הרכבת הקלה, שחילץ את מרכז העיר ירושלים מזיהום אוויר כבד ועומסי תנועה, ובו עושים שימוש יומיומי רבבות נוסעים, קו זה היווה את חלוץ הרכבות הקלות בישראל. הקו האדום של הרכבת הקלה, הוא רק הפרומו למערך הרכבות הקלות שיחצה את ירושלים לאורך ולרוחב, ויאפשר לכל אחד להתנייד במהירות ובנוחות לכל פינה בעיר.

כיום, התוואי הירוק  שחוצה את ירושלים מצפון לדרום, נמצא בעיצומה של הקמה. הקו הירוק יאפשר הגעה מהירה וישירה לכל חלקי העיר. לקו יהיו שני קווים תפעוליים שיפעלו על התוואי. הראשון יקשר את נווה יעקב וצפון העיר עד לגבעת שאול וקריית משה. קו נוסף יקשר את הר הצופים ושכונת הגבעה הצרפתית עד דרום ירושלים כולל שכונת גילה. מטרתו של הקו היא יצירת רצף תחבורתי מתקדם ונוח שיחבר בין מוקדי עניין מרכזיים בעיר וייצר גישה נוחה ומהירה אל מוסדות ציבור, מרכזי תעסוקה ומוקדי עניין בעיר, דוגמת קריית הממשלה, שלושת בתי החולים המרכזיים, גן החיות העירוני ועוד.

נת"צ בבגין

נת"צ בבגין צילום: באדיבות מוריה

הקווים המתוכננים

בנוסף נמצא בהליכי מכרז הקו הכחול, שיקשר בין השכונות רמות לגילה דרך מרכז העיר. אורכו של הקו הוא כ-31 קילומטר שלאורכם יוקמו 53 תחנות, מתוכן 3 תחנות תת-קרקעיות. הוא צפוי לשרת כ-250,000 נוסעים ביממה, בתדירות של 3-4 דקות בשעות השיא. זאת באמצעות צי של 122 קרונות, שמהווים 61 רכבות.

בנוסף מתוכננים קווים נוספים בשלל צבעי הקשת: החום, הסגול והזהוב, שירשתו את העיר ובעוד מספר שנים תזכה העיר הגדולה בישראל לרשת יעילה ונוחה, מהירה ובטוחה, עם יותר מעשרה קווי רכבת קלה שאורך מסלוליה כמאה ק"מ.

מערך התחבורה כולל רכיבים נוספים של בניית חניוני חנה וסע לרכב הפרטי, במטרה להשאיר את הרכב בחניון חינם ולהמשיך את הנסיעה בעיר באמצעות תחבורה ציבורית, יצירת הפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים, שיקום ושדרוג עורקי התנועה הפנימיים ועוד. כל זאת לצד ניצול המהפכה התחבורתית לשדרוג נרְאות הרחובות והחלפת התשתיות הפיסיות המיושנות: ריצוף חדש וזיפות, נטיעת עצים לנוי ולצל, הצבת ריהוט רחוב, הטמנת קווי חשמל עיליים, חידוש תשתיות המים והביוב, שדרוג ובניה של גני משחקים, פארקים ועוד.

צירים מהירים לאוטובוסים 

כאמור, לצד ובנוסף למערך הרכבות הקלות שישרתו את תושבי ירושלים, נבנו מסלולי העדפה לתחבורה הציבורית בעיר, והושלם הציר המהיר מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושפע חיים עד להר חוצבים. בעתיד ימשיך הציר אל דרומה של ירושלים באמצעות כביש חדש המתוכנן באזור.
רעיון תיעדוף התחבורה הציבורית, יצא לדרך בירושלים כבר לפני שנים כאשר הוקם המסלול הראשון לתחבורה ציבורית בשדרות גולדה מאיר שמאפשר נסיעה מהירה.