מיזם מרגש: המניינים ליום כיפור לפגועי נפש

ב-14 בתי חולים פסיכיאטריים זקוקים המטופלים למניין ביום הכיפורים, על מנת להיות חלק מהיום הקדוש וגם להפיג את הבדידות. מיזם משותף של ארגון רבני צהר וארגונים נוספים מבקש לא להשאיר את אלו הזקוקים למניין מאחור. הצטרפו גם אתם והקימו במקום מגוריכם מניין לטובת אלו הזקוקים לכך

חדשות כיפה תוכן שיווקי 20/09/22 16:53 כד באלול התשפב

מיזם מרגש: המניינים ליום כיפור לפגועי נפש
תפילה בבית כנסת, צילום: shutterstock

כמדי שנה בארגון רבני צהר, בשיתוף ארגון 'יחד' של רשת אור תורה סטון ורשת מיתרים, מקדמים תכנית מיוחדת של מתנדבים המארגנים מניינים ביום כיפור ברחבי הארץ. השנה מתקיים מיזם מיוחד של מנייני יום כיפור של צהר בשיתוף קואליציית הארגונים הדתיים למען בריאות הנפש ומכון באר עבור כל פגועי הנפש הנמצאים בכל אחד מ-14 בתי החולים הפסיכיאטריים בישראל. המיזם הוא הרחבה של תכנית ההתנדבות של צהר, אור תורה סטון ורשת מיתרים, ובשנה האחרונה אף הקימו מניין קבוע בבית חולים גהה שבפתח תקווה המנוהל על ידי מתנדבים מנווה גן.

להרשמה לחצו כאן

ורד מזומן, מנכ"לית קואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש, מספרת על הצורך החשוב שבשבילו הוקם המיזם. "זה ריפוי שאין מילים לתאר", מתארת מזומן בהתרגשות, "אלו אנשים שעוברים חוויה משברית, הם סובלים מבדידות מאוד גדולה". מזומן מתארת כי החשיפה והריפוי שביצירת קהילה עבור אותם פגועי נפש החלה בפסח כאשר ביישוב של מזומן קיימו ליל סדר עבורם, והתרמה גדולה לחג השבועות. 

העשייה המשיכה כאשר הצליחו גם לארגן מניין עבור בית חולים אברבנאל בזכות זוג מבת ים שלקח על עצמו את ניהול המניין. החיבור עם צהר התקיים לאחר הקושי בקיום מניין דומה גם בשלוותא, ובזכות מיזם המניינים הצליחו לארגן מתנדבים שיקיימו מניין גם שם. בארגון צהר דואגים כי המתנדבים בבית הכנסת של שלוותא יקבלו אירוח לארוחות החג ומקומות לינה מסודרים. 

מזומן מודעת לכאורה מהרתיעה בעקבות השם השלילי שיצא לפגועי הנפש, אך מבקשת להרגיע, "בסוף הם כמוני כמוך. רוב האנשים מדברים איתם כרגיל, והם רק לוקחים תרופות". עוד היא מספרת כי המיזם כל כך חשוב להליך הריפוי, "זו גאולה לעולם, בגלל זה גם בעלי בתי החולים עפים על זה, גם מנהלי בתי חולים שהם אתאיסטים בהשקפתם". מזומן גם יוצאת בקריאה כי חשוב שגם שראשי קהילות ורבנים יעשו הכנה לקראת הימים הנוראים עבור הקהילות שלהם ויעוררו את המודעות כיצד יש להכיל את מתמודדי הנפש שאצלם בקהילה".

מיזם המניינים קיים כבר בנס ציונה, באר יעקב, עכו ובבתי החולים אברבנאל, גהה ושלוותא. אחת מן המתנדבות המפורסמות במיזם היא חברת הכנסת מיכל וולדיגר, שמגיעה מביתה שבגבעת שמואל לבית החולים גהה ועוברת בין מיטות החולים ומוציאה אנשים שיגיעו למניין. מזומן מספרת כי עבור אותם פגועי נפש יש "חומות נפשיות וממש קשה להיכנס פנימה. עם קיום של קהילה אנחנו מצליחים לפרוץ את החומות ויוצרים חומות של תקווה".

בצהר קוראים למי שמעוניין לארגן מניין במקום מגוריו ליצור קשר ולהצטרף למתנדבים הרבים שהקימו מניינים בכל רחבי הארץ. הצטרפו גם אתם למיזם והשלימו מניין עבור אלו שאין ברשותם בית כנסת או קהילה. 

להרשמה לחצו כאן