כאשר אילון מאסק ואחרים מדברים על מיתון – זה עושה את שלו

רם גב ראש החטיבה הפיננסית בבנק פועלים בכנס "השקעות, הוגנות והלכה": כשאילון מאסק ואחרים מדברים על מיתון – זה עושה את שלו. חברות ויחידים הופכים זהירים יותר, ובמקרה של ישראל אנו רואים את השפעה בהיי-טק

חדשות כיפה תוכן שיווקי 12/06/22 13:51 יג בסיון התשפב

כאשר אילון מאסק ואחרים מדברים על מיתון – זה עושה את שלו
צילום: יחצ

משנה למנכ"ל הפועלים רם גב התארח הבוקר (א') בכנס "השקעות הוגנות והלכה" שיזם הכלכלן ארז צדוק מנכ"ל "אביב בית השקעות", במהלכו נשאל על עננת המיתון המרחפת מעל הכלכלה הגלובלית: "אין ספק שאנחנו רואים הצטברות מהותית של ווקטורים בכלכלה העולמית שיביאו להאטה בצמיחה, בהם התקהות אפקט ה"ריבאונד" ביציאה מהקורונה, המלחמה באוקראינה, גל האינפלציה השוטף את העולם, וגם התגובה של הבנקים המרכזיים בגזרת הריביות.

"בתרחישים מסוימים ההאטה יכולה להיות משמעותית עד כדי מיתון בכלכלות מסוימות. צריך לזכור שלישראל יש נתוני כניסה יחסיים טובים מאוד לעומת כלכלות אחרות בסיטואציה הזו, בין היתר- תעסוקה מלאה, גרעון תקציבי מרוסן ומערכת פיננסית יציבה. אלו מעלים את הסבירות שהמשק הישראלי יצליח לגשר על התקופה הזו עם האטה אמנם אבל לא לגלוש למיתון".

רם התייחס גם לעליית האינפלציה ואמר כי מדובר באירוע גלובלי: "ביחס למדינות העולם האינפלציה אצלנו נמוכה יחסית – חצי מזו שבארה"ב. כ- 4% לעומת 8.6%. לדברי רם, מה שמפתיע דווקא הוא היקף הגורמים "שהופתעו" מעליית רמת האינפלציה. יש פה שילוב ייחודי של שוק בצד ההיצע, ביחד עם ריבאונד כלכלי מיד לאחריו, ומלחמה באירופה המפעילים לחצים על מחירי חומרי גלם ואנרגיה. וכל אלו קורים בזמן שיש מדיניות מוניטארית מרחיבה לאורך שנים, ובמיוחד בשנתיים האחרונות. אלו תנאים 'קלאסיים' להתפרצות אנפלציונית. המפתח הוא למנוע התפתחות של 'דינמיקה' של עליית מחירים שתוביל לאינפלציה של הטווח הארוך. כאן- הממשלות והבנקים המרכזיים הם שחקנים חשובים, ויש להם תפקיד קריטי בריסון הדינמיקה הזו".  

רם נשאל על ההכבדה על נוטלי המשכנתאות בעקבות עליית הפריים ע"י בנק ישראל: "המחיר של לא להעלות ריבית על ידי בנק ישראל הוא קבלת סיכון מוגבר לאינפלציה גבוהה שתלווה אותנו בשנים הקרובות ותדרוש אולי העלאות ריבית חדות יותר בהמשך. מעבר לכך אינפלציה גבוהה גם משפיעה על ההחזרים שבחלקם צמודים למדד, וגם מעלה את מחירי הדירות. לכן, בהסתכלות כוללת על המשק, תהליך נירמול הריבית הוא מחויב המציאות. הכללים הקיימים זה שנים באשר לנטילת משכנתאות שנועדו להבטיח כושר החזר והגבלת המינוף על ידי הלקוחות, נועדו להבטיח כי גם במקרה של העלאות ריבית הלקוחות יוכלו להמשיך ולהתנהל בסביבה הזו".