תרופת הפלא שעושה את הבלתי ייאמן בטיפול במגוון מחלות

לפני כעשרים שנה נחשב היה הקנאביס לסם קל ולא להרבה יותר מזה. כיום, לאחר עשור וחצי של מחקרים וניסויים רפואיים רבים, ניתן הקנאביס כתרופה לכל דבר באינספור מדינות ברחבי העולם. האם סוף-סוף זוכה הקנאביס לתשומת הלב וההערכה להן הוא ראוי?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 30/08/20 17:23 י באלול התשפ

תרופת הפלא שעושה את הבלתי ייאמן בטיפול במגוון מחלות
צילום: shutterstock

הצהרות על "תרופות פלא" אשר מרפאות מגוון מחלות ומצבים רפואיים שונים הן לא דבר חדש בהיסטוריה של הרפואה, ופעמים רבות מתגלות כהפרזות פרועות ובלתי מבוססות מדעית. זה לא המצב בכל הנוגע ל"תרופת הפלא" החדשה-ישנה, אשר בשנים האחרונות מתגלה כיעילה בטיפול במגוון רחב ביותר של תופעות ומחלות. הכוונה היא לקנאביס רפואי – צמח עתיק יומין אשר בעשור או שניים האחרונים מתחיל לזכות בתשומת הלב לה הוא ראוי.

רק לפני כעשרים שנים נחשב היה הקנאביס לסם קל המשמש "סטלנים" למיניהם, ולא להרבה יותר מזה. כיום, לאחר עשור וחצי של מחקרים וניסויים רפואיים רבים ומגוונים, ניתן הקנאביס כתרופה לכל דבר ועניין באינספור מדינות ברחבי העולם, ולמיליוני חולים בטווח רחב של מחלות ובעיות בריאותיות. בטיפול באילו מחלות ובעיות בריאותיות משמש כיום קנאביס, כיצד הוא מסייע לחולים בפועל ומדוע רק עכשיו, לאחר מאות שנים בהן מכיר האדם את הצמח הזה, הוא סוף כל סוף זוכה לתשומת הלב וההערכה להן הוא ראוי?

מאוטיזם ופרקינסון ועד תסמיני סרטן ופוסט טראומה – שימוש בקנאביס רפואי בימינו

המגוון הרחב והעשיר של מחלות ובעיות בריאותיות שונות בהן מטפלים כיום באמצעות קנאביס מפתיע את מרבית האנשים הנחשפים למידע זה לראשונה. מזה כמה שנים טובות שקנאביס רפואי משמש במדינות רבות ושונות בעולם לטיפול במגוון בעיות רפואיות, כאשר בחלק מן המקרים מדובר בטיפול בסימפטומים בעייתיים ביותר של המחלה (או כאלו הנוצרים כתופעת לוואי של תרופות אגרסיביות הנלחמות במחלה) ובמקרים מסוימים בטיפול במחלה עצמה.

דוגמה בולטת לטיפול מוצלח באמצעות קנאביס למחלה אשר התרופות הקונבנציונאליות אינן מצליחות להתמודד עימה ביתר יעילות היא זו של מחלת הפרקינסון, המתאפיינת ברעידות חמורות ובלתי פוסקות של הסובלים ממנה. כבר לפני מעל לעשור תועדו חולי פרקינסון במצב קשה צורכים קנאביס רפואי בצורה מרוכזת, וחווים הקלה משמעותית ביותר, כזו שלא הצליחו להשיג באף דרך אחרת או על ידי אף תרופה אחרת.

בנוסף לפרקינסון, משמש קנאביס רפואי בהצלחה יתרה לטיפול במצבים שונים של אוטיזם, פוסט טראומה, תסמינים קשים במיוחד של סרטן ועוד. במקרים רבים בהם טיפול כימותרפי, למשל, מחסל לחלוטין את התיאבון (ועצם היכולת לאכול) של המטופלים, מצליח הנאביס הרפואי להחזיר להם את התיאבון באופן מיידי ואפקטיבי ביותר, וכך מסייע להם לשרוד ולשמור על הכוח הנדרש לגוף על מנת להתמודד עם ההשפעות החזקות והקטלניות לעיתים של טיפולים אגרסיביים.

