מתחתנים? על ההסכם לכבוד הדדי המחודש כבר חתמתם?

מי צריך הסכם לכבוד הדדי, האם זה לא מסמן על משבר אמון ? ולמה כל כך חשוב לחתום עליו לפני החתונה. כל השאלות והתשובות שאתם צריכים לקרוא לפני החתונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/22 14:45 ט בסיון התשפב

מתחתנים? על ההסכם לכבוד הדדי המחודש כבר חתמתם?
מזל טוב, צילום: shutterstock

אז החלטתם להתחתן (מזל טוב!) ויש לכם על הראש המון משימות: לסגור אולם, תזמורת, רב, טבעת, רשימת מוזמנים...
ומה עם הסכם לכבוד הדדי?
ההסכם לכבוד הדדי המחודש הוא לא סתם הצהרה – הוא מסמך שיכול לחסוך לכם הרבה עוגמת נפש בעתיד. אז לפני שאתם ממשיכים במרוץ הגדול לחתונה, אנחנו ממליצים לכם להקדיש כמה דקות לכתבה הזאת. 

מהו ההסכם לכבוד הדדי המחודש?
לפני החופה החתן חותם על הכתובה, בה הוא מתחייב לדאוג לרעייתו לכל צרכיה. הכתובה היא מסמך חשוב ביותר, אבל היא לא מתייחסת למקרה עתידי של סרבנות גט. זה אמנם תסריט רחוק, והלוואי שלא תזדקקו לו לעולם, אבל הסטטיסטיקה מראה שנישואין רבים מסתיימים בגט, ואחוז לא מבוטל מהם הופך לצערנו לגירושין מכוערים שגורמים סבל רב לכולם. ההסכם לכבוד הדדי מגדיר – בהסכמה הדדית של שניכם – מה עושים במקרה שהנישואין לא עולים יפה, ואיך מסיימים אותם בכבוד הדדי ובמינימום כאב.

אבל חתימה על הסכם מעידה על חוסר אמון, לא? 
להפך. החתימה המשותפת מוכיחה ששניכם מאמינים וסומכים זה על זה באופן מלא, ולכן אתם מתחייבים לשמור על כבוד הדדי ולא להכאיב זה לזו, יהיה אשר יהיה. ההסכם הוא הצהרת אהבה וחיבור ביניכם, רשת ביטחון שאתם מעניקים זה לזו לקראת הקמת המשפחה והעתיד המשותף שאתם בונים יחד.

במה ההסכם לכבוד הדדי שונה מהסכמי קדם נישואין אחרים?
ההסכם לכבוד הדדי אינו הסכם ממון, ולכן אין צורך באישור מבית המשפט כדי לממש אותו. זהו הסכם שמנוסח בצורה בהירה ופשוטה – צריך רק להוריד אותו, לחתום ולשמור את העותקים. אנחנו ממליצים לאשר את החתימה בפני גורם שלישי (רב או עורך דין הבקי בתחום) כדי למנוע אי הבנות עתידיות, אבל באופן כללי ההסכם אינו דורש מעורבות מעבר לשניכם.

ההסכם באמת מונע סרבנות?
מניסיון של שנים בארץ ובחו"ל – בהחלט כן! ההסכם מאפשר להיפרד בצורה מסודרת, ללא נקמות הדדיות ותרגילים מכוערים. לכן, חתימה על ההסכם היא תרומה חברתית אדירה – ככל שיותר אנשים יחתמו על ההסכם, כך יהיו פחות סרבנויות גט וגירושין מכוערים. רוב הזוגות החותמים יחוו נישואין מאושרים – אבל בעצם החתימה אתם מעודדים עוד זוגות לחתום, וכך יוצרים יותר שוויון ומצילים זוגות אחרים מכאב ומסבל של סרבנות גט אפשרית.

ההסכם הזה מקובל בחברה? מה יגידו עלינו?
את ההסכם לכבוד הדדי ניסחנו לפני כ-20 שנה, ומאז עדכנו ותיקנו את ההסכם על פי התגובות מהשטח – לכן הוא נקרא "ההסכם לכבוד הדדי המחודש". ההסכם, כמו הסכמי קדם נישואין אחרים, מקובל ומוכר בחברה הדתית ואלפי זוגות כבר הורידו אותו וחתמו עליו. תארו לכם איזה מסר אתם מעבירים לדור הבא, כאשר יום אחד הילדים העתידיים שלכם ימצאו את ההסכם וישאלו בעיניים תמהות למה חתמתם עליו. אתם תוכלו להגיד להם בפה מלא: ההסכם הזה הוא אות וסמל לאהבה ולכבוד ההדדי שבינינו!

טוב, אז איך חותמים?
כותבים בגוגל "ההסכם לכבוד הדדי המחודש", מורידים וחותמים. פעולה טכנית פשוטה, בשורה חברתית חשובה.
ושיהיה במזל טוב!!!