מהו הספר היחידי שלא לומדים לקראת החגים?

אחרי שנים של עיסוק בעיקר מול אנשי חינוך, תנועת בני ציון יוצאת החוצה בכנס תנ"ך יחודי כשהמטרה : העצמת לימודי התנ"ך

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/22 14:27 כג באלול התשפב

מהו הספר היחידי שלא לומדים לקראת החגים?
לימוד תנך בצוותא, צילום: יובל נוימן

כל מי שלמד בישיבה יודע: המונח 'לימוד תורה' מתבטא למעשה בעיקר בלימוד הגמרא. אמנם, גם לימוד ההלכה תופס חלק נכבד, ובציבור הדתי לאומי מצטרפים לימודי האמונה וההשקפה.

אבל תחום אחד שנראה שבמשך שנים רבות הוזנח, הוא לימוד הספר שעומד ביסוד הכל, ספר הספרים – התנ"ך.

סביר להניח שתוך כמה דקות הליכה או נסיעה ממקום מגוריכם – ולא משנה היכן הוא – תמצאו כולל הלכה או גמרא. 'כולל ללימוד תנ"ך', לעומת זאת, לא תמצאו בכלל, ככל הנראה.

אלא אם תכירו את תנועת בני ציון.

תנועת בני ציון הוקמה לפני כעשור והניפה דגל גדול של העצמת לימוד התנ"ך בעם ישראל. מאז היא פעלה בכמה אפיקים כדי לגדל תלמידי חכמים הבקיאים בתנ"ך, ולחבר אליו את כלל הציבור. את אתר 'בני ציון' ללימוד תנ"ך רובכם כבר מכירים כי הוא הפך להיות כתובת מרכזית בתחום זה.  ועכשיו, עושה התנועה צעד נוסף אל הציבור.

להרשמה לכנס התנ"ך >>

כשבכל יישוב ועיר מתקיימים ימי הכנה והתעוררות לקראת הימים הנוראים, תנועת בני ציון מקיימת אירוע בהר הזיתים, אך עם הבדל אחד שהוא חידוש מרענן: כל יום ההכנה של בני ציון יעסוק בתנ"ך. השיעורים, ההופעה והסיור – כולם סביב התנ"ך ותכניו העמוקים ויסודיים.

כדי להבין את הבשורה הזו, צריך קודם להבין מהי הבשורה שמחדשת תנועת בני ציון.

מדובר בתנועת שהביאה בכנפיה בשורה עצומה ומפתיעה: לימוד תנ"ך בצורה מעמיקה, סדרתית ואפילו מחקרית מחד – אך מתוך נאמנות מוחלטת לדרך לימוד התורה המסורתית מאידך. זאת לעומת מיזמים שונים ומשונים ללימוד תנ"ך שהתרחקו מהלימוד הישיבתי, עד כדי הפיכת התנ"ך לאגדות עם בחלק מהמקרים.

לפני מספר שנים, תנועת בני ציון הקימה את אתר האינטרנט בני ציון, שהוא ככל הנראה המאגר הגדול והמסודר ביותר ללימוד תנ"ך בראי חז"ל, בודאי בעולם המרשתת. נתוני השימוש באתר מפתיעים, ביחס לתחום לימוד התורה בכלל וביחס לתנ"ך בפרט – כ-25,000 איש, בכל חודש! הנתון הזה מוכיח עד כמה חסר לציבור הרחב כלים שיאפשרו לו ללמוד תנ"ך באופן מעמיק מתוך המבט של חז"ל. בין היתר, רבים מהנכנסים הם מורים לתנ"ך, וכמעט בכל חדרי מורים בבתי הספר הדתיים תמצאו לפחות מחשב אחד שפתוח בו אתר בני ציון ללימוד תנ"ך.

לאחר השיעורים, הספרים והאתר, תנועת בני ציון הודיעה לפני כשנה על חידוש שנראה שלא נראה כמותו בעולם הישיבות מאז ימי 'אם הישיבות': בית מדרש ללימוד תנ"ך. מדובר בתוכנית ייחודית, שעשרות המשתתפים בה לומדים יחד בחברותות ובשיעורים כמו בכל כולל, אלא שהנושא הנלמד אינו סוגיות בתלמוד, בהלכה או בדיינות – אלא סוגיות בתנ"ך. תוך עיון ברמה ישיבתית, השוואת מקורות, קושיות ותירוצים ולימוד מראי-מקומות בחז"ל על כל סוגיה, מעמיקים הלומדים בכולל התנ"ך הראשון בסוגיה אחרי סוגיה, וכבר סיימו בשנה מאז הקמת הכולל את ספרי יחזקאל, דניאל ועזרא.

הצמא ללימוד תנ"ך כל כך גדול, שבעוד בדרך כלל כוללים משלמים מלגות לאברכים הלומדים בהם, בכדי למשוך לומדים ולאפשר להם לשקוד על לימודם, בכולל ללימוד תנ"ך של בני ציון הלומדים משלמים סכום חודשי לכולל עצמו.

כאמור, השבוע תקיים תנועת בני ציון כנס מיוחד במינו וראשון מסוגו וסגנונו. הכנה לימים הנוראים, דרך המבט של דבר ה' המפורש – הלא הוא התנ"ך.

להרשמה לכנס התנ"ך >>