גם במקרים רבים של אפילפסיה מטופלים כיום בהצלחה יתרה בקנאביס אינספור חולים הסובלים מהמחלה, ומצליחים להגיע למצבים אליהם לא הצליחו להגיע באמצעות אף תרופה אחרת, ולשפר משמעותית את איכות חייהם.

הרשימה של מחלות ובעיות רפואיות בהן ניתן לטפל ביעילות באמצעות קנאביס ארוכה ונמשכת, אך הדוגמאות שהובאו לעיל הן רבות ומשמעותיות מספיק על מנת להבהיר כי אכן מדובר בסוג של תרופת פלא, לא פחות מכך (לפחות עבור מי שלא מוכן היה לקבל עד כה את עובדת היות הקנאביס צמח מרפא).

איך זה עובד?

קנאביס הוא אמנם צמח הגדל בצורה "טבעית" במקומות רבים בעולם, אך כאמור הוא מתגלה לאחרונה גם כסוג של תרופת פלא, או לפחות כצמח מרפא אפקטיבי וורסטילי ביותר מבחינת הבעיות עימן הוא מסייע להתמודד.

כיצד זה עובד בפועל? ובכן, במקרים רבים מסייע הקנאביס באופן ישיר להתמודדות עם המנגנונים עצמם של המחלות השונות, ובמרבית המקרים הללו המחקר בנושא עדיין נמצא בעיצומו, או שרק בהתחלתו. למשל, במעבדה החוקרת קנאביס רפואי בטכניון שבחיפה (אחת המעבדות הגדולות והחשובות בעולם בתחום זה) חוקרים את האופן בו תוקפים חומרים פעילים בקנאביס תאים סרטניים, ומקווים למצוא את המנגנון באמצעותו פועלים החומרים הללו לדיכוי של המחלה והאטת קצב התפשטותה. מחקרים דומים נערכים גם בנוגע למחלות נפוצות וקטלניות נוספות.

במקרים רבים עוד יותר, מסייע הקנאביס להילחם בתופעות לוואי קשות של מחלה או של תרופה אגרסיבית למחלה, כמו המקרה שצוין לעיל בנוגע לשיפור התיאבון בקרב חולי סרטן. חשוב להבין כי לא מדובר כאן רק בסיוע לטל בכמה סימפטומים קטנים וזניחים – במקרים רבים טיפול בסימפטומים בעייתיים מאפשר למטופלים להתחזק ולהצליח להילחם במחלה, לעמוד בטיפולים אגרסיביים יותר ולשפר באופן ניכר את איכות חייהם. אין להקל בכך ראש – חייהם של מיליוני מטופלים בעולם השתפרו פלאים בשנים האחרונות בעקבות תחילת השימוש בקנאביס רפואי.

למה רק עכשיו?

שאלה שצריכה להטריד את כל מי שמתעניין בנושא זה היא – אם המין האנושי מכיר את הצמח הזה ואת סגולותיו מזה מאות שנים, מדוע רק עכשיו מתחילים לחקור לעומק ולהשתמש בו לצרכים רפואיים?

התשובה המדכאת לכך היא בעיקרה פוליטית – החל מהעשורים הראשונים של המאה הקודמת הוצא הקנאביס מחוץ לחוק בטענות שווא בדבר היותו סם מסוכן (בפועל הוא מסוכן הרבה פחות מסמים חוקיים, דוגמת אלכוהול), וכנראה מתוך אינטרסים מסחריים ותאגידיים שונים. קבוצות אינטרסים שונות (דוגמת חברות תרופות, תעשיות של "תחליפים" דוגמת אלכוהול וטבק וכו') דאגו לשמור את הקנאביס מחוץ לחוק עד לאחרונה, וכך גם שמרו אותו מחוץ לעולם הרפואי. בעשורים האחרוים נראה כי העולם מתעורר ומבין את האבסורד, והקנאביס הופך בהדרגה לחוקי ולגיטימי לשימוש פרטי ורפואי גם יחד.